T
TurboTouring: Säljaren har rätt på ett sätt, man brukar rekommendera att måla med samma typ av färg som tidigare, och har du akrylat på huset skulle jag fortsätta med det. Hade du haft alkydfärg på fasaden hade du kunnat byta till akrylat men inte tvärtom, man målar inte med alkyd på akrylat. Till din fönster och dörrar skulle jag dock måla med en nyare typ av fönsterfärg. I regel lite högre
1 svar · 4,7k läst
H
Helioz: [citat] Du kan testa att filtrera oljan genom ett kaffefilter för att få bort de utfällda fettsyrorna. Oljeburna eller rena oljeprodukter är inte lika frostkänsliga som vattenburna, därav svaret på kulturhantverkarna.
3 svar · 23,8k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Ps. Försäljaren tyckte det var viktigt att veta vilket träslag det var. Det visste jag inte. Oljan jag tog var för ädelträ. Blev bra hursomhelst.
3 svar · 5,4k läst
H
Helioz: [citat] Om färgen var glansig kan du få problem med vidhäftningen ja, men var den solblekt och matt så brukar den nya färgen fästa bra även utan slipning, målartvätten i sig mattar ju även ner lite.
3 svar · 4,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Linolja. Så får ni en yta som inte drar till sig smuts och bjälkarna mörknar lite snabbare. Om det gäller ett gammalt hus så ser det nog lite konstigt ut med bjälkar som är nyslipat ljusa. Skulle nog blanda i lite pigment i linoljan för att snabbare få något som liknar naturlig mörkning.
4 svar · 9,5k läst
S
sunqan: Är det före rot? I så fall är det helt ok. :)
5 svar · 2,9k läst
K
Klicka: Ska använda den i tvätthinken när jag tvättar min bil :-) Blir perfekt att gnugga av tvättvanten på.
5 svar · 3,8k läst
·
J
jtl: Jag gjorde en "snabbfix" av ett trapphus till en källare för många år sedan. De få droppar som kom tog jag snabbt hand om. Var så jäkla nöjd tills jag några dagar senare fick se furutrappan i ett annat ljus. Det var små, små stänk i princip överallt :S Efter det snålar jag inte med plast, papper och tejp :)
5 svar · 3,5k läst
I
isolde: Det är väl bara bra om den fuktiga inomhusluften inte kan ta sig in i ytterväggen, eller? :) Hur många mm spackel kan man lägga i ett påslag? Hur många mm diffar blocken/väggen från vattenpasset? Spackel är mycket dyrare än puts (speciellt gipsbaserat puts). I praktiken brukar man lägga på ca 10 mm där det diffar som mest. Det blir ofantliga mängder spackel, ifall någon skulle
1 svar · 2,1k läst
R
Ramox: Hej, Jag målade vår trappa med "Beckers Golvfärg plus" (den fanns på Bauhaus, och de sa att det eventuellt inte blir så bra......men vi är helnöjda och det funkar fint nu även efter ca 6 månader!) . Original var det någon typ av plast/linoleum matta som var blå...på hela stegen på trappan (räcken osv var i furu, laserade så det var vackert (?!???!??) rosa-skimrande! Först slipade
3 svar · 2,0k läst
·
O
oceanis: Jag vet ju inte hur stora dina sprickor är. Men dra i ett par penseldrag med färg i och omkring sprickorna innan du spacklar dessa. Stora lagningar som du ev gipslagar ska du inte måla först utan dom kan du gipsa direkt. Ett par tips: Eftersom du själv gör jobbet och antagligen inte är i tidsnöd så när du är klar med spackling och lagning så mätta dessa ytor lokalt med en omgång
11 svar · 4,4k läst
·
T
TurboTouring: Är det ovan mark och inte nere i källarplan ska det inte vara något problem, då ska det funka med en vanligt väggfärg av den typ du har.
5 svar · 2,7k läst
K
krito: än en gång tackar jag för många bra råd. det blir (eller vi har redan börjat..) att grunda, slipa, spackla, slipa osv vi kommer inte att byta ut materialet eller sätta nåt annat ovanpå som några föreslog. plywooden har suttit uppe ett tag och har redan fått såna här små små sprickor etc så jag hoppas att detta gör att man kan spackla över dem nu och att det förhoppningsvis
20 svar · 11,3k läst
T
Torpartrollet: Ah, ja, men då så. :-) Förlåt min otydlighet. Det är tre olika väggar och bara en av dem är mur, de andra är träskiveuppbyggda. Jag får se till att göra ett bra jobb i hörnena då så att tapeten kan få släppa lite, antar jag. Mycket tacksam för goda råd och tips! Bästa forumet jag vet, detta.
