M
memike: Har fått fakturan nu 40 000kr för 75 arbets timmar inkl material (7000kr) låter det rimligt?
3 svar · 10,7k läst
buspojken
buspojken: Tråkiga upplevelser för er, tog ni billigaste anbudet? Seriöst o bra folk är svårt o få tag på, oavsett bransch
1 svar · 3,3k läst
MmeMim
MmeMim: Tack! Helt klart likt. Vem är en fackkunnig som kan utreda orsaken?
2 svar · 6,7k läst
·
A
Allinug: Det låter klokt! :thumbup: Jag ska nog bryta av mot det vita och måla handledaren i någon rolig färg, t ex turkos eller röd eller något annat. I trappan hänger man ändå aldrig så länge att man skulle hinna tröttna på en accentfärg...:D
14 svar · 18,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tycker du ska måla om väggarna i 0502-Y. Då kommer alla ytor att upplevas som vita. Vi har själva väggar och snickerier i samma kulör (0502-Y). Dörrfodren mm är sannolikt målade med oljefärg vilket gör det så mycket enklare att måla väggarna med en vattenbaserad färg.
1 svar · 10,1k läst
·
Martin321
Martin321: Att slipa fungerar tyvärr inte, du kommer att ha trasat sönder tapeten betydligt mer när du väl har kommit i nivå, hyvla skarvarna och spackla!
7 svar · 5,2k läst
·
G
gusvo085: Det måste dom inte vara! Många större hus är byggda med värande innerväggar och trapphus sedan snickarar man ytterväggar... Jag tror på gips jag oxå, men man kanske kan lämna det flytande över sprickorna? så man inte limmar så noga i hörnet...
4 svar · 4,1k läst
·
T
tasman: Jag tapetserade för första gången igår och överlag gick det helt okej. När jag synar resultatet idag upptäcker jag dock två småmissar som jag är lite sugen på att korrigera: Glipa mellan våderna: den är extremt liten, men den syns och är vit (blågrå tapet). Borde vara enklast att bryta basfärgen, maskera noga och dutta i lite grann? Sned skurning mot taket, och på vissa ställen
0 svar · 1,3k läst
N
nemlan: Det är antagligen vanlig inomhusfärg, och liknande färger av någorlunda kvalitet borde fästa utmärkt på den gamla. Tänk på att ju tjockare färglagret blir desto längre tid tar det för eventuell fukt att passera, så även om du inte har några indikationer på släpp idag så skulle jag föreslå att du kollar läget med en fuktmätare innan målning.
4 svar · 1,4k läst
J
Johnsvi: Du kan sätta tapeten direkt på väggen utan några problem :)
1 svar · 2,0k läst
F
falkn: Det beror på lite vad det är för foder och hur mycket arbete som krävs. Är det vanliga släta foder så måla de sist, likaså radiatorn.
5 svar · 6,6k läst
M
MagHam: Lägger denna tråd på bevakning eftersom jag har samma fråga som TS. Mina väggar är hyfsat hela putsade i kalkhaltigt bruk. En del målade med silicat, andra områden akrylat, samt en del lagningar. Funderade på om man kunde använda rullspackel och bredspackla första lagret, men lämna andra rullspacklingen obearbetad? Vill först jämna ut skador, men sedan få en lagom strukturerad yta.
7 svar · 3,7k läst
N
nemlan: Jag tolkar frågan som att du vill grunda ytan för att slippa spackla? Färg kan aldrig göra spacklets jobb, så har du stora ojämnheter så syns de igenom färgen. Oavsett om du spacklar eller ej så skulle jag välja att grunda väggen först så att ytan blir homogen. Om ojämnheterna inte är jättestora så kanske du klarar dig med en sväng rullspackel. Det blir fortfarande en typ av
2 svar · 3,8k läst
·
E
elisa_82: såna vanliga tapeter tänkte vi typ sånt http://www.rusta.com/se/tapet-area-multirand-p20401487.aspx
5 svar · 2,7k läst
S
smurfen72: Både Beijer och flugger har riktig illaluktande färg i sitt sortiment grymt fin att måla med men torkar sakta och luktar fränt.
