F
Forbo: [citat] Kan ju vara på sin plats att döda lite svenska bygg-myter....Alpina är en stor tyskt färgfabrikant....http://www.alpina-paints.com/ Stora volymer ger lägre pris....inte nödvändigtvis på bekostnad av kvalitet. I min erfarenhet är Alpinas "ekonomi"-sortiment rena rama blasket, medan de normala produkterna är helt ok. Skadar aldrig att faktiskt undersöka vilka företag som står
21 svar · 7,7k läst
S
Sodapanna: Använd en äkta linoljefärg som inte innehåller lösningsmedel så tränger oljan in och skyddar taket samtidigt som du får ett bra resultat utan lösningsmedel eller giftiga substanser från härdande akrylat
7 svar · 5,4k läst
K
KrisKristoferson: Jag har nyligen köpt ett hus från 1940. Har funderingar på att måla med Linus på tapetserade väggar. Huset som är funkis och består av två plankväggar i ytterväggarna med luft imellan. På utsidan sitter eternitplattor och innanför det puts på en revetering. På insidan av ytterväggarna sitter det treetex och på det tapet. Hur många lager vet jag inte riktigt men tror inte det är
0 svar · 1,6k läst
pickels
pickels: ...på Bauhaus, det måste väl vara billigt?
0 svar · 935 läst
findus42
findus42: Antar att färgen är vattenbaserad. Du stryker med andra ord redan väggen med vatten. Så länge det är skyddat från regn så förlängs bara torktiden. Inget annat händer. Är det en gammaldags oljefärg du stryker så är det lite annorlunda. Den går att stryka den med. Den torkar dessutom lika fort som vanligt eftersom det är lösningsmedel som skall torka ut, inte vatten. MEN
2 svar · 9,6k läst
F
Freddy_kruger: 12 tusen låter lite i överkant, men är det en känslig tapet så kan det behövas pappremsa samt 2 spacklingar. 2,80 i takhöjd gör också att det tar lite längre tid än vanligt... Tänk på att det är högsäsong för målare nu, du får säkert ett bättre pris i januari...
4 svar · 2,6k läst
K
KungAnka: Borsta av väggen, yeah right. Med stålborste på vinkelslipen kanske. Problemet är att färgen är tjock, sitter bitvis och löser sig omedelbart i vatten. Ska man måla med något får det vara oljefärg annar rinner den gamla färgen av. men olja är ganska idiotiskt på en källarvägg. Möglet kommer som brev på posten.
2 svar · 2,9k läst
Alpha
Alpha: Satt det tapet bakom så är det bara att köra skulle jag tro, allt löst ska bort det som sitter låter du vara bara sedan får du jämna ut med spackel om det finns skarpa kanter, ojämnheter. Det finns en primer som mättar väggen först så att inte väggen absorberar allt lim som gör att bubblor lätt dyker upp men den penselstryker du bara på rena ytor ej på tapet utan bara på sugande
5 svar · 3,4k läst
N
nybyggd: det enda som sker är att lite dåliga väggar kan lossa väggfärg eller släppa puts. men är väggarna torra och fina så är det ingen fara.
3 svar · 5,2k läst
T
TorpSara: Vill minnas att det var du, Gaia, som förklarade om kalciumbindning?
10 svar · 12,5k läst
N
nybyggd: [citat] scotte är 3% har jag för mig,men den glansen är s.k helmatt har bara lite glans i sig för e,v avtvättning
9 svar · 10,5k läst
G
gaia: [citat] Du kan borsta bort smutsen från en yta målad med silikatfärg med mjuk borste och vatten+ lite diskmedel :). Har tvättat mina silikatmålade väggar och vet att det gick inte så bra med svamp eller Vetextrasa för ytan liknar sandpapper och river sönder. Men det går bra med en borste :). Har inte provat att torka en sockelgrundsfärg och vet ej skillnaden... ville bara berätta att
1 svar · 5,8k läst
J
jimmyboy_666: Tack för alla svar, ringde även Intrade och det är som ni säger. Det är även så att rullen skärs från en bredare rulle och det är grundorsaken till att man vänder våderna.
8 svar · 13,9k läst
H
Hawkai: Har precis renoverat några källarfönster, ca 30x60cm. Målartvätt, skrapa bort lös färg och kitt, olja, kitta, grundmåla och färdigmåla 2 ggr har kanske tagit totalt 1,5-2h per fönster. Svårt att uppskatta exakt då man jobbat med flera fönster samtidigt, men ligger nog däromkring. Då har jag inte räknat in tid för karmarna. En van hantverkare gör det kanske något snabbare. Så
4 svar · 2,0k läst
Maveric77
Maveric77: Kan väl vara lämpligt att skruva av "locket/höljet" innan man blaskar på med vätskor! Självklart så ska man vara medveten om vad man gör, under locket finns det farliga saker...
