Färg, Måla & Tapetsera
EvaQ: Vi planerar att byta ur våra bänkskivor i ek och istället sätta dit skivor av sten. Jag skulle gärna vilja ha en sten som liknar putsad betong. Någon som vet mer om detta och kan hjälpa mig att hitta en liknande sten? Eller någon med erfarenhet av bänkskiva av putsad betong. Blir det ett väldigt dyrt alternativ och hur mycket underhåll kräver betong? Kräver även ex. granit
Fixartanten: Det kan nog vara olika svårt men vi tog ned en vävtapet på nolltid.
Raukman: När jag läser detta om å måla kylskåp så tänker jag tillbaka på min första lägenhet, jag hade målat kylskåpet lite ljusblått och flammigt/vågigt, sen hade jag kylskåpsmagneter i form av akvariefiskar på det... Mitt eget akvarie i köket...
Tidsbrist: Jag renoverar min vind på ett 20-tals hus. Huset är ett radhus och har tegelvägg (inkl murstock) och betonghålsstensvägg mot respektive granne. Båda väggarna är putsade, om än lite slarvigt och delvis målade. För att fräscha upp väggarna skulle jag vilja putsa om båda väggarna och sedan måla. Jag är dock i princip novis på putsning och skulle gärna vilja ha hjälp med tips
MathiasS: Du vill inte ha luft bakom remsan när du limmar den, så det är klokt att fylla ev springor med spackel innan du limmar. Det räcker dock att fylla springorna, du behöver inte spackla något på gipsskivan.
essends: Klart det kan finnas andra anledningar, men nu vet vi ju inte hur det ser ut.
nybyggd: grunda med helt vanlig alkyd färg för tak.billigare kommer du inte undan.
wadbat75: Jag vill bara göra lite reklam för mitt inlägg där.. Snälla, titta och kommentera!
mr_bygg: Visst kräver målning ett perfekt underlag men som amatör så kan man fixa underlaget även om det kräver lite mer jobb. Som amatör så spacklade jag hela vårt hus och jag kan inte se en skarv ännu efter fyra år på de målade väggarna och de tapetserade. Sen om man väljer microlitväv som underlag och en bra färg så lovar jag att kontorskänslan uteblir.d^_^b
bygga_bo: Jag har sett små flaskor hos den lokala Beckershandlaren, men jag gissar att de finns i de flesta välsorterade färgaffärer. Som Tiger79 skrev är de inte direkt billiga, men å andra sidan går det inte åt så mycket...
Woodlover: Hej! Jag har ett gustavianskt slagbord, som alltså är över 200 år och har varit ordentligt skyddat av färg fram till förmodligen 1970-talet, då det tyvärr avlutades (inte av mig!). Det hade blivit lite torrt av att stå vid ett fönster, så jag köpte rå linolja utan att tänka på skillnaden mot kokt dito. Strök på tills träet inte sörplade i sig mer (hade inte spätt ut första
Johan Gunverth: [citat] Kör på det om ni funderar det minsta. Varför skall man ha olika vitt precis som om man misslyckats med beställningen? Det ser bara rackligt ut när väggfärgen blir gul mot takfärgen istället för att eliminera skillnaden så att allt blir en "fet"vit i S 0502-Y. Bättre då att leka med olika glans på samma kulör om man vill ha liv i det vita. Mycket snyggare och även lite
Chrissofsweden: Okej, ni har övertygat mig :) tack för hjälpen!
DIY_freak: Men Hornbach fuskar med priserna på kakel/klinker. Köpte klinker-plattor med modulmått 33,3x33,3cm. 89:-/m2 men ett paket med 15 plattor kostade 151. När jag påpekade för dem att 0,333x0,333x15x89 = 148:- så struntar de helt i detta och de har ännu inte lyckats förklara hur de försvarar detta räknefel och vägrar korrigera. Men det är klart att 89:-/m2 ser bättre ut än 91:-/m2.
eviljava: Silikatfärg på golv låter inte som en höjdare. Det finns bra diffussionsöppen golvfärg. Annars är klinkers ett sätt att tillåta fukten att vandra upp och vädras bort. Här har du en färg som skulle funka bra på ett betonggolv: http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
pillan71: Tack för svar, förstår nu att det är lite mer komplicerat än jag vill att det ska vara :-)
Bjarnhof: Antar att dom är fastsatta med någon form av sättlim. Skall du ändå spackla och måla väggen är det ingen större fara om lite av putsen skulle lossna när du river bort listen. Fixas enkelt med lite husfix eller liknande.
essends: Om du räknar på 5 kvm per lager och liter så är du nära sanningen
Bjarnhof: Standard på lister, fönster och andra snickerier är vanligtvis vit 0502Y och den kulören kan vilken färhandlare som helt bryta till dig. Tycker personligen att det ser väldigt konstigt ut med två olika vita nyanser intill varandra. Vill du ha samma nyans på lister som på väggar så måla upp en kvadratdecimeter stor yta på samma eller liknande material som det är på väggen och ta
Maxikatten: Vad har du målat för något, vilket färgfabrikat användes och behövde du späda färgen?
AndyF1: Tjenare bjornrunow! Jobbar som målare själv..så ja vet att du kommer att stänka på grannarna!! :O) Men det finns vissa faktorer som gör att du kan vara kompis med grannen även efter din ommålning! :O) Hyr du en spruta..så fråga efter -"Värmepaketet", vilket munstycke du bör använda samt vilket tryck!! (kan variera pga vilken prudukt du andvänder) Värmepaketet är en "förvärmare"
Roundup: Sammantaget kan man säga att jag lyckades med innertaket, fast på några ställen var det dj-ligt trögt att trycka upp. Efteråt förstod jag att det berodde på att vissa vp-rör var dragna mellan innertak och takstol. För säkerhets skull ska du såklart höra om c-bruket på byggaffären, jag är bara 99% säker. Det finns ju också nån form av eldfast bruk, men det används nog bara inne
lillenJ: Okej hela väggen alltså menar du? Är ny på de här med renovering :) Mvh/ Johan
Freddy_kruger: Hej! Vi brukar använda ett tunt täckpapper som man använder till handmaskern, färghandlarn vet vad jag menar. Flossa kanterna så att de blir riktigt tunna, dvs. riv till en pappersbit som täcker skadan i taket. Blöt pappret och limma dit med våtrumslim. Låt torka och måla sedan...
Petronille: Aha tack för tipset, jag letade i gamla trådar men hittade inte den.:) Hans lösning låter ju mer som den jag gjorde då. Jag har målat några gånger för säkerhets skull, men bara på kvistarna. Vi får väl se hur det blir...