35 svar · 34,8k läst
·
N
nemlan: Är det schysst dränerat nu så lär du inte behöva bry dig om att färgen ska "andas". Anledningen till att färg har släppt och möglat är sannolikt att fuktvandringen i väggen har varit problematisk tidigare, men förhoppningsvis inte längre. Det handlar också om hur många färglager som sitter på väggen - "plastfärg" är diffusionsöppen, men ju fler lager färg du kastar på desto
4 svar · 5,4k läst
S
Squall Leonhart: När det gäller färgvalet så är jag inte så orolig. Dels så står huset på 15 meter sand så källaren är snustorr året om och dels har 3 oberoende målare pekat ut spärrgrund som mest lämpligt trots att de var medvetna om att det är två ytterväggar inblandade. Det enda alternativet jag har om det ska göras korrekt enligt boken är att slipa samtliga betongväggar och putsa om allt
2 svar · 4,9k läst
D
DejvidK: Även jag rekommenderar spikrollern!
6 svar · 3,8k läst
anders07
anders07: Min egen jämförelse mellan glasfiber och pappersremsa visar att de är likvärdiga. Jag fixade två sovrum först med glasfiber (för jag var van med det) men sen tog det slut och då hade jag bara pappersremsa så jag tog det i övriga rum. Varken glasfiber eller pappersremsor har lämnat några sprickor efter sig. Dock har "pappershörn" spruckit lite här och var medan alla stället jag har
123 svar · 73,4k läst
·
S
Sinclair: Det sir_daniel föreslår gjorde vi år 1997 då oljepannan och oljetanken ersattes med fjärrvärmeväxlare. Avfettningsmedel, avspolning med varmvatten, skurborste med skurmedel, avspolning med varmvatten, självtorkning några veckor och sedan målning. Blev perfekt.
3 svar · 2,1k läst
pelpet
pelpet: Jag har målat en massa trä inne Herdins tak- och panelvitt. Det är en slags lasyr som innehåller kvistlack. Bifogar en bild på gammal sågad panel jag målat två varv med kulör "helvit". Som du ser är det ingen genomblödning på kvistarna. [bild]
2 svar · 10,8k läst
·
N
nemlan: Blått.
1 svar · 2,9k läst
·
N
1 svar · 2,9k läst
·
S
Sinclair: I källarplanet i vår villa är det målade betonggolv i bl a duschutrymmet. Det första färglagret är ca 35 år gammalt och har aldrig lossnat. För ca 7 år sedan målade jag ett nytt varv med Beckers golvfärg Plus och från det lagret har det på några ställen lossnat färg från det nya varvet på duschutrymmets golv. Golvet är skrovligt så det blir en del fysisk nötning där. Jag
0 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Det är ju svårt att bedöma utan att veta mer om förutsättningarna? Exempelvis om arbetsställning finns/ska användas/flyttas runt? Typ av panel? Torktider på färg? (Oljefärg har ju ofta långa tider..) Med mera.. Väldigt många faktorer påverkar tidsåtgången. Fönstren är ju det mest tidsödande. Ska det göras på plats, eller behöver bågarna plockas ner t.ex? För fönstren är
1 svar · 1,4k läst
F
falkn: Allting går, men det kräver ju lite noggrannare täckning av framför allt köket, men även väggarna. Ett tips är att köpa plast med förklistrad tejpremsa som du klistrar upp längs med väggarna 1-2 cm under takvinkeln. Sedan spärrmålar du denna först. På så sätt får du en snobbkant direkt samtidigt som du täcker väggarna. Såhär gör målarna på mitt jobb, d.v.s. de målar
27 svar · 5,4k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Hehe, tack!
6 svar · 3,4k läst
N
nemlan: Det finns tillsatser som heter typ brokettlösning som är till för att göra denna typ av dekormålning. Den förlänger öppettiden på färgen så att du får tid att läska av ytan när du lagt på sista lagret. Kom bara ihåg att broketten drar ut på härdningen också, så man får vara försiktig närmaste veckan efter målning.
3 svar · 3,8k läst
·
Q
qvintus4: ne det är inte slamfärg .. om tack för tipset yes-diskmedel
4 svar · 3,7k läst
M
Marcussjogren: Skönt att det löste sig!
3 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.