Färg, Måla & Tapetsera
Glufsglufs: [citat] Nä, helt matta snickerier har jag inte sett men den där jätteblanka som man ser på allt 80-tal och tidigare typ har jag inte sett någon målare använda, och inte jag heller för den delen. Halvblank stog det på burken jag köpte sist har jag för mig.
slaskman: Intressant, bor en halvtimme och 200 kr från Köpenhamn. Nån som har koll på priserna i Danmark ?
scar69: Även jag målade mina fönsterbleck med samma färg som till fönstren på inrådan av min färgbutik. Sitter hur fint som helst nu efter 4 år.
storken: Alckro och beckers är samma företag och gör färg i samma anläggning. Sent from my Nexus One using Tapatalk
essends: Beckers perfekt oljefärg även den tidigare med lacknafta. Går även att rulla på släta ytor med bra resultat
cem77: Man kan göra en bänk att sitta på genom att montera dit någon form av ben eller bara lägga den på två pallar. Lite inspiration: http://1.bp.blogspot.com/_2MoNhG9LaSY/StYHjDmgruI/AAAAAAAACnA/vf1fRW4nKOY/s400/42.JPG http://www.xn--lsningar2011-4ib.fi/download.php/images/keke/auction/woodoo_tammipenkki.jpg?inline=1 http://iloapp.trendgruppen.se/blog/blog?ShowFile&image=1231919716.jpg
TorpSara: Linoljefärg! Men det beror på viken sorts olja du haft, men jag gissar på kokt?
Dennis86: Jag har testat endel färger såsom oljebaserat samt vatten. Och bäst av alla funkade norska Gjöco maximal samt Demidekk (målat trähus). De andra märkena som jag testat mattedes av fort ,vissa tom flagnade och fick måla igen bara efter nått år. Är inte så jätte insatt i alla fabrikat som finns men de finns ju färgtester som bla folksams egna test som kanske e värt att snegla på. Har
MathiasS: Woody huddinge, Fredells, Byggole nacka. Lite sent svar förstås...
Helioz: Så länge ytan är obehandlad så bör det inte bli några problem med vidhäftningen. Herdins Tak- och Panelvitt är en vattenbaserad lasyr som fungerar på gulnad obehandlad furu. Du behöver bara tvätta av den med målarsoda innan målningen, ingen slipning krävs: http://www.herdins.se/farg--lasyr/tak--och-panelvitt__261
Dennis86: Hej ! Ska måla ett rappat hus. Huset är i vitt och kommer bli lite i grå ton. Frågan är om jag ska rolla,pensla eller spruta ? Vad är enklast och hur blir resultatet ? Med spruta antar jag att man behöver maska ALLT vilket är ett ganska stort jobb i sig. eller ? Om jag rollar så kanske de syns i solljus alla drag rollern har gjort ? Pensel blir väl fula drag?? Tacksam för tips ! Ska va
Xixi: Ser att tråden är några månader gammal men vill ändå flika in en sak om detta. Vår stuckatur, både takrosetter och taklister, ser också ut på det sätt du beskriver alltså att vissa detaljer är mindre framträdande på sina ställen. I vårt fall handlar det, vad jag har kunnat förstå sedan jag tittat mer noggrant på det, om att in- och omdragning av elen har satt sina spår. Det
Rooney: Vi har byggt en friggebod och har en vanlig "friggebodsdörr" (tiograders dörr tror jag de brukar kallas). Utsidan har vi grundoljat, grundmålat och ska stryka på oljetäcklasyr. Frågan är hur vi gör med insidan av dörren? Det är en vanlig masonitskiva där. Kan man använda grundfärgen vi använt till panelen på utsidan? Vad ska man mer ha för färg sedan? Lackfärg?
danne007: Det som troligtvis har hänt är att limmet har löst upp vid skarven och färgen sen har lyft den.
Gurravasa: Har läst en massa om sprutmålning men blir inte riktigt klock på vad som är vettigaste valet för mina behov. Först och främst är det ett antal släta frabriksmålade innerdörrar jag vill måla om. Jag har ett garage att stå i så det är inget stort problem om det ryker lite. Vill jobba med vattenbaserad lackfärg. Blir dörrarna ok har jag kökluckor och plåtskåp som också ska
nemlan: Då ska du inte måla den alls, utan hellre lägga på en puts som offerskikt.
Ola78: Läkten behöver du inte måla på baksidan. Hörnbrädan kan du måla den ena ett par cm på baksidan på ena sidan, när du sen sätter ihop hörnbrädorna med varandra låter du den brädan gå förbi den andra med 5 mm ungefär. På så sätt så blir det bättre än att sätta dem kant i kant då det kan vara svårt att få det riktigt snyggt. Detsamma gäller fodret om du ska ha en
Yrrol: skulle haft en spruta med lång pinne före munstycket. har en stor tank stående som var tänkt att byggas om för att hålla färgen fast far dog ju så blev inte av.
nemlan: Får och får, jag tror att t.ex. Jotun har samma sortiment i Norge som i övriga EU, känns ju lite onödigt att köra dubbelt bara för att man kan när resten av EU klarar sig hyfsat med miljö-färger.
mhg_3: hmmm ska visst jobba lite med undersökning här märker jag, får ta reda på vad huset är grundat med och sedan ge mig ut i färghandel samt eventuellt prata med målare. Stort tack för ert engagemang, även om svaren inte alltid är vad man hoppas de ska bli så hjälper de såklart en från att göra dumma misstag :) Alla tips är antecknade! :)
danne007: [citat] Med tanke på att det är ett fritidshus så tänkte jag att han/hon kanske kunde åka dit själv 2 dagar och måla med kraften som ÄR det bästa valet.
hammarn78: Hej Har ett sutteränghus med timmerstome som överdel handbyggd -78. Tidigare är timmret behandlat med Cuprinol träskydd brun, som är i bra skick men på södra sidorna så kan man se tändenser till att timmret är mer torkat (inte lika blank yta). Vad rekommenderas att behandla timmret med själva färgen Cuprinol brun är det inget fel på, utan det känns som att en olja skulle behövas,
OlaF: Någon här som har erfarenheter av deras slamfärg? Främst ljusare kulörer eftersom vi överväger deras pärlgrå. Det jag har läst här tidigare var att det är värdelös färg bland annat för att de har 20% linolja i sin slamfärg. Nu står det 10% på innehållsförteckningen så antingen har de ändrat eller så visste den som klagade inte vad han eller hon pratade om. Oavsett så
VDbygg: Tack för tipset! Vi har haft folk från Brandskyddet/inspektionen eller vad det heter som förordade rör. Ser ut som om reglarna på vinden är inmurade (hur de nu kan vara det utan att brinna upp) och därför tyckte han det var bäst så. För oss är det inget problem.
Raceman: Är du tvungen att sätta upp microlit? Vad har du för väggar idag?
RobbanLT: [citat] Jag är mitt uppe i att riva 4 lager tapet, varav ett av lagren i botten är målat och spacklat på. Jag har prövat tapetlim med plastfilm över, fungerade så där. Köpte även 2 st ångmaskiner från Clas Olson, 299kr / st. Gav ena till tanten och ena till mig själv, så går jobbet mycket snabbare! Ser inte lika balla ut som B&D:n men det är ju knappast någon unik (rätta mig om