Färg, Måla & Tapetsera
joelfro: Efter lite test så blir det nog ett lager syrabets för att få till den gula färgen, och sen ett tunt lager betslack.
Nimajneb: Jag skulle nog vilja ha en veckas torrt o fin väder först. Har du följt instruktionen för hur man applicerar färgen på ett gammalt trädäck, speciellt förarbetet? http://www.jotun.se/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/0257428317EA9DA6C12575010030A4AB/$file/DEMIDEKK%20TERRASSLASYR.pdf
jfcarlstrom: Hej Jag tänkte måla om väggarna i en lägenhet som ja strax skall flytta till. Men jag tycker ytan på väggen är lite tråkig. Jag gillar putsade och lite mer rustika väggar med struktur i. Så jag funderar på att lägga ett tunt lager av nån slags puts innan. Jag tänkte att man kanske kan lägga nån slags finmaskigt plastnät eller dylikt på väggen för att få lite fäste, och sedan
Roland112: jag har målat knutar och runt fönster med "vitt vitt" och inte krämvit som man annars tar så de borde funka.
imported_Benno: Renoveringsgips funkar. Hur det är med "glasfibertapeterna" vet jag inte, men de borde ju också funka, om inte tapetskarvarna hamnar för nära spånskiveskarvarna.
Jidderberg: Om jag vill ha ett gult motiv på röd vägg. Hur ska jag bära mig åt? Tänkte om man hyr en projektor så får man ju bilden från datorn direkt på väggen. Ska jag måla hela väggen gul först, sen tejpa på väggen och kantskära motivet. Sedan måla allt rött, för att tillslut pilla bort tejpen? Någon bra tejp som skulle fungera för detta? Dåligt/ Bra att måla allt gult sen måla
Lycke: Har en stuga som är 10 år gammal och vars ryggåstak i allrummet består av någon sorts spont av gran. Helt obehandlat virke. Jag tycker att det har mörknat såpass mycket, så jag skulle vilja måla det i en vitaktig färg, lite "mjölkig", med en laserande effekt. Har fått olika förslag. En färghandlare sa "använd bets!" men det låter miiljöovänligt i mina öron. Minns bara hur det
LillaMini: Lacken bör du troligtvis slipa bort, den innehåller förmodligen något UV-skydd. Vårt tak är helt obehandlat, och sovrummet ligger i nordvästlig riktning (har jag för mig) så vi har inte jättemycket ljusinsläpp heller.
seniorkonsult: Testa på en undanskymd plats med en lösningsmedelsburen täcklasyr.
mattiasp: Jag fick en fråga av en ny användare per PM. Min mening är att frågor som kan ha allmänintresse skall läggas i forumet, och inte ställas via PM. Så här lyder den: Hej Mattias [citat] När det gäller leverantörer i Sverige vet jag inte. jag köpte min spruta i Kalifornien här: http://www.smithpaint.com/LongBeach/Index.htm Skulle jag köpa ny spruta idag, vilket jag har har övervägt,
morsan: "Skivan levereras obehandlad men den kan målas på plats. Då ska den först primas och sedan målas med färg som tål temperaturer över 200 grader" Kopierat från Svensk Byggtjänst Skivan är en kalciumsilikatskiva
seniorkonsult: Att många färger får dåligt resultat i Folksamrapporten har en hel del att göra med att fungiciderna (gifterna) som tillsattes färgerna förut (zink och blyvitt t ex) numera är förbjudna av miljöskäl. Men, det problemet bör ju alla färger ha. Plastfärgen är klassad som farligt avfall när den måste skrapas ned. Sen kan man ju fråga sig om det är mer miljövänligt att tvätta
stjärnan: Tack för tipset! Jag vet att den är oljad, det är min pappa som är den skyldige...
fth: Jag har sprutmålat ett hus på c:a 85m2 invändigt med äggoljetempera som jag blandade själv med pigment från avjord (grundfärg följt av två lager brutet vitt), jag använde en Wagner-spruta. Det funkar, men det är nog bra att öva en hel del innan, inte minst pga att färgen är tunn och lätt rinner om man sprutar för tjocka skikt. Skulle jag göra det igen så skulle jag nog faktiskt
oceanis: Om det stått en panna där är det väl mer troligt att det är tjärutfällning som kommer igenom. Använd spärrvitt, spärrgrund (har många namn). Men använd en icke vattenbaserad är mitt råd.
Lane: Ska du slipa bort färgen räcker det med ett partikelfilter som det du länkat till, det hade räckt med ett P1 filter och skydd mot kemikalier är onödigt. Det viktiga är att masken sluter tätt och att du inte tar av och på den under arbetspasset samt byter den efter varje arbetspass.
anders07: Jag tror det var Byggmax som hade 135 grader hörnskydd... eller någon annan men det finns i alla fall.
Quesera: Jippie!! Man tackar å bockar för ett snabbt svar. Här skall limmas, :)
beniblasnok: Hej! Blev att beställa en vit port till slut. Fick den i veckan så nu blir de att söka upp en lackerare som får lacka den i NCS S 7000-N.
Forbo: Som nemlan skriver har det ju inte så mycket med färgtypen att göra...en matt svart färg i söderläge blir som en enda stor solfångare som torkar ut träet och gör att det blir sprickor. Är det bara en bra luftspalt bakom så eventuellt slagregn som kommer in kan torka ut utan att föras vidare inåt i konstruktionen så spelar det mindre roll. Falufärgen är ju som sagt dessutom helt
nemlan: [citat] Lägg en första sväng sockelfärg med grå baskulör och en andra sväng med ljusare eller mörkare kulör som du läskar av med brokettroller. Lagom mycket jobb. Jag tror tyvärr inte att Elefant Skin är tänkt för att dekorera utomhusytor, och ska du köra med kalkfärg så är det nästan säkert att befintligt färg måste avlägsnas först.
ChrisseE: [citat] Alltså drar man bort tapeten så att delar av pappen från gipsskivan försvinner blir pappen delaminerad vid kanterna och dom bruna papplagren som är under det ljusa ytskiktpappen bubblar sig i kontakt med sandspackel! Jag skulle gjort som föregående talare :)
Orqvist8: Gör du rätt i om du vill ha det riktigt bra!
Segge: Ungefär så blev grundarbetet. Delade strukturtapeten och (bred)spacklade, drog sedan ett lager färg som jag hade liggande och i hopp om att underlaget skulle bli fastare. Dubblade upp en hel del men allt la sig till nästa dag. Dock bubblade det upp rätt mycket när limmet rollades på men resultatet blev ändå godkänt. Barnens rum ska snart göras om och där blir det easy cover då vi
MacOsX: Hej! Jag håller på att bygga två nya furutrappor till hemmet men är lite kluven på vilken typ av behandling jag ska välja. Vagnstyckena skall vara vitmålade så det är inga problem. Stegen skall vara mörka och det är här mina tveksamheter kommer. Har blivit tipsad om Ossmo olja och sedan med deras hårdvaxolja. Nu är jag väldigt tveksam till det för att inom familjen finns det två
darkg: Jag tänker måla med Nordsjö Grund + först; borde inte det vara bättre än flera gånger med färdigfärgen? Jag har rätt höga förväntningar på att det ska fixa skillnader i struktur. Snart vet jag... Edit: haha bumpa bumpa.