Ja, som rubriken säger. Hur tjockt med spackel bör man lägga ovanpå remsan i gipsskiveskarvarna? Är det ok om remsan syns genom spacklet när man målar eller betyder det att jag spacklat för tunt (och remsan kommer synas genom färgen?)

Du ska spackla så att spacklet livar med gipsytan bredvid skarven (alltså utanför den falsade delen av gipsskivan), plus lite till, så att det blir en aning "kulle". Sedan slipar du ner den så att den är nästan i liv eller något högre. Om du ser remsan har du spacklat för lite.

• Gilla
tasman
  • Laddar…
Huvudsaken är ju att det är rakt. Lägg spackeln rakt över så ska det ju inte va ett dike vid remsan.

Jo, men jag kan ju välja vinkel på spackeln. Jag kan ju välja att dra av hårt och näst intill vinkelrätt mot remsan och sen snygga till kanterna (utanför remsan). Då försvinner skarven men remsan syns fortfarande - frågan var om det syns sen när man målar. f91jsw's svar antyder att det gör det och att jag alltså bör gå på lite lättare med spackeln

Har du falsad (nedsänkt) kant på skivorna ska pappremsan inte synas alls! Nedsäkningen är ju till för att man ska få ner remsan i den.
Har du kortsidor (eller kapade skivor) ska du limma remsan och spackla över med en "kulle" och sen slipa ner. Om remsan kan anas eller syns lite här gör det inte så mycket och går att måla över.

Bra, tack. Frågan gällde främst kortsidorna eftersom jag gärna håller kullen så låg som möjligt

Använd remsa av cellulosapapper kallad CP-50, svår att få tag på men betydlig tunnare än vanlig pappersremsa, limma den med vävlim så behöver du bara spackla ganska tunt/ Fredde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.