Färg, Måla & Tapetsera
Petronille: Aha tack för tipset, jag letade i gamla trådar men hittade inte den.:) Hans lösning låter ju mer som den jag gjorde då. Jag har målat några gånger för säkerhets skull, men bara på kvistarna. Vi får väl se hur det blir...
Petronille: [citat] Vad grundar du det påståendet på? Äggoljetempera är en diffusionsöppen färg.
largab: Om inte golvvärme, klinkers direkt på. Som gaia skriver, isolering under klinkers spelar ingen större (läs som helst) roll. Det som gör att att klinkers känns kallt är den stora värmeledningsförmågan, vilket inte påverkas av isolering under. Antingen värme under klinkersen (höjd golvtemp) eller matta ovanpå (samma temp men mycket sämre värmeledning).
Stefan N: Nja, funkar det med Easy Cover så fungerar det med den andra metoden med. Gå in i en yrkesbutik och fråga efter Easy Cover och dom kommer kolla på dig som om du va från en annan planet, det existerar inte.
andersmc: Jag tycker att målaren måste se till att han och kunden är helt överens om exakt vilken färg som ska målas var. "Vitt" är ingen entydig färg, lika lite som man kan bara kan säga "rött" eller "blått" och tro att det ska bli exakt som man vill. Däremot är det ett yrkesknep att bryta vit färg till grått så täcker den bättre. Så det kan vara att målaren sett möjligheten att få
Petronille: [citat] Vad är det för skillnad mellan dem? jag trodde mest det var olika namn för samma sak...
Alfredo: Jag tror tyvärr heller inte på genvägar i detta fall. Visst kan du spackla och få det snyggt ett tag, men antagligen kommer mer av den gamla färgen att flagna framöver. Bra färgskrapa som Petronille är nog vägen framåt. Exempelvis Sandvik har bra skrapor med utbytbara hårdmetallskär.
kjellon: Tack för ditt svar Raceman, drog dock ner tapeterna i går... Det blev ca 300 bubblor så det var inte hållbart. Detta arbete väl påbörjat så insåg jag att det var nog till det bästa, det var rena rama turen att de satt uppe en gång, det tog mig 10 minuter att "klä av" rummet. Nu är det bara bredspackling och tapetsering kvar ;-) Inget blir så enkelt som man tänkt.... K
Petronille: Linoljefärg och äggoljetempera är helt giftfria (det kan man verkligen inte säga om moderna akrylfärger). Inga farliga ångor utan bara doft av linolja. Är man äggallergiker bör man inte själv måla med äggoljetempera dock, men det är inga problem att bo där man målat med sådan färg. I kök är det kanske enklast att måla med linoljefärg, eller äggoljetempera som inte
Magnusson77: Kan flika in att jag testade Jula-ångaren för 299:- och den gör verkligen jobbet. Det är svårt på målad vävtapet men tar vanliga tapeter suveränt. Ända in till betongen :)
bondfia: Ja, det var oljefärg jag provade med sist, och så tapetserade jag över det, vilket fungerade i drygt tre år....
MMR: Vad kan det kosta för att anlita en målare som spacklar, slipar och målar ett tak på ca 7kvm? Taket är nyuppsatt gips. Det är ju tyvärr ett litet jobb som kräver ex antal resor fram och tillbaks, men jag börjar seriöst tröttna på spackla och slipa....
Alfredo: [citat] Att innefärger inte lämpar sig ute förstår jag naturligtvis men om just temperaturen kan ställa till det betyder ju det att man måste tänka på att välja "rätt" sorts innefärg i exempelvis en sommarstuga som kallställs. Följdfrågan blir då vad ska man välja respektive undvika för typ av innefärg inomhus i en stuga som kallställs vintertid?
nybyggd: dom enda tak man kan behöva tvätta är kök,pannrum,eller andra ytor som det har blivit sot eller matos på. vardagsrum,sovrum hall m,m behöver aldrig tvättas.om man som sagt inte slängt hamburgare i taket som ngn skrev.(då räcker lite tvått på det stället) problem att tvätta matta tak och särskilt då sprutade tak att man kan vid otur få hela putsen på golvet i stället.
