Färg, Måla & Tapetsera
tharnstrom77: Jaha då skulle jag inte ha lyssnat på killen i färgaffären. Han sa att det skulle räcka med en strykning för att bli bra. I resten av huset (nedervåning) har vi täckmålat med kanon resultat men trodde inte att vi skulle hinna med att göra det på övervåning innnan inflyttning. Men nu blir det änn mer arbete då vi kanske behöver stryka ett par gånger till. Hmm skulle ha hört mig
Fixaren_08: Reglerna i Norge för antimögelmedel osv är precis som i Sverige. Även om dom inte är med i Eu är dom rädda om sitt land ovh sin natur. Vart har tex Jotun sin fabrik? Norge... Samma färg säljs på flera marknader. Endast ett marknadsförings knep dom använder. Men inget fel på färgen i sig du köpte. Gjöko är en seriös tillvekare som försöker efterlikna Jotun så mycket det bara
Monterat: Ta nån för 125 kr/tim så vi får se resultatet med Timell ;-) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
JPA666: [citat] hehehe...ja,att jag svor igårkväll det kan jag intyga! Problemet är att dom 2 lackade stegen ÄR helt trärena efter ca 5 st slipningar med 80 papper. Slipade så mycket att alla repor och jack försvann och det var ordentligt med ca 2mm djupa jack. Funderar på att först betsa trappan och sen lacka i hopp om att betsen skall ge en homogen färg på stegen...
essends: Måla ett varv så ser du snabbt vad som inte vill sitta kvar( låt det torka) alternativt så oljegrundar du hela skiten efter du tagit ner det som är helt löst sen spackling
fulingbusen: Vi rev det mesta av den gamla tapeten, grovslipade och satte upp den nya. Det blev hyfsat [bild]
thomasx: Jag tror inte att det bara är att spackla och måla, då finns risken att det istället blir en större förhöjning eftersom spacklet kommer att fylla ut ända upp till toppen på strukturen av målningen. Jag tror att du först bör slipa en bit runt sänkan, sedan spackla sänkan till samma nivå som omkringliggande slipade och därefter måla med samma färg och roller som målarna använde.
Raceman: [citat] Jag skrev "på sikt", med det menade jag något år eller så. Kolla för säkerhets skull med tillverkaren, det är det bästa. Berätta sedan gärna här i tråden vad de säger, det kanske inte är något problem med dina färger?
Yrrol: Fast flammighet och annat kan jag leva med då jag tänkt slutmåla nästa år. Bara inte virket rötnar eller att färgen bara flagnar av. ?
Globetrot: hehe...jo tack. jag välkomnar alla tips. Garagegolvet kanske skall målas om också inom sin tid!
Pius: Det börjar bli dags att inhandla tapeter till 3-åringens rum (pojke). Rummet är ca 12 m2 med snedtag. För närvarande lutar det mot att sätta en färgglad fondvägg (den vägg som är hel) och måla resten i en ljus färg, eller ev. vitt - lätt att måla om när det blir allt för mycket kritteckningar på väggen :-) Jag är lite sugen på en grönmönstrad ur Borås Linné kollektion.
gaia: visst pannan ska in först . nattfrosten börjar bita .... och det börjar likna en problemfri källare :) gaia
Bonae: Tack för alla tips och förslag. Verkar som att det finns en uppsjö av olika moderna färgbottagningsmedel, så det återstår väl att se vad de går för. Brunsåpa verkar ju intressant och funkar det inte så verkar det ändå vara en bra produkt om man kan tvätta lackpenslar o.dyl i det istället. Återkommer med resultatet!
hempularen: [citat] Nej, ROT gäller bara för arbete som utförs i ditt hus på plats. inte för arbete som görs på en verkstad eller i en fabrik. Så det är i princip bara jobbet att hänga av dem från dina skåp och sedna ev. hänga på dem igen som du kan få ROT för.
essends: Måla INTE med panelgrund om du vill se ådrigen. Använd ex vit panellack
Petronille: Jo det blir förstås mer kostsamt att ta bort tapeterna om man betalar någon för det. Vi tog bort dem själva och det tar mer tid än man tror. Det hela beror ju på vilken effekt man vill ha, om man gillar rena väggar eller ej. Detsamma med taket, om man vill måla trätaket eller lasera det beror väl mest på vad man tycker är snyggt, det blir ju inte så mycket slitage däruppe direkt.
Fixartanten: Jag var i färgaffären i går och köpte fasadfärg. Fick rådet att måla denna veckan, eftersom det nu blir bra målarväder.
Mattias Jönsson: Det går absolut att ånga ned tapet på gips! Om man råkar ånga lite för mycket (så att pappytan blir "blötmörk") så är det bara att hålla fingrarna borta och låta det torka innan man gör ett nytt försök. Värre är det med tapet på spånskiva (som i mitt hus från -69). Lite för mycket ånga och spånskivan sväller upp och blir porös. Bara att hacka bort och spackla...
Mikael_L: [citat] Jag tar inte gift på att det är ett bra råd. Rör det sig kraftigt i hörnet lär ju remsan inte heller stå emot, så om det är bra eller dåligt att ha där är jag inte helt säker på. Men jag chansade, det är ändå bara friggeboden och vrålbilliga tapeter där. Alltid lär man sig något ifall det spricker. :)
JakanGranit: Lättast låter som att låna en färgprovare (en sådan klassisk blädderbunt) och åka hem och jämföra. En riktig färghandlare hjälper er med en sån. OffT: NCS-lathund; de två första siffrorna är "vithet". Nedifrån och upp, 0300 är således extremt vit, som ett xenonlyse ungefär... 9000 är jättesvart. "Stockholmsvit brukar vara 0502Y, alltså 0500 med lite, lite gult (egentligen
essends: Så är det med alla färger , baserna är inget du behöver veta eller bry dig om . Men om du vill veta är det tex. Olika mycket vita pigment i dom. Så om du ska ha en ljus kulör används den med mest vitt i och en mörk den utan vitt.
thomas33: x-krok med två spikar lär hålla max 10 kg på enkelgips och utan regel bakom. Har läst uppgifter att det är i överkant och hälften av vikten är betydligt troligare.
raveper: Du kan ex vis måla det med billig färg och sen har du kanonfin yta att tapetsera på.
slacker: Det är inte ovanligt att man glömmer att ta bort slipdamm från spackel heller vilket kan bidra till att det inte biter riktigt - Jag våt torkar alltid efter att ha slipat innan tapeter åker upp - Även om jag har en bra sug på slipen. Det enda jag primar är betong innan flytspackling, betong innan plattsättning samt betong innan lagning/lappning mha av gipsputs eller puts. Händer att jag
PCLarsson: Jag har kört med snickerispackel och det har fungerat hur bra som helst... Hag man stora hål får man dock spackla mer än en gång. Har aldrig haft några probelm med sommar-/vinter-tider...
Raceman: [citat] Självklart morsan, hur kunde jag skriva bast??? :blushing: Vass ska det naturligtvis stå, det är ju inga kjolar, som putsen sitter på. :D:D