B
big mike: Grymt snyggt! Beror väl på hur stora fläckar det är. Kan du gå in i rummet sen utan att lägga märke till det hade jag nog varit nöjd och gått vidare med livet. Kanske slipa bort mörk färg lite sen dutta på med vitt annars. Målar du på lite under vägguttaget kommer det nog inte synas i normalt ljus men i släpljus. Men likadant där, om det knappt syns ställ något framför bara.
100 svar · 39,1k läst
·
S
Sfrepe: Använd remsa av cellulosapapper kallad CP-50, svår att få tag på men betydlig tunnare än vanlig pappersremsa, limma den med vävlim så behöver du bara spackla ganska tunt/ Fredde
6 svar · 5,1k läst
P
perblo: 1502y funkar tillsammans med listerna och det är en ljus grå som kontrasterar mot listernas vita så att listerna syns.
4 svar · 3,7k läst
mexitegel
mexitegel: Nja, jag vill påstå att gipsskivorna inte är helt rätt monterade. Man ska undvika skarvar som linjerar med kanten på fönstret, dvs man måste ta ur en bit på skivan så man får skarven en bit in på fönstret. Läs tex på gyprocs monteringsanvisningar. Men remsa behövs också.
4 svar · 2,9k läst
C
charle: Hej! Jag har ett par frågor kring förarbetet till en takmålning. Till en början var det en hel del flagnad färg högst upp på väggarna, precis innan välvningarna mot taket börjar. Jag började med att tvätta dessa ytor då de var rejält smutsiga och i samband med det började en hel del färg ramla av. Jag pillade bort så mycket färg jag kunde och spacklade med japanspackel. Sedan
0 svar · 6,2k läst
·
L
lilla frugan: Kan det vara denna? Den finns i andra färger också [bild]
9 svar · 3,0k läst
·
S
sblixten: Jag tror att om man tänkt till som du har gjort, så kommer det att bli bra och då menar jag även långsiktigt:thumbup:
7 svar · 2,6k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Jajjamen på båda, du kanske lyxar till och målar om lister/tak också som pricken över i :)
1 svar · 807 läst
A
aweste: Jag hade tänkt att måla om en badrumsdörr som varit brun på insidan och haft tapet på dörrspeglarna. Inga problem att få bort tapeterna men dörrspeglarna är av spånskiva. Hade tänkt måla dörren med halvblank lackfärg, frågan är hur man gör för att få bra underlag på dörrspeglarna. Spackla och grunda? Eller skulle det vara enklare att dra på nån tapet? Den gamla tapeten
0 svar · 1,7k läst
·
A
Asson: Undrar hur de tänkte som byggde så -96 😄 Om ni inte älskar stilen, riv ut och fixa till väggar och tak det borde inte vara så krångligt.
5 svar · 3,0k läst
·
V
verktygsgurun: Markeringsspray?
2 svar · 2,1k läst
M
MissAnpassad: Jo, det vet jag, men det var bra att du påtalade det ifall att jag inte hade koll på det.
4 svar · 1,7k läst
F
FredSk: Tack för svaren allihop! Och visst blev bilderna nästan lite konstnärliga, @nemlan! Tänk vad en iPhone och dålig belysning kan göra... :)
12 svar · 4,9k läst
·
T
tasman: Det funkade bra i det första rummet så det lutar nog åt att jag kör likadant i rum 2 (dvs kapa skivor och lägga långsidan vinkelrätt mot fönstret). Det borde ju finnas en anledning till att YBG rekommenderar att kortsidorna ska vara vinkelrätt mot fönstret tänker jag men det är kanske inte det viktigaste rådet så att säga..
7 svar · 2,9k läst
N
nemlan: Nope. Kontakta: http://www.bosch-presse.de/presseforum/?locale=en#&panel1-2
1 svar · 1,7k läst
F
fredand44: Tusen tack för ditt eminenta svar. Då låter jag det dra en månad eller två innan jag drar på linoljan. Mvh Fredrik
2 svar · 1,9k läst
T
T7: [citat] ....så med rätt färg utanpå väven så borde ytan räknas som brandsäker??
6 svar · 3,3k läst
F
Fred vom Jupiter: Tvåvåningshus betyder oftast byggställning som ordnas av målarens underentreprenör, inte av målaren själv, och det kostar pengar. Färgen kan också vara olika dyr och olika målare har olika påslag. Hantverkare kostar väl 350 - 500 kr/h plus moms och minus ROT-avdrag. Det skiljer lite mellan landsbygd och storstad och mellan olika målare såklart.
1 svar · 993 läst
M
Mattia-SS: Då ska jag testa att behålla det gröna grönt. Har börjat att spackla väggarna ikväll. Vet inte hur många hål jag fyllt igen. Kul att så många gick igång på hur kablarna hängde:-) Frågan gällde ju inte kabeldragning. Självklart ska dessa fixas till. Jag får återkomma med en bild. Planen är att det ska bli klart inom ett par veckor.
6 svar · 2,1k läst
·
S
Skooda: Det blev Colorama glans 3, 56kr litern
4 svar · 4,3k läst
leby
leby: Jo, vårt står i lera, men trä rör sig. Men visst, det år ju lätt att göra om om nått år som du säger... Bara ett förslag
18 svar · 3,7k läst
E
EndZone: En sak till. Fuska inte med underarbete och grundfärg etc. Använd heller inte vanlig väggfärg bara för att det är enklare och "värt att testa". Så tänkte jag och får nu betala priset med timmar och åter timmar av "gör om, gör rätt".
2 svar · 6,4k läst
katos
katos: Polyuretanlack är tåligare och ger inga ringar. Finns i matt.
6 svar · 6,5k läst
P
PaintPro: Använd epoxifärg! Har använt golvfärg 50 på både betong och asfalt och fäster hur bra som helst. Ska du måla på asfalt ska du bara se till att det inte är någon löst sittande asfalt, borsta med stålborste för att säkerställa att underlaget blir rent och stabilt. Epoxifärgen har ju en grym vidhäftning och slitstyrka.
5 svar · 24,3k läst
V
vanpire: Ser nu att dte var utomhus du alade om. Då kanske hårdvaxoljan går bort ...
3 svar · 4,0k läst
M
miksil: Ja på staket, trall och stenplattor så fungerar den iaf utmärkt.
3 svar · 1,6k läst
N
nemlan: [citat] Ungefär lika lättmålad som en vattenburen alkydoljefärg.
9 svar · 10,6k läst
F
falkn: Beckers Medium spackel fungerar mycket bra. Jag har gjort av med 140 liter i lägenheten. Brukar kunna köpas för 179 kr på Bauhaus.
8 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.