E
essends: Gör som du vill men om du tejpar så måste lackfärgen vara helt genomtorr. Och nån tejp med snällt klister användas. Målar du väggen före så behöver du inte tejpa utan det är effektivare med en bred bredspackel
4 svar · 1,6k läst
T
Tonka: Hej, Så var det nya uterummet snart klart. Golvet består av brun tryckimpregnerad trall. Nu har snickaren lyckas fått färgfläckar (ej drop, mer i stil med små märken efter ej helt torra brädor). Finns det något bra sätt att ta bort färgfläckarna utan att förstöra trallen? mvh Tonka
0 svar · 6,8k läst
H
Henri: Raceman Tack för info om brytning av spackel i olika nyanser. Det kände jag inte till.
18 svar · 6,2k läst
F
fsn: Beror kanske på vilken typ av färg man använder. Mina föräldrars vindskiva ruttnade endast där den var målad runt om. Även råspont som var målad på undersidan och med flera lager takpapp på ovansidan ruttnade, den som inte var målad ruttnade inte och det var inget vattenläckage....? Har suttit där sen -84, dvs runt 25 år och är ommålade en gång. Nu sitter den ruttna vinskivan
5 svar · 12,5k läst
prototypen
prototypen: [citat] Det är många husfasader från 70-talet målade med akrylat som ruttnade bort. Receptet idag är att grunda med alkyd, sedan om man vill en akrylat på. GrundOLJA är ett sätt att förlänga livet på trävirke. Protte
3 svar · 4,7k läst
B
BigGitt: Farliga är i turordning 1. EPOXY, 2. polyuretan eller isocyanater 3. cellulösa lacker. Övriga kan vara obehagliga att andas. Hög temperatur påtvingar avdunstning av lösa molekyler (det värsta som luktar illa) och vädringen tar bort detta från rummet. Sen ner temperaturen går ner igen mot 20-22 grader, är det inte mycket kvar som kan lukta. p.s.
10 svar · 6,5k läst
B
bono82: Återupplivar min tråd en aning, tänkte se om någon har koll på vilket lim man kan slänga upp målarfilt på kalkcementputsade innerväggar med? Eftersom det är ytterväggar de flesta av de så behöver limmet/filten andas såvitt jag förstått det.
7 svar · 4,4k läst
·
raveper
raveper: tänk även på att såga brädorna med en liten dropvinkel.
3 svar · 1,9k läst
T
TurboTouring: Jag tycker valet är enkelt, välj Demidekk Optimal. Här får du några för och nackdelar... Om det nu är så att det är Drygolin Extreme du funderat på så är det en ren alkydfärg som är lacknaftaburen vilket innebär att den torkar långsammare, trögare att måla med, tappar glans och kulör mycket snabbare plus att färgen luktar lacknafta när du målar och rengör penslarna. Ytan
8 svar · 22,2k läst
N
nemlan: Du kan ju testa, men det är rätt mycket som måste bort. När du slipar så jobbar du ner lite av den oljade / vaxade ytan i nästa skikt, så jag skulle sikta på att tvätta ur möblerna ordentligt först.
6 svar · 11,7k läst
P
Petronille: [citat] Ja så har vi också gjort i sovrummen. Och målat med äggoljetempera. Jättefint! d^_^b
4 svar · 4,3k läst
L
LocTite: Ja, nu har jag pratat med en kille från Alcro´s "expertpanel". Bra service där! Fick en förklaring som låter fullt rimlig. Han menade att just hattläkt och där hela målningen sker på vägg (alltså där inte första täcklagret målas innan panelen spikas upp) kan ställa till det då hattläkten först sväller lite då färgen läggs på, sedan när färgen torkar så torkar även
2 svar · 2,3k läst
M
Mullbär: Järnvitrol! Det är jätte fint och väldigt billigt! Blanda lite diskmedel i så att det går in i bräderna ordentligt (ytspänningen minskar). 1 - 2 strykningar kan behövas.
16 svar · 3,5k läst
·
N
nemlan: Måste och måste, lite klumpigt uttryckt av mig. Det går absolut att måla med en akrylatfärg eller oljefärg, vidhäftningen är inget problem. Däremot så tenderar linoljefärger att bilda blåsor och jäklas när de övermålas med modernare färger. Det kan förstås hända även med linoljefärg, men risken är generellt sett mindre, och så skadar det inte att vara konsekvent med
3 svar · 1,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: ;)Engelskt rött?
