K
Klicka: I USA verkar det finnas någon tillsats som man kan hälla i färgen så färgen torkar långsammare. Då slätas penseldragen ut. Man får lite oljefärgskänsla så att säga. Finns det något sånt i Sverige?
0 svar · 2,8k läst
K
Klicka: En sak om spackling av pappersremsa jag såg på arga snickaren. Det är att man ska sätta fast pappersremsan med ett annat spackel som är fuktigare för annars spricker det lättare sen.
2 svar · 1,7k läst
K
KungAnka: Börja med taket, om det behöver göras något åt det, sen jobbar ni neråt med väggar och golv, avsluta med lister. Om ni behöver göra något med el eller rör är det smart att planera in det så att det kommer i rätt ordning. Avsluta med badrummet eftersom ni antagligen kommer att springa in där och tvätta penslar under hela bygget. Sen kan ni gärna ta ett rum i taget, annars blir det
1 svar · 1,9k läst
P
Petronille: Limfärg är knepigt, den måste tvättas ner. Men om man målar med limfärg igen eller äggoljetempera behöver man inte tvätta bort den lika noggrant som om man målar med industrifärger, och behöver inte spärrmåla heller. Vi skrapade bort akrylatfärgen som börjat flaga (nymålad av förra ägaren) och tvättade bort limfärgen med stor svamp så att det blev ett tunnare lager. Sedan
5 svar · 17,4k läst
P
Petronille: Äggoljetempera är en fantastisk färg! Du kan köpa färdig från Ovolin eller i pulverform från Av jord.
4 svar · 4,6k läst
thomas33
thomas33: Pris: 1.395 / rulle Kollektion: Fornasetti Tillverkare: Cole & Son Mått: 0.52 x 10.00 m Mönsterpassning: Förskjuten 0,76 m
3 svar · 3,8k läst
G
gaia: [citat] jag skulle behålla marmor alla gånger. Den är lika dyr som granit. Vet inget snyggare och mer praktisk än en stenbänk oavsett stensort. Är det verkligen marmor och inte någon låtsaslaminat så är det värt att låta vara som den är. Skura rent och på med möbelpolish M52 från ica. Så sköter jag mina gröna.... gaia
3 svar · 27,7k läst
F
Farzan: När det gäller listerna med sprutad struktur på måste det mest effektiva vara att byta ut dem.
2 svar · 4,9k läst
E
essends: Spray är bra om dom är lösa typ i ett garage, primer sen valfri färg
1 svar · 4,6k läst
G
gaia: från 30-tal? kan bara gissa att det är linoljefärg. Försökte själv ta bort från putsen och misslyckades totalt. Gick inte ens att bränna bort. Målade över med något matt putsfärg som skulle fastna på allt och det håller än. Tyvärr minns inte märket eller närmare beskrivning ..... bara att det var en vattenbaserat utefärg :). Är missnöjd med den för den ger en yta som mycket
1 svar · 3,4k läst
B
SBH: helt perfekt slätt kommer inte väggarna bli har man otur när man spackar på tapet kan tapeten suga åt sig vattnet och släppa från väggen
7 svar · 2,0k läst
S
se38005: Hej Petronille, du har helt rätt, den "miljövänliga" lackfärgen är sämre än gammaldags alkydfärg, täcker lite sämre, ger en något mjukare yta, kommer att hålla sämre i längden. Du kan inte räkna med att hitta nån billig alkydfärg på någon stormarknad, de har bara vattenbaserad färg. Du måste gå till en riktig färgaffär, själv diskuterade jag samma problem i en Flugger
15 svar · 7,0k läst
A
ALundberg: Hej alla, Har äntligen fått ned alla tapeter i sovrummet (typ 6-7 lager med tapet) - och har nu nått underlaget som är vanlig puts. Putsen är något "sandig" av sig - tror den är rätt gammal. Vi hade tänkt måla rummet - inte sätta upp tapet. För att få ett bra underlag att måla på tänkte vi sätta upp målarväv. Rekommenderar ni att sätta upp målarväv direkt på putsen - eller
0 svar · 1,3k läst
L
LSN: Måla helst med schellack eller kvistlack så du får en bra spärr. /P-O
2 svar · 9,9k läst
J
Johan&Ana: Hej Vi målade vårat nybyggda hus juni 2008 nu har vi haft huset uthyrt i 8 månader och när vi kom tillbaka upptäckte vi att hög upp mellan fönstren på övervåningen och på sidan av det ena fönstret är det som 3 st penseldrag i en ljusar färg än det ska vara. Kan färgen ändra sig efter så lång tid och på en så begränsad yta?
0 svar · 1,9k läst
·
E
essends: Låtet skumt , men grejjen är den att skulle det vara risk för att nånting inte blir bra så ska dom inte påbörja jobbet.
