Är det mer rimligt att gå och bli knäpp av att se småskavanker hela tiden, troligen samma flera gånger än att lägga igen det när man ser det som tar max 5min eller max en timme för hela rummet.
Nån slipning blir det ju knapp att tala om efter heller. Några drag med slipklossen bara.

Ja det heter grängat tak.

Dags för uppdatering! (Och frågor!)

Taket är nu målat. Är ganska nöjd med resultatet. Har lyst med både bygglampa och undersökt i dagsljus, och kan inte se några ränder eller flammighet. Körde två lager på taket.

Par saker missade jag dock tyvärr. Jag missade att lägga akrylfog över en skarv vid fönstret. Lite små-störande men ingen katastrof. Lite värre är dock det faktum att jag inte tog ner skyddsplast och maskningstejp direkt, utan lät takfärgen torka först. Problemet nu består i att färgen släpper lite grann när jag tar bort tejpen, och att det inte är helt lätt att få bort den!

Så min fråga är, går det att stryka lite med ytterligare takfärg i skarven mellan vägg och tak där jag sett att färgen släppt och där jag behövt lägga akrylfog, utan att det blir flammigt?

Nästa steg blir att börja måla väggarna. Vilka tekniktips bör jag ta till mig innan jag sätter igång? Frågade lite på min lokala färgbutik, och tjejen rekommenderade en grundfärg med förmåga att fylla lite ojämnheter. Hon sa att man bör bestämma sig för en riktning i målningen (upp-ner eller nerifrån och upp) och sedan hålla sig till detta. Fattar dock inte riktigt, för när rollar så kör man väl i båda riktningarna?

Jag rollar bara upp-ner, och inte snåla med färgen, varken mängd eller kvalitet. Jag rollar på en bit sen drar jag åt ett håll (neråt) för att få ett jämnt och bra resultat.

Ny uppdatering! Bifogar lite bilder, även om det sannolikt är svårt att se några detaljer! Har nu målat väggarna med grundfärg.

Tyvärr har jag fläckar på kameralinsen på de översta två bilderna.

4hzk2c.jpg

id81ur.jpg

maf7fq.jpg

307lv08.jpg

Lite detaljer jag noterat efter målningen. När jag använder släpljus ser jag en del ojämnheter på väggen. Bland annat har det blivit en del "strängar" efter målningen, som torkat. Egentligen är jag ganska nöjd, då det varit första gången jag spacklat och målat.

Det jag funderar är om jag kan slipa bort dessa målningsojämnheter med slippapper försiktigt? Nästa steg blir att välja väggfärg för slutresultat. Tänker mig någon form av standardfärg, men är lite osäker vad man bör tänka på när det gäller färgval.

Rummet är tänkt att bli ett sovrum, och jag tänker även lägga något ljusare trägolv. Har ni något tips på vad man bör tänka på när man väljer färg?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Heja! Det ser jättebra ut. Oroa dig inte för vad som syns i släpljus, det är nästan omöjligt att få det perfekt. De strängar du säger att du har kan ev uppkomma när du rollar de första tagen och har mycket färg i rollern. Jag brukar dra ett par vändor över dem när jag har rollat ut det mesta av färgen, då försvinner de. Vet faktiskt inte hur du ska göra med slipningen.

Färgval är helt upp till dig. Däremot kan jag rekommendera bra mörkläggningsgardiner i ett sovrum, åtminstone jag är väldigt ljuskänslig och vill kunna få ordentligt mörkt när jag sover. Har man den läggningen är lite mörkare väggar gynnsamt, det minskar ljuset i rummet. Samtidigt kommer rummet kännas mindre, så det är en nackdel.

Tack Tommib! Ser nog lite bättre ut på bild än i verkligheten, men är ändå ganska nöjd då det är första gången jag gör ett sådant här projekt!

Nu bifogar jag lite ytterligare bilder med tillhörande frågor! Har bestämt att jag vill måla väggarna i en grå nyans. Har provat S 1500-N vilket jag tyckte blev lite mörk. Bifogar bilder;

qqzkaa.jpg

s6ujdg.jpg

Nu ska jag snart provmåla med S 1000-N.

En fråga dock; Måste jag måla om hela väggen med grundfärg efteråt? För att undvika skiftningar i färg i och med torr/blöt färg och olika nyanser?

tommib
Vet inte. Det beror på hur bra färgen täcker. Om du ändå ska provmåla med S1000-N så måla både ett fält bredvid och måla på det du redan målat. Då får du veta hur bra det täcker. Troligen går det bra men man kan inte vara helt säker. Du kommer sannolikt ändå vilja måla två lager med den slutliga färgen och då borde det täcka.

