3 439 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rollning av innertak (budget)
Ska måla 40 kvm tak i ett rum av gillestuge-karaktär. Taket är i lättbetong och redan vitmålat (70-tal, förstås). Då det är ett bi-utrymme vill jag köra budget, men ändå få drägligt resultat. Har läst att folk avråder från Byggmax-färg osv för att det blir flammigt.
Biltema (!) har billig takfärg och skriver så här i sin instruktion:

http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Takfarg-helmatt-360037/
Biltema (!) har billig takfärg och skriver så här i sin instruktion:
Eftersom färgen har en grövre gräng (stöppling) för att ge en jämn och döljande yta, ska färgen efter jämn fördelning på ytan efterslätas. Det innebär vid målning av t. ex. tak, att rollern efterdras i samma riktning, med samma tryck och hastighet, i den blöta färgen. Alla toppar (grängen) kommer då att lägga sig åt samma håll. På så sätt undviks "skäck", d.v.s. att ljuset skuggas olika på ytan, som därmed får ett flammigt utseende.
Betyder detta att man ska rolla "enkelriktat", och att folk som får det flammigt har gjort fel? Dvs. man ska varken göra fram-och-tillbaka, och inte heller snedda över sina gamla rollningar?! För då blir det flammigt?
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Takfarg-helmatt-360037/
Precis, de har två av olika kvalitet, där den billiga stänker och täcker dåligt, medan den dyrare som även finns bruten i olika nyanser, vit/kallvit/äggskal, för vägg/tak fungerar bra. Gäller flera av bygghandlarna att de har färg av olika kvalite och blir ofta bedömda utifrån den billigaste.sandhall skrev:
Men även val av roller påverkar, rekommendationen är att måla tak flödigt och här brukar jag välja en bra roller som håller mera färg.
När vi målade om i kåken köpte vi en billig färg på ett av de större byggvaruhusen att använda som grund.
Tror den kostade 180:- för 10 liter.
Den täckte helt OK, blev inte flammig men stänkte nåt så in i jämfört med dyrfärgen vi avslutade med.
Tror den kostade 180:- för 10 liter.
Den täckte helt OK, blev inte flammig men stänkte nåt så in i jämfört med dyrfärgen vi avslutade med.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Bauhaus har 10L färg för runt 100:- med glanstal 5, använder den som grund och avslutar med samma fabrikat fast med glanstal 7 (runt 300:- för den 10L burken)
Trots intentioner att vara alltigenom planerad så blev det ett impulsköp av 10l takfärg á 270 kr på Rusta för någon vecka sedan. De hade satt upp skylt att det nu var en ny "bättre" blandning. Målade hela taket - nästan, färgen tog slut med ca 10 kvm kvar. Blev ojämnt också hur som helst, så jag köpte en hink till á 270. Blev förstås bättre, men ändå inte riktigt bra.
Grejen är att taket suger som attan. Vet inte om det är samma "lättbetong" som i väggarna, men ganska poröst och sugande är det.
Hur som, kompletterade med lite dyrare färg från Colorama, "Symfoni" á 599:-. 10 liter där var beräknat att räcka till 50 kvm, så drygare är den. Räckte med en strykning. Men jag tror nog att detta uteslutande berodde på att jag grundat så bra med billighetsfärgen.
Grejen är att taket suger som attan. Vet inte om det är samma "lättbetong" som i väggarna, men ganska poröst och sugande är det.
Hur som, kompletterade med lite dyrare färg från Colorama, "Symfoni" á 599:-. 10 liter där var beräknat att räcka till 50 kvm, så drygare är den. Räckte med en strykning. Men jag tror nog att detta uteslutande berodde på att jag grundat så bra med billighetsfärgen.
Ett tips till när man målar betongtak är denna färgen. http://www.nyfargbutik.se/se/art/milltex-2-latt-takfarg-vit-10liter.php
Klicka här för att svara