Vi gick loss på vardagsrummet och nu vet vi inte hur vi ska fortsätta. Måste vi ta bort all tapet eller endast slipa skarvar/övergångar med handslipkloss kanske? Hjälp uppskattas!5ae6cc1e-4c7e-3506.jpg

Som jag hade gjort det så hade jag slipat det värsta, spärrgrundat sen bredspacklat innan jag tapetserade igen (eller målar).

Ursäkta min okunnighet, men vad är spärrgrunda?

Och vilken grovlek på slippappret ska man ha när man slipar tapeter utan spackel på? Vi har en sådan ledad "slipkloss".

Man grundmålar med en spärrande grundfärg för att tapetrester inte ska lossna av fukten i spackel och lim. 60-papper brukar vara lagom att gå över med vid grovslipning.
Man kan ju chansa på att tapeterna kommer sitta kvar utan spärrgrundning men det blir mer jobb om det inte funkar.

Ok, tusen tack!

Heter färgen "spärrgrund" eller vad är det man ska köpa? (Håller också på och river loss tapeter och skall spackla)

Olika beroende på tillverkare, Stärka heter tex. Alcro.
Alcro-Starka-grundfarg-1-we.jpg

Snor denna tråd och slänger in em fråga då jag misstänker att jag kommer stå med samma problem inom kort. Vill tapetsera om ett sovrum, huset är byggt 2007, således ganska nytapetserat.

Ska man ställa sig och riva eller ska man hyra/låna en sådan ångmaskin för att ta ner hela våder istället?

Eller kan vi tapetsera över de gamla tapeterna efter sådan spärrgrund?
Och bör vi då skära bort/spacka/slipa de gamla skarvarna?

Med vänlig hälsning, Patrik

Sitter tapeterna så hyvlar man skarvarna och slipar det värsta bara. Finns ingen anledning att varken spärra eller ta ner allt.

Vi rev det mesta av den gamla tapeten, grovslipade och satte upp den nya. Det blev hyfsat
5ae6cc1e-4823-53cb.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.