Färg, Måla & Tapetsera
Pen: Gysinges linoljefärg tror jag på. Ska försöka höra efter i en färgaffär där det finns lite äldre målare. De borde ju varit med om att sätta upp massor av juteväv och målat under 60-talet.
nimhed: Du drar ner skruvarna, sedan täljer du till träspetsar, i med en klick trälim, banka ner träspetsen, låt torka, såga av och slipa det sista.
Enk Projektet: Detta är en Hot Rod.... Ford Tudor-27... men tyvärr med plast kaross......
nemlan: [citat] Ja, det finns speciella klarlacker att lägga som skyddande skikt på akrylmålade tavlor. Har du varit i kontakt med butiken som sålde materialet? Nästan alla tillverkare av konstnärsfärger har en serie lacker och prepareringsmedel.
Bomull: Har ett hus byggt 1954 som står på sulor och har en tunn oisolerad platta. Väggarna är byggda av betonghålsten i hela huset. Just nu håller jag på att slita bort tapeten i ett rum på första våningen, alltså ett rum med golv och väggar i direkt anslutning mot mark. Bakom den moderna, tjocka tapeten (ditsatt av förra ägaren), som har en såndär plastig avtorkningsbar yta, hittar jag
karin_h: Lägg en dyna eller duk över och låt den vara som den är!
nemlan: Det låter som att problemet i första hand är orsakat av att väggarna inte har varit dränerade. Dessutom binder ett tjockt ytlager (lim + väv + färg) fukt under längre tid vilket påverkar vidhäftningen. Om du tejpar en bit plastfolie längsmed väggen där det har släppt och låter den sitta i någon vecka så ser du om det fortfarande är fuktvandring trots dränering. Om inte så
MissMi: Jo det borde ju faktiskt funka d med. Isf blir ju utbudet lite större dessutom! :) Det hade ju varit kul att se/höra från nån som har en liknande lösning hemma. Någon? //m
Bricco: [citat] Spackel över skarv+slip inkluderat. 1h=Spackla+tak. 1:45=Slipa+tapet.
AndersS: [citat] Nu får du väl hejda dig lite!! Att en målad spis skulle leda till ev. problem i framtiden, påverka husets värde och avskräcka köpare är en historia jag inte ger mycket för. Ökat underhållsbehov av vad, målat eller infärgat blir skitigt av sot så jag ser ingen skillnad. Detta är inte påståenden som är sakliga. Målade spisar är mycket vanliga och inte alls något
nemlan: Har oljefärgen suttit sedan 70-talet utan att kracka så är det helt onödigt att börja återställa för att gå på med silikatfärg. Oljefärgen är megatät och skulle ha lossnat för länge sedan om det fann någon markant fuktvandring inåt. Oljefärg + Spackel + Silikatfärg skulle bara bygga ett längre skikt för fukten att eventuellt vandra igenom, alltså binda mer ånga i
Drömhus2012: Så gjorde man i alla fall häromkring men skulle tro att det försvann när mdf kom. Det kostar ju lite tid men annars är det ju väldigt kostnadseffektivt. Förmodligen också miljövänligt eftersom det är spill som tas om hand. Har du tid så säger jag: go for it :) Är du osäker så gör en först och provmåla och tyck till själv.
jtl: All akryl och latexfog skall målas för att det skall bli bra. Till skillnad från tex silikonfog så blir ytan lite sträv vilket gör att smuts fastnar och på sikt kommer den att gulna. Silikon skall inte användas om det inte är befogat (våtrum och kök) då den är svår att få bort och även små rester nästan omöjliga att måla över. Silikonfog kan även orsaka fettfläckar på
kaneone: Tack! Jag ska måla ganska stora ytor. Kan man använda utomhuslasyr inomhus?