11 svar · 1,3k läst
M
Mullbär: Kolla om det går att tvätta bort det. Lufta. Eventuellt - ta bort gipsskivan och kolla hur väggen ser ut bakom. Hur är taket. Kan det ha runnit något nedåt? Man kan kolla med en fuktmätare hur väggen är för övrigt. Som någon skrev, så har det kanske stått något tätt emot så fukten i så fall kommit innifrån. Luktar det? Lycka till!
8 svar · 8,1k läst
B
BigGitt: Rör, snedtak, många små fönster... Då tar det längre tid... Samma sak med papperstapett. Värsta skit.
13 svar · 4,0k läst
Raceman
Raceman: Det måste ha varit den där semesterresan till soligare nejder som ställde till det. ;)
4 svar · 1,5k läst
storken
storken: ingen aning om hur färg tappar mättnaden med tiden. TROR inte det bör falla av så mycket på de 10 åren till nästa målning. däremot vet jag att mörka fasader blir varmare än ljusa och då dör alger och svampar lite lättare.. vi skall ha vitt hus och då räknar jag med att tvätta fasade då och då.
3 svar · 10,3k läst
S
SmartFX: I denna djungel av färg alternativ skulle behöva tips var jag köper oljefärg för fasad-målning billigast i Stockholm - och den säljare som ger den bästa servicen ? Ingen som har börjat med hemservice ännu ?:)
0 svar · 2,3k läst
E
eviljava: Hade du tänkt måla med silkatfärg måste all plastfärg bort först (och då menar jag ALL färg). Men om det är så att du inte har problem med fukt och färgen sitter bra kanske du kan köra med samma typ av färg igen? OM du skulle få problem med puts/färgsläpp framöver kan du ju ta det projektet då. Du skriver att en liten del av färgen var lös sedan tidigare men det kan ju
1 svar · 6,0k läst
E
eviljava: Om man med "plastiga" dörrar avser ett plastlager/laminering på dörren får man anpassa färgvalet därefter. Att färgen lossnar så enkelt som beskrivs tyder på att fel färg använts helt enkelt. Inte ens ett halvtaskigt förarbete brukar få en för ändamålet korrekt färg att släppa bara man skrapar lite med naglarna.
19 svar · 47,2k läst
Jante
Jante: Svarta staket är vackert :) Ber om ursäkt för bild kvalitet, men ändå... falu röd hmmm svart färg :blushing:
9 svar · 38,7k läst
·
C
Chepo: [citat] Samma lösning för oss ang. väggarna. Mycket nöjd med det då det är enkelt att hålla rent! Satte en slät väv som blev snygg ihop med golvet. Känns dumt att snåla på väggfärg då det ändå är ett våtutrymme!
3 svar · 13,0k läst
F
Fthebuilder: Blev rekommenderad Caparol Iso trägrund, att det skulle räcka måla med den 2ggr sen täcklack över det. Någon erfarenhet utav den färgen? Lätt att rekommendera färg som ser bra ut efter några månder eller 1år, men hur ser det ut efter 3-4år? Nordsjö Spärrvit har jag också hört bra om, någon som har testat? Hur gör man med täckfärgen? kan man måla över spärrgrunden med
18 svar · 19,8k läst
apotekarnes
apotekarnes: Räkna ut ytan på dina spjälor och multiplicera med antal. Färgåtgången står nog på färgburken.
1 svar · 4,3k läst
AndersMMÖ
AndersMMÖ: Okej, så det blir ett försök själv till att börja med. Skulle det skita sig alldeles bedrövligt så finns ju alltid möjligheten att lämna in den i efterhand! Tack för tipset med lackerna - Inte helt på det klara om jag ska ha den blank eller ej (de nya är, de gamla är det inte). Klart mer praktiskt att ha den blank (på ovansidan) dock! Det som är positivt är att man kan lägga
2 svar · 10,2k läst
T
Tiger79: Hej Ska montera målarfilt i ett rum på övervåningen. Underlaget är gipsskivor som är bredspacklade efter att en jobbig tapet togs ner. Bör jag grunda med utspätt tapet lim eller funkar det med en vanlig matt färg? Hur länge måste jag vänta om jag grundar med tapetlim? Jag tycker att den lilla mängd spackel inte bör vara så starkt sugande så vågar man sätta upp filten utan att
0 svar · 4,2k läst
D
dunken: Hejsan Bor i ett hus ifrån 69 Har ett rum i källaren som dom gamle ägarna hade satt in några garderober , emot en putsad vägg , så det har börjat "lukta" lite där , har rivit ut allt som är organiskt material där . Man ser lite på ena väggen att där är lite mögel i ena hörnet. Hur ska man ta hand om detta ? Tanken är att vi ska måla , men hur ska man göra så att det sedan kan
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.