Hejsan,

jag och min pojkvän håller på att renovera hans lägenhet. Vi började med vardagsrummet, eftersom jag började riva ner tapeterna...:D

Väggarna är alltså tapetserade med en blommönstrad tapet och det är den här jag har satt igång att ta bort. När jag - till slut - fick bort tapeten på en vägg visade det sig att det satt en gammal tapet kvar, antagligen orginaltapeten från 70-talet! Blev såå matt...:x

Då bestämde jag mig för att inhandla en tapetborttagare med ånga för 299:- på Jula! Perfekt. All tapet borta på ett kick.

Mitt i allt inser jag att två av väggarna (kortsidorna) är gipsskivor, de andra är betong.

Hur gör vi nu? Går det att använda tapetborttagare med ånga på gipsskivor?
Hört lite olika svar kring detta, vill gärna höra lite erfarenheter från de som testat och få expertråd! :D

Kan tillägga att vi har planer på att sätta upp Easy Cover och efter det måla väggarna.

/Josefine

Om det inte är struktur tapet så skulle jag lämna tapeterna kvar... spackla på skarverna och där ni har rivit bort allt löst sittande sen är det bara att tapetsera på! Ångmaskinen funkar nog att köra på gips oxå men tapetlim och vatten funkar nog bäst! men som sagt utgå från att ni inte ska ta bort dom...alla blåsor som blir i spacklet gör inget om dom går att slipa ner till "jämt" annars får man skära bort det och spackla i... är ni osäkra så grunda allt efter att ni spacklat och slipat färdigt då ser ni vad det blir för blåsor

Redigerat:
Det går absolut att ånga ned tapet på gips! Om man råkar ånga lite för mycket (så att pappytan blir "blötmörk") så är det bara att hålla fingrarna borta och låta det torka innan man gör ett nytt försök.

Värre är det med tapet på spånskiva (som i mitt hus från -69). Lite för mycket ånga och spånskivan sväller upp och blir porös. Bara att hacka bort och spackla... :blushing:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.