Färg, Måla & Tapetsera
XaZe: Det där med att riva tapet är rena vansinnet! Håller själv på och helrenoverar min lägenhet. Efter 3 dagar har jag äntligen fått bort alla 7 laget tapet, och bredspacklat första omgången. Men rent är det, ända in till betongen! :) 7 kvm golvyta.
MathiasS: För egen del har jag dragit slutsatsen att tricket med snygga fogar inte är hur man drar med fingret eller med vad man drar av. Hemligheten ligger i att lägga på en lagom fet sträng. När man väl lärt sig det blir fogen snygg utan ytterligare trolleri.
meckis: om du vill ha minimal rörelse o minimalt jobb hade jag rekommenderat: köp tunnplåtsremsor som du drar i gipsskruv i (gipsskruv FÖR plåt. självborrande). sätt plåtremsorna på alla fyra sidor runt hålet. innan plåten monteras, hade jag lagt ngt tunnt mellanlägg mellan plåt o gamla gipsväggen. så den nya gipsbiten du drar fast kommer 0,5-1mm djupare in i väggen. o voila har du en
thomasx: [citat] Tja, koncentrerad är den ju inte längre då jag blandat ut den med vattnet ;) Men jag har kvar den i ett par gamla oljedunkar, för framtida bruk, det är ju inget farligt att förvara. Sen får man väl lämna in på återvinningen.
Casiopeia: Strålande! Tack för svaren! Jag ska undersöka närmare vad som är i burkarna, men det låter ju lovande :)
sir_daniel: bara att rekomendera dem då, alla kan göra fel/ha en dålig dag, frågan är ju hur firman löser det när det blir fel.
Mikael_L: ÖoB hade ju slutat med lösningsmedelburen färg som jag skrev tidigare, men nu hittade jag på Rusta. Grundfärg (Utegrund) 5 liter 349:- Utefärg (oljefärg) 5 liter 399:- Jag tror det fanns i 1-litersburkar också, men jag kollade inte (så noga).
Petronille: [citat] Tapetklister kan nog vara en bra idé, för färgen bubblar i kanterna där vi har rivit bort tapeter med hjälp av tapetklister.;) Skruva upp gipsskivor tror jag inte är aktuellt, dels verkar det som du säger ännu jobbigare, dels vet jag inte om det är så lätt att få snyggt. Hela problemet är att vi inte har så mycket tid till detta. :S
nybyggd: är väven riktig under så måla den,om inte så kör easy covern.
daliz: Det går att lappa väv men är det bara en vägg det handlar om så är det lättaste att bredspackla väggen sen sätta ny väv på hela väggen.Det blir snyggast resultat i slutändan.Och är det bara en vägg så är det inte så mycket jobb.
Jens_H: Du bör först rugga upp dom med fint sandpapper och grunda dom med häftgrund en gång. Sedan stryker du dom två gånger med en lackfärg för inomhusbruk. Det räcker gott och väl. Finns svart blank lackfärg i alla färgaffärer.
FredrikR: Lockstöt? :) Underlättade målningen en hel del på vårat faluröda garage.
Anna_H: Google Translate måste ha översatt fel? Märket på tapetklistret spelar ingen roll, de är i det närmaste likvärdiga. Finns en del lite dyrare som är tex rosa när det är blött så man ser bättre var man varit och kladdat på klister redan, men det brukar inte behövas på gips och spackel.
roli: Här finns det fler funderingar kring målning av mdf-kant: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=284400
trojlee: vad härligt..!!tackar för hjälpen...ska leta rätt på slippapper nu:)... / M
Stefan N: Alla andra sätt än att gipsa är att be om problem, trät kommer att röra sig hur man än skruvar och spacklar....
BTO: Varmluftspistol till färger bubblar sig sen skrapa av den med en färgskrapa. Lite beroende på vad det är för färg så funkar det olika bra men gammal oljefärg släpper oftast ganska lätt från trät. Varm bara en ganska liten bit åt gången och skrapa sen fort. När färgen kallnar fastnar den igen. Vad gäller varmluftspistol kommer man långt med en billig för några hundralappar
Anders_X: Tack för era svar! Jag har redan en hel massa liter av den här: http://beckers.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Beckers/media/G2Instance/PDF/G2In_09_0169_16.pdf Tror ni den är för knepig att få ordning på för en amatör?
MmeMim: Jag håller på och renoverar (lätt) köket vi hyr. Jag har lite klantat till det då jag målat kaklet men inte målade täcklisten som sitter mellan kaklet och överskåpen först för nu när jag försöker måla den å hur jag än tejpar, kilar in papper m.m. så kommer det vit färg på kaklet. Kaklet är även väldigt känsligt å det e svårt å få bort det vita när det kommer utan att
Enk Projektet: Jag har Falurött med gråa knutar på mitt hus projekt..
myrstack: Du får ett mindre stabilt underlag nu för framtida spackling och framförallt så skulle jag nog rekommendera att fogen är genomhärdad så den inte krymper mer innan du spacklar vidare. Hade du kört gipsbruk som brunnit klart till lunch hade du kunnat spackla vidare i kväll Antar att det är ett slätt tak du siktar på som slutresultat? Finns gott om trådar på forumet om gipsspackling,
Helioz: Finns lite olika metoder du kan testa; billigast blir nog att bygga upp lager med en vaxfri extra ljus schellack som du sedan slipar ner innan du lackar. Vill du ha helt transparent så kan du gå på med lamineringsepoxi, det flyter ut fint på ytan men är självklart dyrare. En annan metod som jag inte själv testat är att spä ut vanligt trälim med vatten och pensla på.
ichigo: Fick svar av säljaren: "The smell always disapears, you should't worry about that. I have had some customers over the years that asked me about the smell, i never had complaints that the smell didn't wore off. The spots are on many of the wallpapers, always on the back side of the paper. It should't give any problem as long as they are not visible on the front side of the paper. The wallpaper
nybyggd: använd olje färg,snacka med färghandlaren vad som är bäst för dessa