11 488 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Vitlasera furupanel
Jag vitlserade furupanel i helgen. Jag blev ganska missnöjd. Furun är helt obehandlad och har suttit i 15 - 20 år, gul och ful.
När jag strök lasyren på så sög panelen väldigt olika, på en del ställen sög den som svamp medans på nästa sög den inte alls och nästan började droppa istället vilket slutade med att det blev ganska flammigt.
Kan man stryka den igen eller vad gör man?
Har någon något annat tips tills en annan gång?
När jag strök lasyren på så sög panelen väldigt olika, på en del ställen sög den som svamp medans på nästa sög den inte alls och nästan började droppa istället vilket slutade med att det blev ganska flammigt.
Kan man stryka den igen eller vad gör man?
Har någon något annat tips tills en annan gång?
Hur många lager har du strukit på?
Första lagret är i princip bara till för att motverka ytterligare gulning, det är de fortsatta lagren som gör det vitare. Men att det sög olika kan bero på att det krupit ut kåda ur panelen. Färgaffären har rekommenderat mig att tvätta alla gammal panel med ammoniak innan jag behlandlar den, just för att undvika sånt här.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det känns som att det borde gå att "laga", genom att tvätta med ammoniak nu, låta det torka och börja om från början.
Första lagret är i princip bara till för att motverka ytterligare gulning, det är de fortsatta lagren som gör det vitare. Men att det sög olika kan bero på att det krupit ut kåda ur panelen. Färgaffären har rekommenderat mig att tvätta alla gammal panel med ammoniak innan jag behlandlar den, just för att undvika sånt här.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det känns som att det borde gå att "laga", genom att tvätta med ammoniak nu, låta det torka och börja om från början.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Skit i ammoniaken. Du kan lägga på flera lager, det blir vitare för varje strykning.
Man kan även bryta lasyren så att den blir kraftigare, dvs. tillsätta mera vitt pigment, och mer täckande.
Då ser det inte lika flammigt ut...
Man kan även bryta lasyren så att den blir kraftigare, dvs. tillsätta mera vitt pigment, och mer täckande.
Då ser det inte lika flammigt ut...
Essends har helt rätt, du kan vara lugn. Skit i ammoniak och på med ett till lager av panellacken. I min värld är ammoniak "old school" och kan göra mer skada än nytta. Gammal furu är ofta extremt gul och kan ibland behövas upp mot 4 strykningar innan all gulhet är borta.
Jaha då skulle jag inte ha lyssnat på killen i färgaffären. Han sa att det skulle räcka med en strykning för att bli bra. I resten av huset (nedervåning) har vi täckmålat med kanon resultat men trodde inte att vi skulle hinna med att göra det på övervåning innnan inflyttning. Men nu blir det änn mer arbete då vi kanske behöver stryka ett par gånger till.
Hmm skulle ha hört mig för här innan!!!
Tack för er hjälp och era svar!
Hmm skulle ha hört mig för här innan!!!
Tack för er hjälp och era svar!
Klicka här för att svara