Hej!

Har slipat ner trappan och tyckte att det blev riktigt bra. Men efter att har lackat 2 st steg så blir det helt flammigt med mycket ljusare partier.
Trappan är ner slipad trären och det är slipat med 120 papper mellan lackningarna.
Trodde först att jag ej fått bort all den gamla lacken så jag slipade ner de 2 stegen igen riktigt trärent men precis samma resultat.
Här är lite bilder:
På första bilden ser man dom 2 första stegen efter slipning samt hur trappan såg ut förrut.
Andra bilden ett trappsteg efter 3 ggr lackning med mellanslipningar samt efter det totalt ner slipning och sen 2 nya lackningar med samma resultat.
Jag vet att det ser ut som att jag ej har fått bort den gamla lacken MEN det är garanterat trärent.
Har använt en Metabo excenterslip med först 80 papper och sen 120 papper.
Vad kan detta bero på???
 
  • IMG_0672.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0724.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en kompis som nyligen slipade ner sin lackade trappa och han hade precis samma problem som dig att det såg ut som all lack var borta efter slipning. Om jag finns rätt så fuktade han stegen med vatten och då syntes det tydligt vilka partier som fortfarande hade lack kvar. Sen var det bara att markera partierna, slipa mera och sen göra om samma procedur igen om det behövdes. När han sen behandlade trappan så blev det bra tillslut, men jag kan tillägga att han har svurit på att aldrig göra om det igen:D
 
mr_bygg skrev:
Jag har en kompis som nyligen slipade ner sin lackade trappa och han hade precis samma problem som dig att det såg ut som all lack var borta efter slipning. Om jag finns rätt så fuktade han stegen med vatten och då syntes det tydligt vilka partier som fortfarande hade lack kvar. Sen var det bara att markera partierna, slipa mera och sen göra om samma procedur igen om det behövdes. När han sen behandlade trappan så blev det bra tillslut, men jag kan tillägga att han har svurit på att aldrig göra om det igen:D
hehehe...ja,att jag svor igårkväll det kan jag intyga!
Problemet är att dom 2 lackade stegen ÄR helt trärena efter ca 5 st slipningar med 80 papper. Slipade så mycket att alla repor och jack försvann och det var ordentligt med ca 2mm djupa jack.
Funderar på att först betsa trappan och sen lacka i hopp om att betsen skall ge en homogen färg på stegen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.