Det börjar vara jobbigt att vara så urbota dum på det här me dmålning, jag frågar i affär efter affär mend etverkar inte finns några sanningar utan bara tyckande och tro... :rolleyes:

Vi har breda vackra furuplankor på övervåningen, dock väldigt gulnade...
Vad jag förstår är det obehandlat trä....

Nu har jag köpt Beckers Panelgrund som jag förstod det som var bra på att täcka just det gula... Och jag förstod det som att det ej behvde kvistlackas..
men på andra ställen står det ju att man visst ska kvistlacka??

så då är det kvistlack, två-tre lager Panelgrund och så en lack ovanpå det ocksås om krävs?

Puuuh...
Finns det inget enklare sätt??

Jag vill gärna kunna se träådringen, dvs ett mer vitlaserat resultat än täckande..

Panelgrund blir helvitt, det är Panelvit du ska ha. Panelvit är en lasyr och den är bara att stryka så många gånger det behövs för att ge önskad vithet. Ett lager gör att ny panel får en lätt vithet och inte gulnar. Gammal panel behöver fler lager. Rör om ordentligt! pigmentet sjunker gärna till botten.

Tvätta gärna av all panel med ammoniak först för att få bort en del av det gula.

Panelgrund är en täckande vit spärrfärg och med den behövs ingen kvistlack. Måla noga och låt torka minst 24 timmar. Det färglagret blir gult, men binder färgen i sig om det får härda ordentligt. Sedan räcker det sannolikt med ett lager av slutfärgen. Har målat så i en del av vardagsrumstaket för drygt ett år sedan och det har inte gulnat igen ännu.

Kökstaket däremot som målades utan spärrfärg och med 4 eller 5 lager vanlig takfärg (minns inte nu hur många) är redan rejält gult, trots att de "lovade" i färgaffären att gammal furupanel inte fäller....

Måla INTE med panelgrund om du vill se ådrigen. Använd ex vit panellack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.