Dags att uppdatera! Detta projekt med väggarna i mitt sovrum börjar lida mot sitt slut! Har nu lagt andra lagret väggfärg på väggarna. Måste säga att resultatet är över förväntan. Mycket tack vare all hjälp jag fått av de som tagit sig tid och väglett mig.

Är ju första gången jag givit mig på något liknande, så all hjälp har varit ovärderlig! Detta forum och de som tagit sig tid att läsa och ge råd ska ha stort tack!

Nu kommer de sista frågorna rörande vägg- och takmålning. Sedan tänkte jag uppdatera med lite bilder på slutresultatet, och så får vi se därifrån.

Har lärt mig oerhört mycket. Vissa saker "den hårda vägen". En sådan sak är att inte slarva när det gäller att maska och täcka sådant man inte vill färga när man målar. Har slarvat med maskningen av taket, och det har blivit några fläckar på vissa ställen av väggfärg. Min fråga är hur man bäst hanterar detta? Riskerar taket att bli flammigt om jag provar att måla över med vit takfärg på de ställen som blivit fläckiga? Borde jag helt sonika måla om hela taket? (Är inte stora fläckar, så det känns lite överarbetat att måla om hela taket).

3 av 4 väggar i rummet är målat med S 1000 N, en lite ljusgrå nyans som jag tycker ger ett behagligt ljust intryck. Den 4:e väggen är den vägg med ett relativt stort fönster på, och den har jag nu lämnat som en sorts fondvägg. Den är målat med vit grundfärg. Min fråga är om man borde inhandla och måla den väggen med en sorts "normal" vit väggfärg? Jag uppskattar det vita vid fönstret, då det erbjuder en känsla av större ljusinsläpp, men det är trots allt bara en grundfärg. Kan det bli problem att inte lägga på en vanlig vit väggfärg på den väggen?

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du behöver sannolikt inte måla om hela taket, måla över de fläckarna du har bara med takfärg. Framför allt har du inget att förlora på att testa det. Om det blev flammigt får du väl måla om hela, men det ser du då. Troligen behöver du inte.

Jag skulle måla på med vanlig väggfärg. Grundfärgen har mig veterligen lite andra egenskaper. Bl.a. så är den ofta helmatt och ytan är inte gjord för att tåla avtorkning. Det är snabbt gjort att dra dit ett eller två lager färg och sen är det bra.

Kul att det har gått bra för dig! Det är roligt att renovera.

Sista uppdateringen, sista frågorna och slutligen stort tack till alla i tråden!

Spackling och målningen är nu klar! Är ofattbart nöjd över resultatet, vilket inte varit möjligt att uppnå utan de som hjälpt mig i processen. Stort tack till er alla! :up::beer:

Bifogar bilder på slutresultatet.

IMG_0044.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0042.JPG
Skapa konto

IMG_0041.JPG
Skapa konto

IMG_0040.JPG
Skapa konto

IMG_0038.JPG
Skapa konto

IMG_0037.JPG
Skapa konto

Jag hittar lite skönhetsfläckar här och var. Samtidigt som jag är väldigt nöjd över helhetsresultatet. Hur skulle ni gjort angående dessa skönhetsfläckar? Har bland annat några fläckar med väggfärg som hamnat vid skarven till taket. Har även en liten yta på ca 5 * 5 cm under en kontakt där jag ser att det är tunt med väggfärg (grundfärgen lyser igenom).

Bör man åtgärda dessa små skönhetsfläckar eller riskerar man att fördärva mer än man reparerar? I vilket fall som helst så går jag snart in i nästa fas av mitt första renoveringsprojekt; Golvet! (kommer lägga upp en tråd i detta delforum för att ta del av kunskaperna)

Återigen massivt tack till tommib, big mike med flera! :)

Grymt snyggt!
Beror väl på hur stora fläckar det är. Kan du gå in i rummet sen utan att lägga märke till det hade jag nog varit nöjd och gått vidare med livet. Kanske slipa bort mörk färg lite sen dutta på med vitt annars.
Målar du på lite under vägguttaget kommer det nog inte synas i normalt ljus men i släpljus. Men likadant där, om det knappt syns ställ något framför bara. Du har ju annat som är viktigare att göra.

Glöm inte länka till golvtråden i denna tråden så att vi inte missar den. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.