Färg, Måla & Tapetsera
Oldboy: Det beror väl på. Vad för kök ni ska ha. Ska det kaklas något? Jag hade inte tagit bort väggskivor. De hjälper till att täta huset om inte annat. Ska ni ha ett sprillans mondänt kök, där köksstommar och annat är rakt och i vinkel, samt i princip inte går att modifiera, så kan upprätade golv, väggar och tak t ex med gips vara en fördel måhända.
oskee: Tack, Köpte renoveringstapet idag så nu ska jag köra för fullt.
nohope: Tack för ditt svar. Spackla på microliten är jag inte så sugen på, känns som det syns jättemycket sen när man har målat. Jag har använt en bred spackelspade och lyst med ficklampa och på vissa ställe ser man en typ mm springa, vet inte om jag är för petig...
olah46: är det ngn som vet vilket tapettillverkare detta är ? obs den är grön http://www.forumbilder.se/CDUOS/tapet
nemlan: Är det oljat eller betsat sen tidigare eller är det bara skitigt? :p En sådan smal kant borde gå att fylla i men det blir svårt att blenda in perfekt. Jag skulle skaffa en mörkbrun bets, kolla proverna i butiken mot kulören på golvet, och späda den med färglös bets. Sedan pensla på i tunna lager och gnugga in lite åt gången så att man gradvis tonar ihop partierna. Spädningen ger
Pumba: Lister som ska vara målade köper jag färdigmålade, spikar dessa och kör lite latex och färg på skallarna. Golvlister avskyr jag allt vad målat heter så vid nuvarande bygget handlade jag hem 110meter massiv obehandlad eklist och 30meter asklist. Vänder man sig till ett hobbysågverk så kostar dessa inte mycket mer än vad de vitmålade golvsocklarna kostar på byggmax. Dessa har jag
HandySmurf: Måla med vanlig vit trägrund. Det blir matt och bra.
jonas_a: Jag skall måla om räcken med spjälor ovanför min trappa inomhus. När jag mattslipade så blev det trärent på SMÅ partier främst i yttervinklar. Det ser lite "shabby chic" ut. ;-) Måste jag grundmåla dessa små ställen eller kan jag köra på med täckfärg på hela?
anthill: Måla väggarna råvita och arbeta med belysning och andra ytskikt (tak/golv) istället för att slösa pengar på att göra om annars väldigt praktiska putsväggar. Det är en källare och ingen kommer luras av att väggen är slät istället för grovputsad, satsa på att göra det till en snygg helhet.
Karriärmamman: ja, det lät billigt. Vad bra att ni kom undan med det. Vi kommer nog välja standard och så får vi måla själva i efterhand. även fondväggar vi planerat vill de ha 1700-2600:- /vägg inkl tapet från non voven.....
nemlan: Det går att måla men du måste först borsta ner hela ytan till rent trä. Vitriolen påskyndar bara åldringsprocessen av träet så allt som är grått är dött.
nemlan: I artikeln står inget om behandling, och av bilderna att döma är träet som bäst bara inoljat, vaxat eller svagt laserat. Järnvitriol snabbar på träets grånad. Huset på bilderna kommer att se gråaktigt ut om några år, men vill du ha ett grått utseende direkt så kan du använda JV. Underhållsmässigt så finns det ingen helt transparent behandling, typ olja eller opigmenterad lasyr,
Fjelie 17: Det är nog blötläggningen som är "enklaste" vägen. Om jag inte minns fel så kletade vi på en sörja av tapetklister på våra väggar (putsade). Det fick sitta kvar så länge vi vågade före vi skrapade ner det. Mycket försvann direkt men ibland satt det fruktansvärt hårt. Då provar man ju samma metod igen! Dessvärre var det tämligen jobbigt att få bort lagren tapet. Man får ta
mångstekta: lägger nog min röst på "Helioz"... då är man iaf säker men tycker man om å arbeta så visst...
Helioz: [citat] Nja, det där är en bättringsfärg för emalj och ingen äkta metallfärg med rostskydd vilket du behöver eftersom gallren redan börjat rosta. Den fäster säkert bra men kommer inte hålla i längden.
mojojojojo: Ja, han sa att han skulle spärra innan. Då borde det vara lugnt? :)
sir_daniel: Grymt smidigt att använda en sådan, speciellt där sugen är i färgburken så man inte måste fylla behållare och kladda. målade precis ett stort planktak med motsv spruta, sjukt nöjd
nemlan: Jag ser fortfarande renslipning som det bästa valet när du ändå startar upp ett projekt som detta. Om klarlacken inte skulle vara kompatibel med färgen så blir hela jobbet ogjort. Och som sagt så måste du ändå besöka varje trappsteg och rugga upp det åtminstone. Varannat steg är helt rätt, annars blir det jobbigt :D. Jag skrev ju helt fel - grundmålning sedan spackling är det som
AndersS: Någon form av kvistlack bör du använda, där shellack är en metod.
Stefan N: Ett tips till när man målar betongtak är denna färgen. http://www.nyfargbutik.se/se/art/milltex-2-latt-takfarg-vit-10liter.php
LillaMini: Svart avgasfärg, finns på sprayburk bland annat, och tål vanligtvis upp till 600 grader celsius. Dock kan färgen ryka lite och lukta en aning illa när den "bränner fast". Fast det kanske bara gäller på avgasrör eftersom jag aldrig provat att måla element med den Borde funka på ett element tycker jag :thumbup:
50talshusBlg: Hej! Söker efter den perfekta tapeten att sätta i trappan. Den skall vara slående i stark färg gärna turkos eller rosa/cerice eller lila som bas. Gärna att de färgerna sen går i metallic eller guld. Det skall gärna vara medaljong eller kurbitsmotiv som går i "rader" uppifrån o ner. Typ som nedan men ännu mera mer :cool: dessa är glansiga men kanske nån har nåt på lut o dela med
Teija: Hej! Vi har köpt ett hus som är ungefär trettio år och spottarna som sitter lite utspritt i köket kommer inte att bli helt rätt för vår planering av nytt kök och möbler. Är det någon som har ett bra tips på hur man tar bort spottar, sätter igen hålen i ett panelinnertak och sedan målar (vitt). Det jag känner mig osäker på är hur man "reparerar" hålen där spottarna har suttit
Alfredo: Jag skulle prova med en riktig färgskrapa, typ denna: [bild]
hempularen: Men är inte vanlig väggfärg också ganska tät? Man brukar ju få punktera den om man skall blöta bort tapet som det är målat på.
Leif på Berget: Förr kritades spismuren, men det är slabbigt och måste göras om regelbundet. Muren direkt i kontakt med vedspis, kamin eller kakelugn kan bli ganska het, därför är plastbaserad väggfärg inte så trevligt. Använd gipsbaserat spackel. Det finns flera fabrikat. Det kritar inte av sig vid beröring som kalk gör. Om muren inte är nyputsad så tvätta och skrapa den noga. Vill du ha gammal
marcusmco: Jahapp tackar. Ska kolla närmare på det alternativet.
sunqan: Kvartsstav också då... Litet överlapp i hörnet blir bra mycket bättre.