2 svar · 1,5k läst
M
m96thorn: Nej, vi vill ha denna tapeten som vi hittade på nätet för vårt nya hus och vi har frågat en tapetaffär med de visste tyvärr inte.
2 svar · 997 läst
·
N
nemlan: Nej, det går inte alls med övriga färgtyper, varken med linolja, träolja eller något annat. Det är endast linoljefärger som du kan "underhålla" på detta sätt, men det är ju lite att gå emot LF:ens naturliga utseende. Alkydfärger, som du har målat med, "kritar". Till en början går det att tvätta bort kritningen, men uppåt 10 år eller mer så bör du överväga att måla om
2 svar · 3,5k läst
S
Ssyrk: Killen i butiken har både rätt och fel, Visst det skiljer lite på recepten i fabrikanternas brytsystem, Men skillnaden blir så liten så du kommer inte se skillnaden när du väl målat hela ditt hus med 0500-N eller om du målat hela med S0500-N
3 svar · 3,0k läst
Styrman
Styrman: Jag tror att alla hus lever lite. Vissa lite mer, speciellt när dom är nya. När du anser att huset har "satt sig" så drar du igång. En bra mjukfog ska ju fixa delar av dom kosmetiska "felen". Nya tapeter hjälper ju till om dom har spruckit på dumma ställen.
1 svar · 1,6k läst
N
nybyggd: [citat] jag tror jag begriper vad du menar,kör med olje grund och är det invändigt så kan du ta vanlig plat färg till övertstykning
3 svar · 8,0k läst
G
gaia: [citat] ju man känner sej så dum när man står i butiken och vill ställa kloka frågor men har ingen referens vilken sd-värde man ska gå efter :). Ang markfukt så har jag en moderat fuktvandring genom golv och nedre väggkant ( yttre och vissa inre väggar) som ändå ställde till fuktskador när kalkputsen på väggarna målades med plastfärgen en gång i tiden och skador efter det
11 svar · 26,3k läst
L
lordi: Skulle kanske postat frågan under "Fasad", såg jag nu. Kanske mod. vill flytta den dit.? :)
1 svar · 5,6k läst
A
andersmc: Lister och sånt klarar sig precis lika bra utan grundfärg. Det är väl mest att grundfärgen är lite billigare. Du får väl slipa och måla en gång till med din vanliga färg, så blir det bra. Det finns grundfärg som ska ha lite lättare att tränga in i trät, och därigenom bita fast bättre. Men det vete fasen, jag tycker att all färg, oavsett vad den kallas, lägger sig lika mycket
3 svar · 6,2k läst
B
BearTheFear: Ja, det finns ju en anledning till att den tidigare färgen satt så dåligt. Klart värt att lägga lite extra tid på...
4 svar · 4,6k läst
N
nemlan: Jag tyckte den (5 år) gamla tråden var något rörig och inkurrent så här kommer en kort summering av hur det ser ut i dagsläget: Du kan bara måla över slamfärg typ Falu Rödfärg med liknande slamfärger och då är det sedvanlig tvätt, borstning osv. som gäller först. Vill du måla med någon annan färg så måste all gammal rödfärg väck, eftersom pigmentet ligger löst på ytan
2 svar · 1,3k läst
S
Smurfolina: [citat] Renoveringsgips på 6 mm ?? Har bara kört cover up på en vägg, kladdigtoch dyrt. Funderat på att ta in ngn på bredspackel istället. Vad tror ni?
6 svar · 10,7k läst
T
TorpSara: Plastfolie funkar jättebra. Jag har en spädd färg med torkmedel som har stått i 5-6 år nu. Den är jättefin.
10 svar · 5,4k läst
AnneFi
AnneFi: ja det får bli puts. ska röja undan och prima idag så sambon får lite hjälp påvägen. blir en del lagningar eftersom jag gick lite wild and crasy och tyckte att allt var bom innan min sambo kom och stoppade mig och förklarade att ju mer man slår bort desto mer bom blir det :) fyller år i helgen och är så jäkla trött på att gliringar om att vi har det så halvfärdigt här hemma.
4 svar · 1,3k läst
B
byggankan: Och jag är slö och försöker göra allt så enkelt som möjligt :)
20 svar · 19,0k läst
N
nybyggd: [citat] spacklet kan torrspricka eller så sjunker det och blir en ny svacka. det kan ta flera spacklingar innan det är perfekt om hålet är stort. det bästa att laga ett hål i gips är ändå att sätta en regel bakom hålet som åxå är längre än hålet,sen sätta i en ny gips bit och sen spackla. glöm inte glasfiberremsa om hålet är jätte stort
4 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.