1 svar · 1,3k läst
S
storkarp: Är det vattenbaserad färg torkar det så snabbt att du inte behöver någon hårtork. Torktiderna står på förpackningen väl? Jag tror inte du skall mixtra med detta eftersom just bordsytor behöver vara så hållbara som möjligt.
1 svar · 2,6k läst
P
Pongu: Fönster, foder och golvlister gör sig nog bättre med en lätt bruten vit nyans. Taklisten kan som Nemlan sa med fördel vara kritvita liksom taket.
15 svar · 19,1k läst
F
fth: [citat] Var har du fått det ifrån? Jag läste på en hel del innan jag målade med äggoljetempera, och det är första gången jag hör någon påstå detta. Jag målade visserligen mitt hus för bara drygt ett år sedan, men där har fuktkvoten och temperaturen varierat i mycket hög grad, utan tillstymmelse till sprickor. Baserar du detta sarkastiska påstående på egen erfarenhet eller är
7 svar · 8,8k läst
F
Fredrik Å: Om du ska ha målade väggar skulle jag absolut riva ner allt till betongen,putsa väggen och sen måla med silikat eller silikon färg.Då har du en helt fuktsäker konstruktion som kommer fungera i många år. Fredrik
5 svar · 8,6k läst
B
BigGitt: [citat] Är du hantverkare = tiden ok. Duktig hempulare = hinner hjälpa till hos grannen under tiden. Duktig i "käften" = ring Arga Snickaren. Eller boka närmaste 5 åren. ;)
4 svar · 2,7k läst
J
Janne2: Vi står just i begrepp att inreda ett timmerhus. Väggarna är tillräckligt tjocka för att slippa tilläggsisolera, så valet blir om vi skall ytbehandla eller inte. Argumenten för att måla, då med Flutex 7s http://flugger.se/Faerg/XSaleAlumin/Vaeggfaerg_Flutex_7S(FLUTEX%207S).aspx är för oss att man får bort utseendet av gillestuga, samt att väggen blir tåligare. Nackdelar kan vara
0 svar · 1,5k läst
·
M
SBH: nu är det ju så att betong golv har olika fukt hela tiden. okej målade trä golv har olika fuktighet också men ej i samma grad. lätt fuktigt kan det ju va i fina nya betong golv
9 svar · 16,3k läst
F
Farzan: [citat] På snickerier och i paneltak är det mest Sadolin jag har använt och jag har då aldrig behövt mer än 1 + 2 strykningar för att det ska täcka. Om man vill ha så tjockt med färg att träets struktur inte syns så är det dock en annan sak.
7 svar · 8,8k läst
N
nemlan: Marmoflooren sitter som berget, eller borde i alla fall göra det. Det blir nog till att bila bort ställen där det inte släpper om du ska frilägga hela golvet. Knacka bort det som sitter löst och slipa ner kanterna. Sedan spacklar du igen hålet med betongspackel. Mattslipa hela ytan och lägg på t.ex. Hangar primer, och sedan Hangar Golvfärg = superhårt, högblankt epoxigolv. Det skulle
1 svar · 10,2k läst
D
Decamber: Jag har precis blivit klar med att riva tapeten (tre lager, det yttersta strukturtapet) i mitt vardagsrum. Det som fungerade bäst i mitt fall var just ångmaskinen som var otroligt effektiv. Nu var jag rätt noggrann och ville ha bort varenda kvadratmillimeter av tapeten och utan ånga hade det nog aldrig fungerat. Men som Snikkar-Anna skriver hänger det nog rätt mycket på underlaget. Jag har
2 svar · 17,9k läst
·
heALer
heALer: Hej. Detta kanske är en udda och konstig fråga, men i alla fall. Kan man på något bra sätt måla/färga en heltäckningsmatta? Förra ägaren lade in en väldigt slitstark och dyr heltäckningsmatta i vardagsrummet. Han sa att de var en sådan typ som kan ligga i affärer eller liknande, som tål väldigt mycket. Men kruxet är de att de är helt fel färg. Vi har bott där i 3 år nu och
0 svar · 4,8k läst
K
Krokfar: Ok. Tack så mycket för svaren. Nu ska här svarvas :-)
4 svar · 5,5k läst
N
nemlan: Tja - tänkte bygga ut tråden med ett tillägg: en binder är, i min värld, en grundbehandling som låser, patenterar eller helt enkelt binder lösa eller stoftiga underlag. En primer, eller grundfärg, ska göra ytan klar för täckmålning och kan t.ex. bidra med ökad vidhäftningsförmåga, jämnare insugning osv. En grundfärg kan givetvis ha liknande funktion som en binder också, men det
2 svar · 10,8k läst
B
bono82: väcker lite liv i denna tråden igen; är i full gång med att sätta just byggmax målarfilt på väggarna. Ger det bättre styrka/hållbarhet att stryka lim en gång till efter man satt filten istället för att smeta på med 99krs byggmax färg som grund? ville bli av med ett moment, och kanske några kr för lim tänkte jag..
8 svar · 20,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.