3 016 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Spackla gips i hörnor?
Jag hade lite otur när jag tänkte och befinner mig nu plötsligt med ett gipsat rum där "spackelfalserna" möts i två av hörnen.
Någon som har ett bra hantverkarknep för att spackla såna hörn riktigt snyggt? Bredspackel förstås, men spackel mot spackel i vinkel känns ju som gjort för att få vågigt.
I normala fall delar jag alltid en gipsskiva för att få helt raka hörn och sen bara en sträng latexfog i hörnet innan målning. Förstår fortfarande inte vad jag tänkte på...
Någon som har ett bra hantverkarknep för att spackla såna hörn riktigt snyggt? Bredspackel förstås, men spackel mot spackel i vinkel känns ju som gjort för att få vågigt.
I normala fall delar jag alltid en gipsskiva för att få helt raka hörn och sen bara en sträng latexfog i hörnet innan målning. Förstår fortfarande inte vad jag tänkte på...
Japp, så gjorde jag, kändes som enda möjliga lösningen. Dvs jobbet tog dubbelt så lång tid.Stefan N skrev:
Fast jag började med att spackla in en pappersremsa mot bägge skivorna, när remsan ändå hade gott om plats.
Jag var oerfaren, visste inte bättre, och fick 4 st sådana hörn i friggeboden ...
Redigerat:
Låta ena torka innan det är dags för den andra stämmer bra med vad jag hade tänkt. Tyder på att det är så det ska göras...
Pappersremsa är kanske inte heller fel, nu när där blir en massa spackel.
Jag tar inte gift på att det är ett bra råd.Mattias Jönsson skrev:
Rör det sig kraftigt i hörnet lär ju remsan inte heller stå emot, så om det är bra eller dåligt att ha där är jag inte helt säker på.
Men jag chansade, det är ändå bara friggeboden och vrålbilliga tapeter där. Alltid lär man sig något ifall det spricker.
Klicka här för att svara