B
Britta_H: Tack för ditt svar! :thumbup: Det där med fettfläckar hade jag inte alls tänkt på.
2 svar · 5,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Flügger m.fl. har lövträdslut. Brukar bestå av oxalsyra, så det är läge att ventilera ordentligt. Inte nyttigt att få det i lungorna.
1 svar · 3,0k läst
A
Atom: Täpper till skugglister vid tak inomhus. Edit. Det konstiga är att Biltemas bör klara av +-10% rörelse. http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Akrylfog-36056/
3 svar · 2,0k läst
M
memike: Hej. tänkte höra med er kunniga på forumet ang målarsprutor. någon som har erfarenhet av dessa två? vilken ska man välja vilken är bäst? känns som ryobin är smidig då den är batteridriven. vilken ger bäst/proffsigast resultat? vilken är smidigast att hålla ren? /micke
0 svar · 2,1k läst
anders07
anders07: Köper man färg för under 30 kr per liter (ordinarie pris) kan man vara säker på att få måla minst tre gånger och lukten lär vara ihärdig, ja...
10 svar · 4,0k läst
A
Anders47: Hittade hela listan på en Australiensisk site: http://melbcity.net.au/2012/12/ikea-color-codes/
13 svar · 43,7k läst
K
kokoto: [citat] Hej, behövde du inte putsa ller spackla väggarna efter slipning eller blir det verkligen så pass bra?
13 svar · 25,6k läst
N
nemlan: Har du tur så var firman grundlig och tvättade ner tidigare färg innan de målade om. Antagligen är det en oljefärg på ytan, men för att vara säker kan du ta en tuss med t-röd och gnugga. Börjar det kleta så är det en latexfärg. Det som är lite farligt här är att det kan vara en hård oljefärg ovanpå tunn limfärg vilket kan ställa till det när man målar på fler lager, men
1 svar · 3,9k läst
·
M
MangePainter: Ett nonwoven lim är starkare än ett för papperstap. Givetvis funkar det i omvända fallet. men jag skulle aldrig chansa att sätta upp tapeterna med ett för klent lim. Mycket jobb och pengar att riva ner tapeterna som ev har börjat släppt på vissa ställen.
4 svar · 8,7k läst
A
Atom: slacker. Tack! p.s. Själv har jag alltid köpt ANZA. Men bara färdiga tråg/rulle.
6 svar · 3,2k läst
·
H
Hemmanisse: Köpte på jula för 279:- när jag satte papperstapeter sist, fungerade väldigt bra men tänk på att ändå efter rolla tapeten lite efteråt då det inte alltid täcker 100% samt att fylla på lim hela tiden till en markerad nivå som du provtestat fungerar bra.
5 svar · 9,4k läst
·
slacker
slacker: Att tänka på är lite hur du målar - Rollar man väggar och tak skall man se till att använda rikligt med färg, börja mitt på väggen och dra ut färgen uppåt och nedåt, detta för att undvika att man får stora ansamlingar med färg mot listen eller mot taket. Efter-rolla alltid för att ta bort eventuella ränder som rollern skapar. Gärna i väggens hela höjd. Samma gäller taket -
2 svar · 3,7k läst
A
Atom: Tack för tipset. Kollade på burken. 1. Över plus 5 grader. 2. Under 80% RH. 3. Virket under 16% fukt. 4. Ej i direkt sol eller regn. Således inget vidare väder nu. :(
2 svar · 1,4k läst
K
Kallb: Tänkte bara visa upp slutresultatet. Blev ett 40*20 vitt matt kakel. Flyttade upp elen under skåpen i hörnboxar. Tapet skulle säkert blivit bra det också men är idag väldigt nöjd med kaklet. [bild]
4 svar · 8,3k läst
·
B
bravia: Kan nog vara så som KnockOnWood skriver, torkade av och började måla direkt. Slipade inte innan. Verkar som att det blir till att börja om från början :(
4 svar · 13,0k läst
J
Jimmy N: Jag hade lätt kört med renoveringsgips. Slipper bredspackla alla väggarna. Får en fin och slät yta direkt. Runt dörrar och fönster salar du, för att kunna sätta foder. Ta bort golvsockel innan du gipsar.
14 svar · 21,3k läst
R
Robert Kooijman: Har precis målat (öppet) kök & vardagsrum taket med Byggmax Alpina väggfärg glans 20. Väldigt bra färg!
24 svar · 33,0k läst
L
lovestad: Grunda det och sedan slipa och därefter bredspackla så behöver du inte använda easycover eller dylikt, det blir billigare och bättre. Blåsorna som bildas efter grundningen skrapas upp. Målaren
1 svar · 11,3k läst
·
L
lovestad: Om ni använder fransk balsamterpentin till linoljan som man skall så sök på detta först på nätet. Det är rätt så allergiframkallande
8 svar · 5,6k läst
L
lovestad: Om det är ett starkt sugande mtr så förlimma därefter så limmar du väven med samma lim/grundfärg och målar med den 1 ggr utanpå väven därefter så målar du 2ggr med Alcro Tät. Både Beckers och Nordsjö har samma VT-system. Görs detta enligt anvisningarna så kan man ha detta inne i duschen i stället för kakel. Mycket enklare att hålla rent , enkelt och billigt att fräscha upp
12 svar · 3,2k läst
L
lovestad: Är det ett grängat tak så finns det inte limfärg under, grängade ta är sprutspackel(sandspackel) som är uppsprutat i taket. Vad gäller Alcro RF så skall man grunda med Allgrund, det gör en stor skillna. Alcro har byggt upp ett system där Allgrund skall användas när det gäller väggar och tak Mvh Målaren
16 svar · 23,6k läst
S
sweFredrik: Vill ha sprutan till annat senare, men visst ser den smidig ut!
2 svar · 3,0k läst
Ramnemark
Ramnemark: Tjena. Ska renovera min "Man-cave" i huset och har en källarvägg som är vit och tråkig. Rummet är nu och ska förbli ett tv/film rum. Enbart för tv tittande, inget allrum. Jag funderar på att sätta svart skiffer på väggen (Typ Dekorsten Roma Graphite @ www.byggvarubutiken.se eller Brick Svart @ www.bauhaus.se). Frågan är om man ska köpa lite mer riktig kvalite från Dekora eller om
0 svar · 2,5k läst
A
Andira: Har precis målat om köksluckor, gamla taekfaner, med Alcro täckfärg för trä. Ett lager grundfärg och två med täckfärg. Satte upp dem idag och redan är de stötta och det bruna syns. Kan jag klarlacka med något starkt över eller?? Tycker de blev snygga annars.
0 svar · 1,7k läst
P
pelle242: Du har sett tråden som är klistrad längst upp i denna forumdelen?
3 svar · 2,9k läst
cust3000
cust3000: [citat] Även solen har sina fläckar :cool:
5 svar · 1,5k läst
B
Beltis: [citat] Håller med. Hade samma i taket efter att ha tappat munstycket en gång och trott att dropparna i taket kommer att fixa sig själv. Jag torkade bara bort det. Dock inte efter ett år, men ändå. Klart värt ett försök.
4 svar · 10,9k läst
·
M
MangePainter: Enda sättet att få fram träytan igen skulle vara att slipa ner färgen. Sen bhandla med lasyr etc. man ju såklart trolla med ådringsmålning men det blir nog väldigt mycket mer jobb/ kostnad än att helt enkelt byta ut. lärkträ lr liknande rekommenderas. En vanlig furu/ gran panel bör behandlas med pigmenterad lasyr för att inte bli förstörd av solens uv.
12 svar · 7,7k läst
·
F
Februaribruden: Det kan jag mycket väl tänka mig. Vi kommer ha vita tapeter som bas i hela huset men sedan skulle jag vilja ha någon fondvägg i hans rum. Han gillar grönt så det kanske blir en enfärgad grön som fond.
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.