Hej.

Jag har precis börjat renovera min hall men har fastnat vid ett jobbigt problem.
Takfärgen som förre lägenhetsägaren använde började flagna för några månader sedan, nu när jag bestämt mig för att ta ner all färg märker jag att det är riktigt drygt!

Jag kör med en liten (50mm) spackel och ibland får jag bort stora kakor men till stor del sitter det ganska hårt. En större spackel gör det bara svårare att komma in under färgen.
Jag tror det är (limfärg?) eftersom det färgar av sig när jag torkar det med en blöt svamp.

Det gick lätt i början
Photo 2013-03-13 20 49 25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men 60-70% av färgen sitter ganska bra. (Det mörka är betongen/putsen i taket som är blött med svamp)
Photo 2013-03-14 21 50 10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag jobbade bland målare förut och en av dom tipsade om att jag kan rolla ut våtrumslim på taket och sedan skrapa ner det med en spackel så det kommer ner i större kakor. Han gav mig en hink (15L) och jag gjorde som han sa. Inser nu att det kanske inte var så smart, det hjälpte inte särskilt mycket och nu måste jag tvätta bort det innan jag målar över det antar jag..

Någon som har några tips? Ska jag bara tvätta och måla över eller kan jag få ner det?
Det som gör mig osäker på att måla över är ifall det finns lösa kakor i färgen som är kvar och som ev kommer lossna efter målningen..

Tack på förhand

Hej och välkommen.

Jag hade försökt tätta bort limmet och provat att slipa lite där färgen sitter kvar för att sedan försöka att blöta det igen. Går inte det hade jag slipat lite till och målat med takfärg och sedan hoppats på det bästa.

Henrik

Tackar.

Jag släppte spackeln nu och började gnugga med vatten och svamp. Det blir som en hal hinna på färgen, garanterat limmet som gör det.
Jag har torkat av taket noggrant och kommer köra en eller två vändor till efter det.
När jag är klar med det ska jag kolla om jag hittar fler lösa färgkakor och efter det börja måla.

Färgen jag har heter "Alcro Kraft Takfärg (Helmatt färg med extra styrka för målning av tak inomhus)"
Efter målning ska jag tapetsera om. Jag får be till gudarna att färgen sitter kvar.

Tvätta ner våtrumslimmet blir nog svårt, det är ju vattenfast.

Jag skulle prova med en riktig färgskrapa, typ denna:
skrapa.jpeg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.