2 747 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur maska fönsterbrädan när fönstersmygen ska målas?
Har både granit och ek-förnsterbrädor, fönstersmygar är i mdf och rår lite ut från väggen (5mm). Hur maskar man fönsterbrädan på bästa sätt. Man vill ju ha en knivskarp kant mellan de vita fönstersmygarna och de mörka förnsterbänkarna. Känns som det kommer vara otroligt lätt att få ut färg på förnsterbrädorna. Kan man skära bort färgen med rakblad efteråt? kanske funkar på graniten md eken lär ju suga åt sig färgen. Fönstersmygarna sitter kloss ann mot brädar så det finn inte ens en tiondels mm till springa.
Gå in i färgaffären och förklar ditt problem så hjälper dom dig , finns ju ex rullar med tejp o papp fördigt bara att sätta ditt. Sen kan man springfylla med lack innan man målar , då kommer du garanterat inte få något på fönsterbrädorna
Tejp känner jag till... Men det är förbaskat svårt att undvika att färgen kryper under lite. Det gäller ju att sätta den rätt på en tiondels mm. Vad menas med springfylla med lack? Vad skulle det fylla för funktion och hur gör man?
Ronolo, var köpte du rakbladsgrejen?
Ronolo, var köpte du rakbladsgrejen?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Strunta i maskeringstejp och maska manuellt med tex en bred spackelspade som du håller i ena handen samtidigt som du målar med den andra. Man får torka av spaden i bland när det blir färg på så att man inte riskerar att kladda ner. Jag tycker att det är lättare än att tejpa och färgen kryper gärna under tejpen som sagt. Har gjort på det viset när jag målat golvlister mot parketten tex.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
rakbladsgrejen finns hos de flesta färgbutiker skulle jag tro. Det funkar så att man maskar som vanligt. Rakbladet skär en kant så att det blir lite av maskeringen kvar under, och därför kan kanten bli perfekt.
ronolo skrev:
Jag brukar göra precis så fast drar även en latexfog på tejpen i vinkeln innan målning, på så vis får man bort ev tejpkant, var noga med att tejpa så nära vinkeln som möjligt. Skär rent när allt är ordentligt torrt.
Tapetkniv funkar kanon, lättare att få till snygg kant nära vinkeln tycker jag.
Det BLIR perfekt..
Gå in till en färgbutik så kan dom hjälpa dig ... dom har tejp som gör det snabbare o lättare än rakblad eller spackel som mothåll ..Dr.SiC skrev:
(Skoga's alternativ funkar fint oxå )
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden