N
nemlan: Rolla på hastigt och släta med en moddlare och låt vara. Om du får på för tunt med färg, kolla att du kör med en schysst syntetpensel, och inte en naturpensel.
4 svar · 1,4k läst
N
nemlan: Eftersom det fortfarande är liv i den här tråden så lägger jag mig med ett par förtydliganden: "Vanliga" latexfärger som är rekommenderade av astma och allergiförbundet samt svanenmärkta är inte farliga att måla med. En färg som rekommenderas av A&A förbundet är emissionsfri efter 4 veckor, dvs. det finns inget kvar i luften om utrymmet vädrats och inget "kommer ut" från väggen.
39 svar · 17,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Japp, varning för den. Är nog det dumsnålaste jag köpt.:S Krympsprickor överallt efter några år... :@
9 svar · 28,8k läst
pelpet
pelpet: Jag fick ett tips om att man kan måla tapeten med tapetklister först, och sedan måla på färg. Tapetklistret ska minska sugandet och ge en fin yta att måla på. Har inte testat själv.
3 svar · 3,2k läst
raveper
raveper: Ja det gick ju bra när jag målade draget på bilen iaf.
3 svar · 3,8k läst
E
esox71: Det blir säkert bra. I värsta fall får du stryka dem en gång till men som sagt, det kommer nog inte att behövas.
1 svar · 2,9k läst
D
Dsl: Tänk också på att limma ganska rejält. Vi satte duk i taket på övervåningen och på några ställen bubblar den sig efter övermålning pga för lite lim.
5 svar · 2,9k läst
R
robsan: Lyfter upp den här gamla tråden. Funderar på att köpa fönster med kulören RAL9016. Hur kommer det att se ut om jag använder färdigmålad smyg och foder som är NCS 0502-Y? Hur pass lika eller olika är dessa kulörer?
4 svar · 13,7k läst
_bystrom_
_bystrom_: BTW - du kan bryta till annan kulör än vit utan försämring av egenskaper.
2 svar · 2,6k läst
_bystrom_
_bystrom_: Fukt i någon form är the way to go. Ett lager färg, en förlimning, spraya vatten - alla fungerande sätt. Låt torka, skär bort de blåsor som inte går tillbaka, spackla...
2 svar · 1,4k läst
_bystrom_
_bystrom_: Alla spackelskarvar man lägger i husets rörelsefogar kommer ge sig, förr eller senare. Oftast förr... En latexfog av god kvalitet är oftast smidigaste och mest beständiga sättet att hålla sprickorna stången. Mjukfog är till skillnad från spackel iaf något elastisk.
4 svar · 3,2k läst
_bystrom_
_bystrom_: Nikotin är ett sattyg... Jag har använt Sigma Renova isotop för att spärra nikotin, vattenlöslig och lika lättsam som vilken akrylatfärg som helst. 2 strykningar med 1 dygns tork emellan.
6 svar · 7,9k läst
LinusW
LinusW: Tack för alla svar. Husfix får det bli. Vi gör radonmätning nu faktist i föreningen i var annan lägenhet, dock ej våran. Det värkar som det endast är innerväggarna som är i "blåbetong". Huset är från 60-talet, lägenheten är i orginalskick så vi planerar att göra om allt i stort sätt. Vi kommer endast tapetsera några enstaka väggarar så målar vi resten.
8 svar · 13,4k läst
·
S
saibot8: [citat] det stämmer troligen, känner bara inte för att riva ut hela köket ännu, men jag kommer väl dit i sinom tid när allt annat i huset är fixat....:D
4 svar · 7,7k läst
Alpha
Alpha: Kan du säkert men då har du ju problemet med att partiklar kan fastna i färgen pga luftflödet som blir, kör du med vattenbaserad färg så torkar ju den relativt fort mot oljefärg.
1 svar · 3,3k läst
D
d-sajn: Har beställt ett par gånger på http://www.grahamsandersoninteriors.com/ och det har fungerat klockrent. iofs mest tyger (som är mer än halva priset på i England), men även morristapeter.
9 svar · 6,7k läst
A
AndersS: Ska du enbart måla som ytskikt kan det vara bra att förstärka. Om jag tapetserar så koppar jag över det momentet.
2 svar · 4,6k läst
Skoga
Skoga: Här har du det du behöver... http://www.alcro.se/Pdfs/Inomhus/Mala_vatrum.pdf
5 svar · 3,8k läst
E
essends: S0500-n är lite gråtonad. Jag personligen klarar inte av s 0502-y med likadana dörrar och lister men det sitter nog enbart i betraktarens ögon
3 svar · 3,8k läst
C
camelspin: Det funkade för mig. På med MYCKET vatten, skrubba med skurborste, svampa upp, skölja svamp och sen på't igen. Det sista kan man torrborsta bort efter det torkat. Det lilla som blir kvar är helt ok, det binder oljefärgen upp. Tag inte vattenbaserad primer eller binder eftersom den limrest som blir kvar löser sig i dem. Är man nöjd efter oljefärgsmålning går det utmärkt att ha det
15 svar · 6,7k läst
·
Matarese
Matarese: Min erfarenhet: Billig roller = Måste sköljas, annars blir ytan lurvig Dyr roller = Behövs ej sköljas
4 svar · 4,6k läst
A
ann111: Jo det är så att jag ska flytta till en ny lägenhet, dock har lägenheten väldigt ..inte så trevliga tapeter (mörka och konstigta mönster). Jag vill gärna ha vita väggar, och då är min fråga vilken färg/märke som är bäst? Då jag är student måste jag tänka på min ekonomi och har inte råd med något alltför dyrt! Det är ungefär 3 rum på 15kvm jag ska måla om, så det lär
0 svar · 1,7k läst
saturnus
saturnus: diffitionspapp eller vindpapp, är det man använder där. Pappen är balagd med tjära, men kommer att andas ut med tiden, och inte lukta. Kolla hos någon välsorterad byggshop, om hur pappen ser ut. Detta förfarande, med brädor och mellanrum är ganska vanligt, när man sänker tak i äldre hus. Tycker Ni skall fundera vidare på om ni skall ha liggande brädor, då det med tiden samlas damm
2 svar · 1,5k läst
B
bgeriksson: alla kulörer på färgproven du ser, utgår från vita bakgrunder, så det kan vara en orsak till att de gjorde så, att färgen skall överensstämma med det du ser på provet. på fråga b svarar jag att ju kraftigare och mörkare färg som skall brytas använder man olika baser, a, b och c. själv upptäckte jag hur färghandlaren som jag brukar handla av gjorde ett misstag med det här. jag
1 svar · 2,2k läst
S
Swede2: Hej, Jag har målat ett lager med Flüggers Interior High finish glans 5 och funderar över när jag kan måla igen. På burken står: övermålningsbar 4 timmar (vit) 12 timmar (bas). De bröt inte färgen åt mig i butiken utan den var redan vit, är det 4 timmar som gäller? När gäller 12 timmar? Någon som vet? Swede2
0 svar · 4,4k läst
S
sinuslinus: Grundfärgen funkar men eftersom den är vattenbaserad så måste du ha vattenbaserad täckfärg sen. Jag har ingen erfarenhet av biltemas färgen men jag skulle gå till färgaffären och köpa där. Jag har mest erfarenhet av Alcro och deras färg som är lämplig till möbler heter Servalac. Då kan du får hjälp med råd och vilka penslar du ska ha. Köp en bra pensel, det är stor skillnad.
15 svar · 7,1k läst
A
Allmänobildad: Varmvatten och såpa. Låt det ligga några timmar och diska rent med disksvamp
3 svar · 3,6k läst
S
Siouxsic: Nej du har rätt, tryckt är onödigt. Men jag har svårt att hitta hyvlade plankor, vill ju inte ha stickor i fötterna. Jag var faktiskt precis till Byggmax o pratade med dem golvet som jag länkar till i tidigare inlägget, han sa att detta fungerar i uterum och går även att måla vitt. Åkte till Bauhaus med samma frågeställning om deras motsvarande golv (massiv furu ekonomi) och d-r vara
3 svar · 12,7k läst
·
H
hempularen: Tackar.
2 svar · 3,4k läst
H
2 svar · 3,4k läst
L
läppglans: tack ska ni ha för hjälpen! målade om taket åt det korta hållet och nu tycker jag att det ser godkänt ut: bild tagen med en kass mobil kamera
6 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.