9 830 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Isolera gammal tapet före spackling?
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
En målare tipsade mig om att man kan undvika att den gamla tapeten släpper och bildar blåsor, när man spacklar på den. Fukten i spacklet får den att släppa. Han brukade först grunda väggarna med våtrumsgrund. Sedan spackla. Då hindrar grundfärgen att vattnet i spacklet löser upp det gamla limmet.
Det låter bra. MEN varför just våtrumsgrund? Varför inte vanlig väggfärg eller vanlig grundfärg (viss prisskillnad)? Tyvärr missade jag att fråga.
Någon som vet?
Det låter bra. MEN varför just våtrumsgrund? Varför inte vanlig väggfärg eller vanlig grundfärg (viss prisskillnad)? Tyvärr missade jag att fråga.
Någon som vet?
Våtrumsgrunden gör att det blir tätt, vanlig färg släpper genom fukt...
Bäst är ju förstås att få ner gammal tapet. Det går snabbt med en tapet-ångare. Finns att hyra eller köpa rätt billigt på byggvaruhus. Köp till en spikrulle och perforera tapet först så går det mycket enklare.
Bäst är ju förstås att få ner gammal tapet. Det går snabbt med en tapet-ångare. Finns att hyra eller köpa rätt billigt på byggvaruhus. Köp till en spikrulle och perforera tapet först så går det mycket enklare.
Moderator
· Stockholm
· 57 865 inlägg
Men är inte vanlig väggfärg också ganska tät? Man brukar ju få punktera den om man skall blöta bort tapet som det är målat på.
Klicka här för att svara