Hej!

Håller som bäst på att fundera ut vilket spår vi ska ta med fasaden på vårt kommande husbygge. Ett alternativ som vi tycker är snyggt är träfärgade paneler likt den på nedanstående länk.

http://www.kontur.se/2011/04/villa-vikingshill.html

Då är frågan vad man har för alternativ för behandling av panelen man har för att få ett liknande utseende? Jag gissar att panelen på ovanstående länk är järnvitriolbehandlad, kan det stämma? Jag tycker att det känns lite osäkert med just järnvitriol då det verkar som att man kan få en ojämn färgning av fasaden beroende på utsatthet för väder och vind, samt så verkar det lite oklart om det är en bra idé att göra på vanlig gran/fur-panel som inte är dyrt kärnvirke.

Slutresultatet jag skulle vilja uppnå är en panel som ser naturlig ut men samtidigt har ett bra skydd som kräver så lite underhåll som möjligt. Kanske är detta omöjliga önskemål?

Vill du ha fram träet så finns det Färglös lazyr som skyddar träet
Och utvändigt använder du bara GRAN Och vill du kosta på dig lite extra fint
så klä hela huset i LÄRK ....Lärk har ett verkligt liv i sig själv ,,
Ett mycket vackert träslag och som dessutom är tåligare än impregnerat virke..
Eti..

I artikeln står inget om behandling, och av bilderna att döma är träet som bäst bara inoljat, vaxat eller svagt laserat.

Järnvitriol snabbar på träets grånad. Huset på bilderna kommer att se gråaktigt ut om några år, men vill du ha ett grått utseende direkt så kan du använda JV.

Underhållsmässigt så finns det ingen helt transparent behandling, typ olja eller opigmenterad lasyr, som skyddar träet från att brytas ner av UV-strålar. Däremot ger de ett visst skydd mot fukt och påväxt. Om du vill ha en ren träpanel så måste du räkna med ett mycket tätare underhåll jämfört med målade fasader.

EDIT: Gällande virkesval så är Svensk kärnfuru, som också nämns i artikeln, riktigt bra fasadmaterial.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.