lovestad: Jaja ibland har man tur, men du vet inte när det kommer att straffa sig. Det fanns de som stod och lackerade bilar förr utan mask som har överlevt, och kanske så finns det någon arbetare som har överlevt Lomma Eternit Fabrik
lovestad: Du menar att det blir luftblåser i spacklingen, Pröva med att använda rullspackel eller fluggers spackel. De flesta spackelfabrikaten har dessa problem. Ett sätt att minimera blåser på är att lägga på lite mera spackel första gången för att sedan vid andra bredspacklingen endast skrap-spackla, gör gärna en lättare avslipning imeelan spacklingarna. Gör man så här så blir det
lovestad: Fiberduken eller målarfilt som du kallar det gör bara att allting syns ännu mer. Ett gruskorn undr duken och det ser ut som ett tjugomanna-tält. Är källaren torr så bredspackla väggarna istället, är inte så jättesvårt som många tror. Om jag har fattat det rätt såär det en foto-tapet som du skall sätta upp. De erfarenheterna jag och mina kollegor har av dessa tapeterna är att
lovestad: Sitter fiberduken ordentligt så är det inga problem men 5 mm låter mycket, oftast räcker det med någon mm Målaren
lovestad: Ta bort det lösa putsen och räta upp väggen med gipsbruk och en regel på minst 1 meter, dvs du lägger på gipsbruk på väggen och drar av det med regeln eller en rak planka därefter så får du lägga remsor i skarven mellan gipsvägg och putsad vägg Målaren
lovestad: Risken är att om du börjar slipa på skarvarna så har de lättare att resa sig sen när du spacklar dem, glipar inte skarvarna så hade jag spacklat dem 2 ggr tunt så att väggen inte skall bli bulig (vill gärna bli det när man lägger på för mycket spackel. Ang ditt tak, så är det troligen sandgrängat med sandspackel och en sandpump när huset byggdes men dock inte inne i gadroben.
lillePer: Hej, Har släta vita skåpsluckor från -80 talet som blivit lite tråkiga efter årens lopp och efter sot från en tvättmaskinsbrand. Hur som helst så tvättade jag dom med Cilit Bang Smuts & Mögel med klor. Det blev väldigt rena och vita av de men de blev matta och vissa fick lite rinmärken som man kan se vid vissa ljus förhållande. Går det att polera upp glansen igen på något vis?
jkarlberg: [citat] Japp det var bara ett test som sagt efter lång nyfikenhet.. Det vart lättare bubblor på den sista våden jag satte så jag rekommenderar att man gör som vanligt med papperstapet även om det funkade att limma direkt på väggen.
Lane: Ammoniak är bra på sugande ytor, mögel gillar inte basiska miljöer. Späd ca 1:10 (eller lite starkare), använda handskar, skyddsglasögon och andningsskydd samt vädra ordentligt efteråt.
Stefan N: Det gör det säkert, visade bara konstruktionen om han inte visste hur dom såg ut.
MMR: Tack för svaret Var på Hornbach och kollade då på Cascos Seal Remover, men enligt instruktionen måste man först skära bort så mycket som möjligt, Seal Removern skall sen ta bort "överflödet". Köpte en och provade att applicera det direkt på fogen utan större framgång. Fogen blev lite uppmjukad men fortfarande inte så att man bara kan torka bort den, trät verkade dock inte ta
etiol: Nej , jag brukar inte grunda utan kör två gånger med den färg som skall vara.. Där du har spacklat och sedan slipat får du en helt slät yta ,, bara så du vet Som Förarbetet är , så blir resultatet , så var noga, för allting syns. jag skulle nog tapetserat först.... och efter några år målat om... Eti..
anders07: Kör med gipsputs för att "limma" renoveringsgipsen. Det blir extermt stabilt och inget "flex" som det kan bli med skruvad renoveringsgips. I taket fyller du först ut "glipan" men gipsputs (tunt) och sen när det torkat drar du bara på lite spackel så det går snyggt över mot rundningen.
Andreas_H: Är rören och elementen verkligen av järn? Eller menar du stål? I så fall kan kaustiksoda och tapetklister funka fint. Men spola inte ned kaustiksoda i avloppet om du inte säkert vet att det är plaströr hela vägen