norrbottenstorpet: Antar att det finns ett utskjutande droppbleck, vattubräda eller motsvarande på fasaden då. Borde inte vara några som helst problem att låta vara omålat...om man vill. Ena nackdelen jag kan se är att sprickor, som uppstår i puts med tiden, lär synas på den ljusa ytan.
norrbottenstorpet: Det beror väl på? Dels vilken färg du kommer att använda och om den passar bäst med att målas med spruta eller pensel, dels om timret är torkat så pass att det inte kommer att bli ljusa omålade ränder när det torkar ytterligare. Sprutning kan ju också vara ett sätt att applicera på färgen i jämna lager, som sedan efterdras med pensel, om färgen behöver arbetas in i träet.
AnneFi: Känner mig ännumer lurad när jag inser att jag betalat överpris för trälim. :/
norrbottenstorpet: Kanske för sent att svara, men faluröd torkar väldigt snabbt. Det vore dock mindre bra om en nymålad yta spolas av ett slagregn innan det torkat. Hur utsatta är ytorna? En vägg som normalt inte utsätts för vatten borde inte vara några som helst problem att måla.
MMR: kan man inte stå ut med krocken mellan "vitt" och S0502-Y, så får man ha olika färg på dörrens insida/utsida till badrummet, även karmen får man måla i två nyanser.
bondfia: Det finns shellack-flagor att köpa i olika färger, som man löser upp i T-sprit, alltså RIKTIG schellack, Gysinge Byggnadsvård säljer säkert sådant! Min erfarenhet är att bygghandlare sällan vet vad de pratar om, och "modernt, miljövänligt" är säkert kul för de som arbetar som målare, så de slipper alla ångor, men om man bara målar "till sig själv" kanske man kan stå ut med
JOW: Är det gipsvägg? Det finns ju gipsbruk om man behöver fylla större hål än man spacklar...
bibbif: Tackar för länken! Jo, menar att leja ut jobbet...
thomasx: [citat] Ja visst, det borde funka, men läs instruktionerna på alla burkar, du kanske inte behöver grunda när du har använt primern
Sommartorparn: Du ska inte använda "pensel" utan "kalkborste". :-) Är det lite höjd på uthuset så kan det vara praktiskt med kalkborste på skaft. Jo, det stänker och skvätter, så du kan behöva täcka sådant som du är rädd om. Det härliga med att kalka är ju att det går undan, så jag har aldrig upplevt något behov av att spruta! Man borstar i stora halvmåneformade tag som går på kryss med
bono82: Takbekymmerna fortsätter, står nu i valet och kvalet om man ska behöva hacka ner hela vardagsrumstaket.. Det verkar mestadels släppa i kanterna runtomkring (troligen efter misshandel iform av tapetångare+hack med spackel), och ett fåtal ställen som troligen är från sättningar i huset (bilden nedan). Färgen som är målad går att riva ner med spackel, och även knäcka loss med naglar,
Rosenlund: Ja en obruten vägg. 3,5 meter bred kanske. Öppna för allt möjligt. Vi har ju provat med en mörk tapet (svart bakgrund) men det bryter av för mycket mot det vita. Vill ha nått starkt men ändå nått som smälter in med den vita tapeten. Jag gillar det mesta, kanske inte sånt som liknar 70-80tal, vi ska ha lite shabby chic stil på inredningen.
tobbe72: Vid målning av stora ytor underlättar det om man har en riktig korthårig lackrulle att föra på färgen med. Sen är det är normalt att man delar upp stora ytor men man måste vara kvick. En låg temperatur och ett bra släpljus är åxo att föredra givetvis .
JakanGranit: Du kan lugnt fortsätta använda vattenburen emulsionsolja så länge det inte är en båt. Men som tidigare talare, överskott måste torkas av, normalt inom 10 till 20 minuter efter strykning. Sandpapper får bort klibbet, nytt oljelager löser med säkerhet det gamla - torka av - som nytt! Läs mer här : http://www.dn.se/ekonomi/vattenburet-bast-pa-land