Hej!
I min lägenhet har någon tidigare innehavare (som uppenbarligen inte hade så mycket känsla för byggnadsvård) tagit sig för att rollerlacka kakelugnarna (!) Antagligen tyckte de väl att ugnarna såg lite skruttiga ut med sprickor och flisor i kaklet... Så nu är de ju iaf vita, om man ska vara positiv. I vilket fall tycker jag det var ett vansinnigt tilltag och hoppas att det på något vis ska gå och få bort färgen. Tänkte höra mig för om någon har idéer om vad som kan funka bäst. Kan det gå med färgborttagningmedel, eller vågar man försöka med värmepistol/speedheater?

Vad är det för färg?

Jag är faktiskt inte säker, är det värsta. Någon form av lackfärg är det, men om det är olja eller vattenbas vet jag inte... Har gulnat ganska mycket så sannolikt är det väl oljebaserad lack...

Min favorit Bums? Det borde inte påverka kakel alls, men gör oljefärg mjuk, så att man faktiskt kan skrapa med plastskrapa och tvätta bort med vatten.

Min tidigare erfarenhet av moderna färgbortagningsmedel har varit sådär. Har prövat ett par varianter men inte Beckers. Då har det förvisso handlat om profilerade lister med ett kanske tjugotal lager av olika färger och det fugerar säkert bättre på glaserat kakel med bara ett par lager lackfärg. Sedan återstår ju "kröningen" längst upp med ganska mycket relief, där det nog blir svårt att skrapa. Kanske går att använda någon form av hård borste el.likn.

Bums, ja. Hört bra saker tidigare om produkten ifråga. Däremot har jag inte lyckats hitta någon återförsäljare.

Jag har köpt hos Alcro, men det var ett tag sedan.

Bums har väl utgått ur marknaden för många år sedan har jag för mig.
Men så är det med bra produkter. ;)

Lackfärgen har förmodligen inte fäst så bra på det glaserade kaklet, så Beckers är värt ett försök. Annars kan du ju prova med lut, vet dock inte om lut påverkar glasyren.

Bums minns jag, trikloretylen... vädra hela tiden. Inga heta ytor... ger cyanväte tror jag.
Lut skadar inte glasyr, men saltet tränger in i godset.
Prova med nåt gelaktigt (typ Bums).
Det finns lut (NaOH) i gelform har jag för mig.
Färgbutiken vet nog.
Kan gå med het luft, men mest för att mjukgöra. Men försiktigt - prova på en dold yta. Nä det verkar riskabelt.
Mvh
Valter Isander

Kan tipsa om brunsåpa med segt, geleaktig konsistens som man kan kladda generöst på godset , täcka över med plastfölje och låta den verka över natten. Jag köper min sopa på burk i Danmark , namn "Kristalsepe" , tillverkat i Sverige. Vet ej om den finns här. I alla fall är det ingen farlig medel att handskas med :). Har rensat kåda från byxor och lackfärg från dörrhandtagen med den.
gaia

Den nya Bums jag har är vattenbaserad och luktar ingenting. Men det verkar som den försvann 2008. Måste alltså hushålla med det jag har kvar. :(

Gissar att detta kan vara vad som finns nu istället.

Har också för länge sedan använt "gamla" Bums och det gjorde man inte gärna inomhus.

Tack för alla tips och förslag. Verkar som att det finns en uppsjö av olika moderna färgbottagningsmedel, så det återstår väl att se vad de går för. Brunsåpa verkar ju intressant och funkar det inte så verkar det ändå vara en bra produkt om man kan tvätta lackpenslar o.dyl i det istället. Återkommer med resultatet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.