7 svar · 8,1k läst
Bricco
Bricco: Det blir rejält fuktigt på kvällarna sommartid så jag försökte alltid starta när solen värmt på lite samt inte kylt av för mycket. En fuktmätare för luft för 150kr samt en för trät är att rekommendera för att slippa oron.
7 svar · 3,9k läst
T
Torpartrollet: Tack vare era råd och tips kom jag till skott och rev äntligen ner den gamla strukturtapeten. Det var lätt som en plätt, spaltbar som den var. Det visade sig att det var den första tapeten som satts upp där så under fann jag inte gipsplattor (som jag trodde) utan spånskivor av olika slag, spackel, bruk och mur (och tapetrester). Nu blir det till att lära sig hur jag skall göra nästa
7 svar · 2,4k läst
K
krito: om det känns ok när man använder det-är det ok då? Jag tänker att kanske börjar det krackelera eller nåt en bra tid efter att man lagt på det-det vore ju inte så kul..
2 svar · 7,6k läst
N
nemlan: [citat] Till skillnad från Betopaint som också är en akrylatfärg?
5 svar · 5,9k läst
N
nemlan: [citat] Prexis. Linoljor slutar aldrig att oxidera. Det där med syretillförseln är egentligen rätt ovesäntligt i sammanhanget eftersom en rå linolja tar veckor på sig hursom, och det är ju inte som att den bränner allt syre i ett stängt rum. Skrev med det för att poängtera vad det är som är viktigt i oljans torkningsprocess.
22 svar · 20,2k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: NCS S 0502-Y på allt vitt eller möjligtvis någon traditionsenlig ljust ljusgrå. Inte råvitt i alla fall. Det beror ju också lite på vart du bor i landet.
10 svar · 10,2k läst
J
JanneL: [citat] Nu var det två väggar det handlade om, men, det är ett tidsödande arbete. Först näta, sedan på med träribb på lämpligt avstånd, för att kunna dra av överflödigt bruk. Sedan skall ribben bort och där skall det fyllas igen. Naturligtvis går det snabbare om man kan lägga på tunnputs och även skippar nätet, men, faktum kvarstår, det är tidsödande. Vid putsning av en hel
11 svar · 17,5k läst
T
Torpartrollet: Slippa spika är ju perfekt för en gipsvägg. VIll inte gärna banka sönder den.
4 svar · 10,3k läst
M
Micro: Label off från biltema kan du testa med annars...luktar citron..:) Har fungerat på limrester från vissa dekaler för min del.
3 svar · 7,1k läst
·
B
Bateman: Här kommer en uppdatering på våra erfarenheter av "Beckers Elit". Så här ser väggen ut idag :( Kommentarer till inlägget ovan: allt detta har vi tänkt på. Välj en annan färg! [bild]
9 svar · 8,6k läst
·
M
mev: Den verkar sitta och torrt har jag det i källaren. Men jag har funderingar att sätta vävtapet i ett rum istället för att försöka laga putsen där då tidigare ägare målat 1/3 av rummet med vanlig väggfärg, dvs inte en silikatfärg. Sen om vävtapeten släpper så får jag putsa om då isf.
6 svar · 3,6k läst
P
Pimpirafa: Hej!! Jag har en gammal tegelvägg med gammalt puts på. Denna vägg ska bli en utomhusvägg på vår blivande uteplats och vi skulle vilja ha den kvar ungefär som den är och undrar; finns det något material man kan måla på så att den håller sig mot lite väder och vind?? Vi tänker göra ett litet tak som går en bit ut för att skydda den om det behövs...
8 svar · 35,0k läst
mångstekta
mångstekta: ta en spruta med jätte nål typ för hästar eller liknande och späd ut vävlim med lite vatten och spruta sedan in under och rulla ut limmet med en skarvrulle funkar till 100%
3 svar · 7,2k läst
·
morsan
morsan: Det var vanligt u vilket fall :)
3 svar · 5,5k läst
T
Trhuster: [citat] Skorstenen är inte orginal och taket var platt från början. Det syns inte på bilderna med det är en sprutad puts på hela huset och den är inte enkel att ta bort. Dessutom är teglet i väldigt dåligt skick under, i alla fall på södersidan som jag ägnade hela sommaren att bila bort putsen på. Putsen har släppt och jag har en del sättningar med trasiga stenr osv. Den sidan ska
6 svar · 2,2k läst
·
N
nemlan: Yes fungerar bra om man vill underhållstvätta fasaden. Innan målning så är det betydligt mycket bättre att tvätta med Målartvätt / Fasadtvätt / Grovrent etc. eftersom de, som flera har påpekat, mattar ner ytan och lämnar ett bättre underlag för målning. Huruvida en Yes-tvättad fasad är olämplig att måla på låter jag vara osagt, men det har i alla fall ingen nedmattande
15 svar · 18,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.