Matti_75
Matti_75: Brandfärgen utvidgar sig vid brand och skyddar på så sätt stålet. Stålet ska skyddas i antagligen 30 eller 60 minuter så att alla hinner ut innan huset rasar.
6 svar · 4,8k läst
D
Dr.SiC: Det blev Coloramas Fiberduk Easy-up. Eftersom Coloramabutikerna bara har namnet gemensamt skiljer det både på utbud och pris. Hittade den på extrapris inne i göteborg för 679kr för 50*0,95m, Colorama i Kungälv tog 1069:- för samma.... "Easy-up" är väl en sanning med modifikation... det går åt ganska mkt svära, framför allt i taket :@
2 svar · 10,7k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] Nej allmänt... Hittade denna tråd i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/108942-utefaerg-inomhus.html
10 svar · 32,8k läst
E
essends: Men inte tapeten syftade han nog på.
12 svar · 36,7k läst
E
essends: Vit lasyr bör oftast styrkas två ggr, risken att det blir flammigt annars, så kolla om proverna i butiken är målade en eller två ggr. Antar att det är hyvlad panel? Man kan dosera vita pigment i en panellack så kan man i princip få hur vi som helst
3 svar · 4,4k läst
F
fridafrissa: Tack skall ni ha allihop jag skall prata med rör moken och mina brighta söner och bestämma mig sedan. Idag är elementen klara för målning.
7 svar · 3,6k läst
D
DanNym: Om kalken släpper så måla inte över den, borsta bort den istället och måla om. Silikatfärg är utmärkt för mineraliska underlag men inte för trä (det mineraliska underlaget kunde varit kalkfärgen men med tanke på att den släpper så skulle jag avråda). Kanske är linoljefärg något för dig?
3 svar · 10,3k läst
R
Raukman: Gysinge har väl också NCS-översatt sina färger?
8 svar · 6,1k läst
B
Bellen: om jag sätter upp renoveringstapet måste jag göra mycket underarbete då? och måste det spacklas och slipas efteråt innan färgen åker på? dvs är det egentligen lika effektivt att bredspackla?
2 svar · 3,3k läst
Raceman
Raceman: [citat] Osmo hårdvaxolja är ingen fet eller mjuk behandling, trots att det kanske låter så på namnet. :) Det blir en hård yta, nästan mer som att likna vid en lack, men som har fördelen att inte spricka och bli ful. Osmo används idag som slutbehandling av de flesta golvtillverkare.
4 svar · 1,5k läst
N
nemlan: Fönsterfärg är en vanlig utomhusfärg. Jämfört med fasadfärger så ska en fönsterfärg vara lättare att måla på hörn och kanter. Om du vill så kan du såklart färdigmåla med en fasadfärg, men se då till att det är en alkydfärg (vatten eller nafta löslig). Det samma gäller för grunden.
3 svar · 1,7k läst
E
essends: Dom flesta grundfärger finns i svart alt bryts i svart, men det spelar egentligen ingen roll vilken kulör det är . Bör ändå målas över 2 ggr
4 svar · 9,3k läst
S
Supermandus: Har en murstock/spiskåpa i sommarhuset som är i behov av en uppfräschning. Hur ska jag gå till väga? Om jag skrapar bort all lös färg, fungerar det att spackla upp med vanligt spackel och sedan måla med vad? Är väldigt osäker på vilken slags färg och puts som sitter där i nuläget.
0 svar · 2,3k läst
B
bono82: tänkte återuppliva denna tråden eftersom jag är på jakt efter färg till både vägg och tak - någon som provat färg härifrån ? http://www.malarpojkarna.se/
4 svar · 3,9k läst
R
Roundup: Det är en av de sämre egenskaperna med vattenbaserad färg, som jag uppfattat det. Samma hände i mitt gran eller furutak, bytte till oljebaserat så täckte det direkt, en strykning med det oljebaserade.
9 svar · 25,6k läst
M
Mad_Man: [citat] Horisontella ytor är alltid extra utsatta, dagg blir stående på den målade ytan, precis som regnvatten.
5 svar · 32,0k läst
P
Peterverner: Vi har precis tagit över ett 60-talsradhus. Innertaket (betongelement) var slitet och på sina håll hade färgen släppt. Tidigare målning var slarvigt genomförd. Vi skrapade ned på utsatta områden och spacklade med finspackel. Vid första målningen med takfärg släppte spackel på vissa ställen. Är det någon som känner igen situationen? Ska vi använda annat material? Eller ska vi t
0 svar · 6,6k läst
S
Ssyrk: Kan varmt rekomendera Caparol Pansarprimer V och sedan Caparol Pansartäck V sitter som berget och den är fortfarande riktigt svart trots många år i söderläge
3 svar · 12,4k läst
·
K
KungAnka: Tackar! Ska kolla upp den färgen.
4 svar · 4,9k läst
C
corsamannen: Blir o spackla,ser det för jävligt ut får det bli väv sen
2 svar · 2,1k läst
A
Avemo: Det ser väldigt mycket ut som en termostat till elvärme. Hur värms huset idag? Om den inte längre används går den givetvis att ta bort, men försäkra dig om att strömmen är bruten först. Erik
2 svar · 2,1k läst
K
Kjell_G: Håller på med målning undersida trappa, grundfärg + första med råvit avklarad. Ser nu att den fabriksmålade delen inte är så blank som den råvita. Går det att byta nästa strykning mot en matt vit? Slipa lätt först? Kjell G
0 svar · 1,2k läst
M
Micke_E: [citat] Gå in till en färgbutik så kan dom hjälpa dig ... dom har tejp som gör det snabbare o lättare än rakblad eller spackel som mothåll .. (Skoga's alternativ funkar fint oxå )
7 svar · 2,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det hade jag kunnat prova, men nu blev det en 3-liters burk, jag måste komma vidare någon gång. Sen gick det faktiskt åt ganska mycket färg iom att jag blandade i strukturmedel i färgen. En liter färg till dessa två kvadratmetrar blev det nog. :)
2 svar · 3,0k läst
Y
Yrrol: 10liter ska räcka 50-70 kvadrat enligt butiken. Så de tyckte jag kunde räkna 1liter=6kvadrat. (bestå) Fast som sagt, drog på väldigt mycket de mest drabbade väggarna och de är helvita nu, haha. Enligt butik gjorde det ju inget, billigare att fylla med grunden än slutfärgen. Fast jag hade förbrukat mycket mer än vad som mattematiskt behövdes. Lite snålare nu med de andra väggarna
6 svar · 11,8k läst
G
Garberg: Nyfödd i huset=vattenbaserat
8 svar · 2,0k läst
N
nybyggd: 2 ggr rekomenderas
1 svar · 1,7k läst
Krikkan
Krikkan: [citat] Linoljefärg passar bättre på hyvlat då den ska strykas tunnt. [citat] Riktig faluröd är ljus. Det vi idag kallar faluröd är en mörkare färg än den som gjorde sverige till landet med de röda stugorna.
6 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Slamfärg är väl löst med linolja. Protte
4 svar · 5,0k läst
·
S
steve5432: Hej! Ber om ursäkt, skrev inte i min post hur gaml fönstren är. De är bara 7 år men har tydligen bara målats en gång, inte speciellt bra dessutom så det är mörkt och grått. Nu har jag tvättat fönstren så de är klara för strykning. Det rör sig alltså inte om en renovering av 40 år gamla fönster med 4 lager oljefärg etc :) Jag kommer att välja vanlig fönsterfärg, typ
2 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.