Martin_B
Blir tyvärr tvungen att ta bort spännpapp i innertaket då den är såpass skadad att det inte är lönt att laga.

Istället för att spänna nytt papp, vilket man egentligen borde göra, så tänkte jag skruva 6mm renoveringsgips i taket.

Samtidigt vill jag behålla ett gammaldags utseende. Ser det bra ut att måla gipstak (utan synliga skarvar) med pensel för att få fram de där fina penseldragen? Eller ser det bara konstigt ut?
Någon som gjort det med lyckat resultat?

Har hört talas om folk som penselstrukit tak med bra resultat, dom körde med Alcros Pashmina, alt Kashmir, matta färger som flyter ut betydligt bättre än en vanlig takfärg som kommer att bli väldigt stripig att pensla.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Sedärja, tack för tipset!

Nu har jag iofs massor av vanlig takfärg hemma. Tror det är Nordsjös Bindoplast tak- & loftfärg. Kanske kan grunda med det om inte annat?

Väldigt intressant o se om det fungerar bra på gips och ifall det kan se äkta ut. Det borde väl också dölja skavankerna på gipset, så som spacklade skruvhuvuden, skarvar m.m. som inte är 100% osv.

Tänkte i så fall dra penseln så som spännpappen var struken från början, dvs från fönster och inåt, så penseldragen hamnar längs med ljusets riktning.

Du lär få räkna med att lägga ett par minuter extra på underarbetet, penseldragen kommer inte dölja lika mycket som strukturen från en roller!

Martin_B
Jaså? Trodde det var tvärtom. ...ja det var ju inte lika roligt så klart :)

Tänk på att jobba snabbt, och hela tiden hålla kanten blöt. Lägg på med roller och släta efter med moddlare.
Ni bör vara två, en som rullar och en som slätar, för bästa resultat...

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Ja det var smart med roller och att dra med pensel efteråt. Tänkte lite själv tanken men övergav metoden då jag tänkte att färgen skulle hinna torka för mycket när man väl hinner dit med penseln, o då blir det ju hemska märken. Men då kanske det går fint o göra om man är snabb nog och inte tar för mycket i taget.

Är ju så mycket lättare att föra på färg med rollern menar jag :) Tack för tipset!

Vad finns under (eller snarare ovanför) spännpappen. Låter svårt att sätta 6 mm renoveringsgips i ett tak.

Jag har satt 6mm gips i taket utan problem, lättare än 13mm att hålla med ena handen när man skruvar med andra. Men nästa gång blir det nog skivlyft och 13mm gips :-)

Martin_B
Med skivhiss går det ju alldeles utmärkt. Det som kan vara ett problem är skruvningen bara. Men använder man skruvautomat så går det ju rätt smidigt.

Martin_B
AskeHolst skrev:
Jag har satt 6mm gips i taket utan problem
Hur tätt skruvade du och sitter det bra än idag? (hur länge sedan var det?)

Man vill ju inte få gipsskivor i huvudet bara för att mellanbjälklaget skakar p.g.a hoppande ungar på övervåningen osv. :D

Mja typ 20cm skruvavstånd. Det har suttit utan en spricka sen 2011 men det är ett gammal stenhus som nog inte rör på sig så mycket. Men fortfarande, jag hade kört vanlig gips och skivlyft om jag skulle göra om det. Att stå på stege med skruvautomat och stötta skivan med hand och huvud var inte smidigt.

Martin_B
ZipLock skrev:
Vad finns under (eller snarare ovanför) spännpappen. Låter svårt att sätta 6 mm renoveringsgips i ett tak.
Oj, missade denna. Jo det är pärlspontpanel i taket. Tror det är 18 mm eller så.

Martin_B
PaintPro skrev:
Det går alldeles utmärkt att penselstryka taket. Hade jag varit du hade jag först rollat för att sedan efterstryka med moddlare Skall du efterstryka så använder du en svinborstpensel för att få de karakteristiska penseldragen. Jag tycker om den penseln på paintprosom heter ackordsmoddlare sonta. Finns upp till 180mm i bredd så det går fort.

Målar du med typ linoljefärg kan du eftersläta själv då den inte torkar så snabbt men målar du med någon modern akrylatfärg bör ni nog vara två.
Har en helt ny sådan här liggandes: http://www.anza.se/sortiment/brushes/diy/Elite/golvlackpensel~p2428

Den är 200mm bred, fungerar inte den för att stryka ut med samt för slutstrykningen också?

Redigerat av moderator:
lägg upp en bild på taket... vill se hur det ser ut, har ev en ide:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.