Färg, Måla & Tapetsera
vectrex: Gammal tråd, men ändå. Den där första bilden är (högst troligen) inte gerad i fel vinkel utan det är ett typiskt vinterfenomen som uppkommer när träet torkar (på vintern är luften väldigt torr inomhus) och således krymper. När träet krymper, på bredden, så kommer gerade vinklar som den där att krypa isär på insidan av hörnet och gå ihop på utsidan.
Nillinsim: Måla... Man kan göra på lite olika sätt, antingen som någon sagt att man sedan tapetserar några cm in bakom, vi har gjort så att vi följer fönstrets linje rakt ner så det blir som en egen yta under fönstret, väldigt snyggt dessutom blir det snyggast kanter.
joflopp: Om du oljade på kvällen efter en varm dag och temperaturen sedan föll kraftigt gissar jag att din terass blev dyngblöt av dagg senare på kvällen och natten såvida du inte har tak över den. Skulle tro att det är ogjort arbete och bara att göra om.
scar69: [citat] Jag har inte så stor erfarenhet av sprutmålning, det finns nog många här med betydligt mer erfarenhet men det jag har lärt mig delar jag gärna med mig:) Jag rekomenderar att skaffa en viskositetsmätare. Den kostar inte många kronor. När jag hade 60 sekunders rinn ifrån den fungerade det bra att spruta och med den "rinntiden" var spädningen runt 33-35% Ta det lugnt när du
essends: Akrylat har dom största molekylerna, alla andra färger har mindre, även om dom är hybrider. Ex beckerS perfekt oljefärg är alkyd förStärkt med akrylat. Det är ett bra alternativ .har dock ganska hög glas om ni inte gillar det
norrbottenstorpet: [citat] Ok, det kan jag hålla med om. Däremot upplever jag att just för att den är "vatten och mjöl" kräver den inte särskilt mycket arbete in i plankan för att få den på plats.
vojma: Född, uppvuxen och har bott 41 av mina 42 år i Piteå men har ALDRIG hört talas om piterött...
essends: Matta ner ytan och tvätta av om det är smutsig, sen är det bra måla. Om stegen ska målas så använd en gol färg till dom
essends: Personligen hade jag inte vågat vara först att prova. Mirakelutangrund varianterna brukar inte hålla vad dom lovar
essends: Dom kommer garanterat ge dig rätt färg utan problem, roller år ingen förbrukningsvara så den kan du tvätta. Om di frågar får du säkert tejp också. Men man ska alltid! Prova hemma först. Ljus och mycket annat spelar roll. Men jag räknar med att du får färg som passar, allt annat är skandal
Bricco: Vi kör mattvita tapeter och Ready V 40 och det ser jättebra ut. Då skulle jag tänka mer på vad för vit tapeterna har så ni tar "rätt" vit på listerna.
essends: Oftas gör vattnet i färgen att tapeten släpper och det blir blåsor som försvinner när det torkar, om det inte gör det efter ett dygn så skär upp och spackla
cust3000: ehhh... jag förutsatte att du hade slipat jämt... Kartong syns eller inte, väggen måste vara jämn!
essends: Med gulgrön grundfärg? Måla den med akrylat. Är det nått fel på din grundfärg så lägg ex Beckers metallprimer på den före
jjens: Ett litet problem, en av ytterväggarna på landet där har vissa brädor i fasadpanelen börjat bukta ut sig och de är väldigt torra. Ska väl tilläggas att färgen på den väggen har börjat flaga och det är helt klart läge att måla om snart. Men innan målning så kan det vara bra att veta vad jag ska göra med panelen. Går det att olja den så den blir "normal" igen eller är det bara
essends: Grundfärg, slipa av ev resningar , välj en bra! Snickerifärg och verktygen ska vara av högsta kvalitet. Pensel alt. Roller ex skum, beroende på färg
Helioz: Då låter arbetsgången bra som du skrev. Om du väljer att slipa behöver du inte tvätta. Kör hela Caparols system med grundolja och grundfärg så blir det bäst: http://www.caparol.se/Portals/_se/upload/IMPProdukte/pictureCache/caparol_se/ti/36757/Oljetaecklasyr_LF_Prod_SE.pdf
essends: Har du jävligt mycke fönster och asgrymt lyse så är det optimala i min mening ca s7000-n(y) men tyvärr brukar ljuset vara värdelöst så en vit kulör gör mycket för ljuset .
RetepG: Tack för alla svar, hade tyvärr inte "tålamod" att vänta på svar så tapeterna i rummet där det är uppsatt renoveringsgips blev tapetserat utan att målas (har ej tillgång till internet i huset då vi ej bor där än.). Resultatet blev superbra och jag är jättenöjd. Dock så kommer jag att måla väggarna i det rummet som är bredspacklat mest för att se så jag har spacklat bra.
DeEss: Låter bra - och har ni hyrt in målare för att göra det får ju han gå i garanti för ett bra slutresultat. :)
Farzan: Egen teori: Skulle det kunna vara gipsspackel som inte har brunnit ordentligt p g a att spånskivan har sugit upp mycket av vattnet? För gipsspackel ska väl annars tåla vatten om det har härdat som det ska?
lukewalker: Vi målade om ca 70 m2 paneltak på ovanvåningen. Talet var fult laserat tidigare, jag tror målarna strök taket en gång så var det vitt och fint. Färgen är vattenburen och om jag inte har fel så spärrar den mot genomblödningar bra. Jag kan rekommendera den färgen. De har ett helt gäng olika har jag för mig sigma renova träprimer duger gott för taket.
tobbe72: Grunda innan uppsättning,spackla sedan med snickerispackel och slipa innan du kör en vända till med grundning samt färdigmålning,finns en tejp med märket 3M som fungerar alldeles utmärkt till papperstapet.
byggcalle: Oftast när jag skurit genom två tapeter är då båda har bra fäste på väggen, dvs man har limmat upp två våder bredvid varandra. I ditt fall kan de bli klurigt eftersom du har så liten bredd att jobba med (Max 15cm?). Det du kanske bör göra är att först skära bort ca 5-10 cm av den våd du har uppe nu, sedan limma upp den smala. Medan den smala är fuktig, kör du skära-igenom
mr_bygg: Kolla om du kan få ett konto med rabatt hos någon handlare. Vi hade turen att träffa en bra säljare på den lokala färg och järnhandeln för många år sedan som fixade ett konto så vi har sedan dess haft mellan 10-20% på det mesta vi köper där, vilket gör att de många gånger är billigare än exempelvis Jula och på köpet får vi dessutom en fantastisk service och inte minst hjälp
Carolinerullgardin: [citat] Det handlar inte om att den är oelastisk, utan att det inte går att måla över någonting annat när man väl har använt faluröd färg eftersom det är en slamfärg. synd att du valde falurödfärg..
Carolinerullgardin: Spruta ger det absolut slätaste resultatet jämfört med rollerns "Apelsinskal"-yta. En vattenburen halvbland lackfärg är det vanligaste man använder, men detta är efter smak!