Hej,
Jag är en glad amatör med detta att ta tag i saker på egen hand gällande renoveringar men nu skall jag få tummen ur :D
Jag skall riva befintlig tapet, få ytan jämt och fin och täppa borrhål osv.
Tanken är sen att tre av fyra väggar skall vitmålas och den fjärde bli en fondvägg, tapatiserad.
Till problemen,
Riva tapet blir inget problem, tack för tipset om Ångmaskin i tidigare trådar.
Problemet är där efter, vad är skall man tänka på och "must do" för att få betongen som jag har slät och fin så målningen blir fin sen.
Som sagt helt novis men tid och vilja finns, rekomenderade material och verktyg för slipning, spackling osv.
Även ett litet problem med ett hörn som leder till köket, betongen har smulats sönder!
Antagligen efter för många påhälsningar av dammsugaren:P
Hör löser man detta på ett snyggt sett?
Tacksam för alla tips och råd som kan ges inför uppdraget.
Tack på förhand!

Du kan få problem med att få betongen slät eftersom den inte var avsedd att målas från början. Ett sätt kan vara att sätta en tunn glasfiberväv, s.k. microlit eller en finstrukturerad väv. Det förutsätter att du får väggarna rena.

Annars är det handspackel för plugghål o ojämnheter, eventuellt bredspackla alla väggar men för det krävs en säker hand och viss vana för att få bra resultat.

För ditt skadade hörn finns det ett par alternativ beroende på hur mycket det är. Liten skada räcker spackel eller Husfix, större skador kanske du måste putsa med finputs.

Kjell G

L
En hörnlist kanske kan funka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.