3 730 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Måla slät gipstak med pensel?
Sida 1 av 2
Blir tyvärr tvungen att ta bort spännpapp i innertaket då den är såpass skadad att det inte är lönt att laga.
Istället för att spänna nytt papp, vilket man egentligen borde göra, så tänkte jag skruva 6mm renoveringsgips i taket.
Samtidigt vill jag behålla ett gammaldags utseende. Ser det bra ut att måla gipstak (utan synliga skarvar) med pensel för att få fram de där fina penseldragen? Eller ser det bara konstigt ut?
Någon som gjort det med lyckat resultat?
Istället för att spänna nytt papp, vilket man egentligen borde göra, så tänkte jag skruva 6mm renoveringsgips i taket.
Samtidigt vill jag behålla ett gammaldags utseende. Ser det bra ut att måla gipstak (utan synliga skarvar) med pensel för att få fram de där fina penseldragen? Eller ser det bara konstigt ut?
Någon som gjort det med lyckat resultat?
Har hört talas om folk som penselstrukit tak med bra resultat, dom körde med Alcros Pashmina, alt Kashmir, matta färger som flyter ut betydligt bättre än en vanlig takfärg som kommer att bli väldigt stripig att pensla.
Sedärja, tack för tipset!
Nu har jag iofs massor av vanlig takfärg hemma. Tror det är Nordsjös Bindoplast tak- & loftfärg. Kanske kan grunda med det om inte annat?
Väldigt intressant o se om det fungerar bra på gips och ifall det kan se äkta ut. Det borde väl också dölja skavankerna på gipset, så som spacklade skruvhuvuden, skarvar m.m. som inte är 100% osv.
Tänkte i så fall dra penseln så som spännpappen var struken från början, dvs från fönster och inåt, så penseldragen hamnar längs med ljusets riktning.
Nu har jag iofs massor av vanlig takfärg hemma. Tror det är Nordsjös Bindoplast tak- & loftfärg. Kanske kan grunda med det om inte annat?
Väldigt intressant o se om det fungerar bra på gips och ifall det kan se äkta ut. Det borde väl också dölja skavankerna på gipset, så som spacklade skruvhuvuden, skarvar m.m. som inte är 100% osv.
Tänkte i så fall dra penseln så som spännpappen var struken från början, dvs från fönster och inåt, så penseldragen hamnar längs med ljusets riktning.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Tänk på att jobba snabbt, och hela tiden hålla kanten blöt. Lägg på med roller och släta efter med moddlare.
Ni bör vara två, en som rullar och en som slätar, för bästa resultat...
Ni bör vara två, en som rullar och en som slätar, för bästa resultat...
Produkter som diskuteras: "moddlare"
Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
617 kr
Läs mer
Ja det var smart med roller och att dra med pensel efteråt. Tänkte lite själv tanken men övergav metoden då jag tänkte att färgen skulle hinna torka för mycket när man väl hinner dit med penseln, o då blir det ju hemska märken. Men då kanske det går fint o göra om man är snabb nog och inte tar för mycket i taget.
Är ju så mycket lättare att föra på färg med rollern menar jag
Tack för tipset!
Är ju så mycket lättare att föra på färg med rollern menar jag
Mja typ 20cm skruvavstånd. Det har suttit utan en spricka sen 2011 men det är ett gammal stenhus som nog inte rör på sig så mycket. Men fortfarande, jag hade kört vanlig gips och skivlyft om jag skulle göra om det. Att stå på stege med skruvautomat och stötta skivan med hand och huvud var inte smidigt.
Har en helt ny sådan här liggandes: http://www.anza.se/sortiment/brushes/diy/Elite/golvlackpensel~p2428PaintPro skrev:Det går alldeles utmärkt att penselstryka taket. Hade jag varit du hade jag först rollat för att sedan efterstryka med moddlare Skall du efterstryka så använder du en svinborstpensel för att få de karakteristiska penseldragen. Jag tycker om den penseln på paintprosom heter ackordsmoddlare sonta. Finns upp till 180mm i bredd så det går fort.
Målar du med typ linoljefärg kan du eftersläta själv då den inte torkar så snabbt men målar du med någon modern akrylatfärg bör ni nog vara två.
Den är 200mm bred, fungerar inte den för att stryka ut med samt för slutstrykningen också?
Redigerat av moderator: