Färg, Måla & Tapetsera
twoody: Så länge det inte syns i släpljuset så är det inget som någon kan se .
Stefan N: Den kan ju släppa även om den sitter fast innan när fukt från spackel och färg kommer, det behöver man inte bekymra sig för om man spärrar.
lob: Ok. Testar med Ardex. Kollade deras hemsida men lyckades inte hitta vad jag skulle ha. Testar med 828. Tack för hjälpen. /LOB
Crank: Skrev fel använde tapetklister för väv och non woven tapet.
snowjim: Detta handlar om 2 områden på ett annars hyfsat nymålet tak. Områdena är kanske 20 cm i diameter max. Hela taket är 28 m2 och det har vi ingen tanke på att måla. Om färghandeln bryter färgen så det passar flagorna jag har med så bör det bli hyffsat tycker man. Att man kommer se det om man tittar efter det förstår jag ju.
Stefan N: Men även om jag kör på max på min Festooldammsugare så suger den inte fast.
falkn: [citat] Troligtvis är det S 0500-N då detta är bland det vanligaste när det gäller väggfärg. Helt rätt val förövrigt.
Traume: Ser man på bilder ser det ut som att stolpen är fri från resten, fördelen med ett foder är att man får ett avslut på sockel på ett bra sätt mot stolpen.
nemlan: Slipa? Tvätta med surt medel (vilket i och för sig kan missfärga hela skivan ytterligare)? Bets jämnar inte ut fläckar som har sugit in i underlaget, utan det kommer fortsatt vara en kulörförändring där.
tobbew: Hej Jag tror det ordnar sig bra. Det är ju svårt att veta hur bra resultatet blir efter det är målat och spacklat, men vår målare har nog rättat till fulare saker. Jag gjorde en ny bit med ungefär rätt form och satte fast den med två skruvar. https://www.facebook.com/etthundratolvan/photos/pcb.605360392937019/605360342937024/?type=3&theater Men att det blir en skör punkt förstår jag.
goldfish1977: [citat] Jag sitter med samma fråga som du, fast nu ett par år senare än då tråden startades. Jag ska måla träpanel i taket som tidigare är vitlaserat som nu gulnat. Vad annvände du för något? Sigma Renovera Träprimer eller isotop? Nöjd med resultatet?
slaffe: Hej! Jag hade som sagt tänkt måla en säng, bara för att den är i träfärg, och jag ville ha den vit. Noga? Ptja, glad amatör som gör så gott man kan. Jag tänker inte att jag ska få det som något köpt, utan bättre än om man målat själv, slippa få lite klumpar här, penseldrag där, lite som runnit där osv. Bör jag satsa på en eldriven istället för att köpa till delar till
nino: Vattenfärg behöver runt 2 veckor för att torka genom helt och hållet
123abc: Jag är inte förvånad då det är få som kan våtlacka grindar bra. Min erfarenhet är att det ofta blir ojämnt och missar kring detaljer då det är svårt att våtlacka dessa bra då det kräver lackning från alla möjliga vinklar. Det är inte ovanligt att man inte blir nöjd med våtlackningen och de som lackat blir tvungna att göra om arbetet 2-3ggr innan det blir bra, vilket ofta ger
nino: en fd chef som var målare använde alltid våtrumsspackel på trappsteg som skulle kläs, enl han så var den väldigt flexibel hur det stämmer vet jag inte... När vi skulle spackla osb så använde vi det vill jag minnas och vi grundade skivorna med vävlim först, annars fäste inte spacklet alls
Johan Nyqvist: Vet inte riktigt, men sannolikt flera lager linoljefärg, sedan annan emolusionfärg och modernare grejer.
falkn: Mediumroller räcker, det väljer du själv. Ang. Hörnen så brukar jag använda en liten 10cm roller där bygeln bara går in på ena sidan. Därmed kan man ha andra kortsidan mot hörnet och applicerar på så sätt färg i hörnan och 10 cm ut i taket.
Atom: Silikat ingå i reaktion med kvarts (sand samt del av cement). Den fräter även på ren glas. Därför är den lämplig till detta. Gör man jobbet noga, kommer det att sitta som berg. Visserligen dyrare. Men hellre det än att måla om och om och om igen.
Thomas_Blekinge: Hej, panelväggen i sovrummet blev faktiskt snyggare än tänkt, Det är vitgrundad 22x95 panel. Att spalterna blev lite ojämna beror på att de undre brädorna hann torka lite mer innan dem sattes upp. Tipps: låt brädorna ligga en vecka i rummet innan uppsättning. Skruvarna är kullerförsänkta spårskruv i mässing. Dyra men några fula kryss-skruvar kommer inte in mitt sovrum. De ska
Rosemax: Tack för hjälpen! Det funkade bra att pensla takvinkeln och köra resten med roller.
Snigla: Om du vill hjälpa väggen på traven, ta bort alla lager tapet.. dock är risken (om du har liknande väggar som oss) att när du väl kommer ner till putsen får du vara beredd på att laga.. putsa.. ev putsa hela väggen igen (när det börjar rasa puts.. rasar det gärna mer o mer..).. men eg ska man ju inte tapetsera på gamla putsade väggar för då funkar inte fuktvandringen lika bra som
Sister ray: Kan du inte bara byta till ett vitt rör? :)
thomasx: Jag har målat väggar och tak med det munstycke som följer med sprutan, tror det är Large. Tillbehör som munstycken och filter finns hos t.ex. Hornbarch. Mer avancerade tillbehör hittar du i målarproffshandeln, t.ex. Nordsjös proffsbutiker. Jag köpte förlängning hos Jula och den passade fint. Men jag tror den har utgått ur julas sortiment.
P-plats: Har haft problem med läckage men nu äntligen börjat måla. Använde som planerat en lösningsmedelbasereda uretanalkydfärg och målade först över linet och lät färgen torka nån timme så den började toka. Sen drog jag med fingret runt linet för att fixera och få det jämt och fint. Nu torkar det och sen ska alla detaljer målas två gånger...
sir_daniel: Plastprimer är genomskinlig. Men som jag förstått det så vill han ha en reflekterande insida för att belysa från ena hållet. Tror enklare är att sätta dit kromfolie eller liknande på insidan och ev lacka/foliera utsidan beroende på hur de är tänkt att se ut.
Genvägen: Hej Jag lyckades inte få reda på vilken färg jag skulle ha, så jag valde bort osb och putsat utseende. Nu är det trä och Falu-svart istället.
Martin321: Om du ska limma tvärskarvarna kan du ju lika gärna limma alla skarvar, betydligt lättare om man är ovan, sen kan du köra 2-3 gånger med vanliga medium handspacklet, men som svar på frågan, sätt remsan i skarvspacklet spackla resten med handspacklet!
Allmänobildad: Du kan nog limma upp tapeterna direkt. Känns det tveksamt så kan du förlimma med utspätt lim.
Eld: Det är antagligen inte ett barracudatak utan snarare ett äldre vävspänt tak med en väv som liknar säckväv i botten. Problemet med dessa är att när det målats många gånger så blir det för tjockt och tungt så att det spricker. Jag tror inte att det går att åtgärda. Med mera färg så blir det ännu tjockare och tyngre. Taket måste bytas.