Hej!
Har rivit bort 4 lager tapet (väldigt gammal tapet) och har nu kommit fram till masonitboarden. Går det bra att måla grundfärg direkt på denna? Eller ska man göra något annat först?

Är förövrigt en ungefär 40 år gammal lägenhet det handlar om.

Tack i förhand!

Är masoniten verkligen så plan som den behöver vara?

Yes, i alla fall där den kommit fram. Vad gör man annars om den inte är det på andra ställen? Spackla?

PS. Något tips ang. tapetrester? :)

Ola78
alcapwn skrev:
Yes, i alla fall där den kommit fram. Vad gör man annars om den inte är det på andra ställen? Spackla?

PS. Något tips ang. tapetrester? :)
Gammal masonite brukar gärna vilja ha blivit bucklig med åren, ett alternativ då är att riva bort den och sätta 6mm renoveringsgips istället.

Om skivan är slät och ser ut som massonite kan jag slå vad om att det är karlitskivor som ser ut som massonite på släta sidan men är troligen 10-12 mm tjock en skiva som såldes mycke under 70 talat
bo137

Y
Jag har riktiga väggar, dvs masonite ;) och har slitit ner både vanliga och våtrumstapeter.

våtrumstapeterna orsakade rätt grov ruggig yta, men tog spärrfärg och grundade sen ett svep spackel lite ytligt så, och sandpapper och det blev så slätt å fint igen. inga problem.

tapetrester... ångmaskin,tapetborttagnings-gele, 60sandpapper+spackel.. ..
eller vinkelslip med sliprondell har funkat fint i andra situationer så varför inte att ta bort tapet. :)

Jag hade samma bekymmer i sovrummet. Tog det säkra och satte väv på vägarna. Vill du inte ha det så kör målarfilt. Jag använde ång maskin från Clas Ohlsson för att ta bort ALLA tapet rester.

Sent from my Nexus One using Tapatalk

Masonit är annars ett h-e att ha som underlag för tapet/färg. Den sväller och drar sig på tok för mycket, lite som gamla tiders Treetex.
Isåfall är nog "nedde"s tillvägagångssätt bäst, väva skiten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.