Har målat om det lackade trappräcket, eller rättare sagt strykt en gång och när färgen trokade gulnade färget ganska mycket, tror det kommer slå igenom med fler lager färg.

Har gjort följande efter inrådan från färgbutiken:
1. Ruggat upp den tidigare lacken vilket då skulle fungera som grund.
2. Målat med Beckers lackfärg.

Kan man rädda det hela genom att måla med kvistlack och sedan ytterligare färg.
Schellack fungerar säkert men tänkte på kvistlack för att slippa måla så många gånger extra då denna är transperant, schellacken är ju brun och kräver mer färg.

Vad tror ni vill absolut slippa slipa och helst dra nytta av den strykning som redan är gjord (dvs. det färgen täckt).

Vad är det för träslag under? Vissa träslag kan "blöda igenom" färgen.

Jag målade själv lister av ädelträ (teak?) och det blödde igenom och blev gulbrunt. Det enda som hjälpte var att först lacka med en riktig grundfärg som förhindrar genomblödning. Sedan lackade jag (med Beckers vattenburna lackfärg) och då blev det bra.

Är ingen målarexpert, men du är säker på att räcket är lackat och inte betsat? Betsen kryper ut i färgen och kan missfärga. När vi målade om våra bruna 70-talsfönster så funkade det mycket bättre när vi började lägga ett lager häftgrund först. Häftgrunden går att lägga även om man målat med slutfärgen tidigare.

Det är furu under och ja det är lackat, en lite fetare grundfärg kanske också fungera. Ska prata med färgaffären också och hör vad de har för tips.

Pratat med färgaffären och en målare och finns tydligen gulaämnen i furu som ibland går igenom färgen och även vissa lacker. De rekomenderade att måla över befintliga färgen med Beckers panelgrund 1-4lager för att "kapsla" in den gula färgen.
Har ställt samma fråga direkt till Beckers så får jag samma svar där blir det att prova.

Deras panelgrund funkar på brunlaserat. Blödde lite efter första grundningen men bands i andra lagret.

Hade precis det här problemet när jag skulle måla vårt sovrumstak. Det blödde igenom 5 lager färg och såg hemskt ut. Där gick det dock att lösa med universallösningen - gips! På ett trappräcke är det ju värre...

Ska nog prova den där Zinsser BIN nästa gång jag råkar ut för det. Tack för det tipset!

För att avsluta tråden, använde Beckers panelgrund och 3 strykningar vilket höll igen det gula och det blev vitt och fint.
Blev dock riktigt gult efter första, minskade något efter andra och helt vitt efter tredje.

Det är en av de sämre egenskaperna med vattenbaserad färg, som jag uppfattat det. Samma hände i mitt gran eller furutak, bytte till oljebaserat så täckte det direkt, en strykning med det oljebaserade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.