Hallå, jag betsade några furuskivor med herdins bets, sedan lade jag på ett lager vaxolja. Nu har det gått runt 20 timmar. Det känns fortfarande lite kladdigt, men inte så att det färgar av sig. Kanske arbetade jag inte ut vaxoljan tillräckligt. Jag gillar inte riktigt känslan på trät som det är nu. Går det att åtgärda på något sätt? Eller blir det bättre med tiden?

Jag betsade för första gången idag och nu nyss slipade jag av allt igen. Min miss var att jag la på för mycket bets. Nu gjorde jag istället som så att jag penslade på och sen tog jag en trasa och torkade torrt. Det ser mycket bättre ut direkt. Skall gå på med olja om en liten stund. Vid oljning brukar jag smeta ut det jämt men hyffsat flödigt, låter det dra sig en stund och torkar sen av överflödet. Det brukar bli bra då, hur det blir om man betsat innan får vi se imorn.

Vilken av herdins betser använde du, vatten-, olje eller lösningsmedelbaserad?

Oljebaserad!

Hur länge lät du betsen torka innan du gick på med vaxoljan? Var det Herdins egen vaxolja?

Det var herdins egen vaxolja, betsen torkade 12 timmar innan jag lade på vaxoljan...

jag gissar på att det är vaxet som känns smetigt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.