Muren ovanför vedspisen är lappad och lagad. Kan man putsa med sandspackel nu och sedan måla med väggfärg?

målaren jag hade hemma putsade med grövre gipsbruk för lite struktur och målade med vanlig väggfärg som han spädde ut till nästa vattenkonsistens.

• Gilla
Mipple
  • Laddar…
Använde själv vanligt väggspackel till att fylla igen småsprickor samt till avjämning ifrån putsbruket + vattenbaserad färg till min mur.

Själva strukturen kan du välja med beroende på vad du stryker ut färgen med finns ju olika rollers, svampar mm att välja på som ger mer eller mindre knottrig yta, bara att pröva dig fram.

Spacklade med vanligt spackel och målade först med strukturfärg och sedan med vanlig väggfärg.

Förr kritades spismuren, men det är slabbigt och måste göras om regelbundet. Muren direkt i kontakt med vedspis, kamin eller kakelugn kan bli ganska het, därför är plastbaserad väggfärg inte så trevligt. Använd gipsbaserat spackel. Det finns flera fabrikat. Det kritar inte av sig vid beröring som kalk gör. Om muren inte är nyputsad så tvätta och skrapa den noga. Vill du ha gammal "kalkstruken struktur" på muren så blanda spacklet till konsistens "tunn gröt" och lägg på med pensel. Färgen är "off-white" när den är våt, men blir vit efter torkning. Vill du ha finare struktur så blanda till "välling" och applicera med filtroller 2 ggr. Det stänker mycket med roller. Jag har använt de här metoderna vid 2 kakelugnar och 2 vedspisar, där 2 var nyputsade och 2 hade gammal ytbehandling som tvättades o skrapades. Ytan kan lätt behandlas om efter rengöring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.