6 175 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Prima spacklade ytor innan uppsättning av tapet?
Hej
Jag har tagit bort en massa tapet i hallen. Jag har märkt att på alla ställen det är spackel under tapeten så satt inte tapeten fast.
Så jag undrar om jag ska prima spackelytorna med något spärrskikt innan jag tapetserar om så att den nya tapeten fäster ordentligt.
Jag kanske borde prima alla ytorna så att väggen inte suger. Då underlättas tapetborttagning i framtiden (har jag läst).
Från Family Handyman:
Jag har tagit bort en massa tapet i hallen. Jag har märkt att på alla ställen det är spackel under tapeten så satt inte tapeten fast.
Så jag undrar om jag ska prima spackelytorna med något spärrskikt innan jag tapetserar om så att den nya tapeten fäster ordentligt.
Jag kanske borde prima alla ytorna så att väggen inte suger. Då underlättas tapetborttagning i framtiden (har jag läst).
Från Family Handyman:
Once your repairs are dry, sand the wall until it’s smooth. If you plan to put up new wallpaper, use an acrylic primer that’s formulated for wallpaper applications (available at home centers and paint stores) to make removing it easier the next time around. If you’re going to paint, use a primer designed for that purpose. Always prime a wall, even if it’s painted, before putting wallpaper on it. If you don’t, you might remove the paper surface of the drywall when you try to remove it.
Redigerat:
Limmet förr var inte alltid så bra,många blandade själva med mindre bra resultat,vill du vara på den säkra sidan så förlimmar du med våtrumslim på de utsatta partierna,sen är dagens tapeter oftast spaltbara för att minimera förarbetet i framtiden.
Det är inte ovanligt att man glömmer att ta bort slipdamm från spackel heller vilket kan bidra till att det inte biter riktigt - Jag våt torkar alltid efter att ha slipat innan tapeter åker upp - Även om jag har en bra sug på slipen.
Det enda jag primar är betong innan flytspackling, betong innan plattsättning samt betong innan lagning/lappning mha av gipsputs eller puts. Händer att jag primar innan spackling och det är mindre defekter i betong.
Det enda jag primar är betong innan flytspackling, betong innan plattsättning samt betong innan lagning/lappning mha av gipsputs eller puts. Händer att jag primar innan spackling och det är mindre defekter i betong.
Klicka här för att svara