Hej,

Jag har lagt ett slätt gipstak i ett av sovrummen med mycket gott resultat (tycker jag själv iallafall) :D
Jag kör utan taklist och har lagt latexfog i glipan. Jag vill minnas att jag har läst att man bör lämna en liten glipa på ~2-3mm mot väggen men rent praktiskt blev det allt från 0,5mm till kanske 5-6mm på sina ställen pga sneda väggar och att det var första gången jag gjorde detta. Hursomhelst fyllde jag allt med fog och har inga sprickor såhär en månad senare.

Hur som helst, nu ska jag gå på nästa rum och står nu inför dilemmat vilken riktning jag ska sätta skivorna i. Rummet är 410x252,5 och jag har 90x250 skivor. Fönstret är på kortsidan och jag kan med andra ord välja att antingen montera skivorna vinkelrätt mot fönstret och då få 10-15mm glipa mot väggen - är detta för mycket för att foga? Det andra alternativet är att lägga dem med långsidan vinkelrätt mot fönstret och då eftersträva en 2-3mm bred glipa istället. Nackdelen är att det blir tre stycken kortkantskarvar som innebär lite svårare spacklingsarbete samt att de långa skarvarna hamnar vinkelrätt mot ljusinfallet - dvs tvärt emot YBG 2015. Detta fönster ligger i öster så här står solen rätt in på förmiddagarna.

Vilket alternativ hade ni valt? Hur bred glipa är optimalt och hur bred är maximal? Hur viktigt är det att undvika de långa skarvarna längs med ljusinfallet?

S
lyser ej solen ner mot golvet ? :cool:
göra vad som är enklast för dig?

S
finns även skivor som har samma fasning som lång kanter på kort kanter

Hade jag vetat vad som var enklast hade jag inte behövt fråga eller hur? Grundfrågan är väl om en glipa på 10-15mm är för mycket för att fylla med akrylfog eller inte.

Skivor fasade runt om är svindyrt och inget för små rum eftersom poängen med för-fasat försvinner när du måste kapa skivorna. Dessutom måste man kapa bort fasningen där skiva möter vägg.

Lämna tillbaka dina 2500 skivor och köp 2700 långa?

Du kan fixa till kanterna med latex men det blir lite väl kanske. Fyll i så fall upp springan med gipsputs först så det blir jämnt och sen en bred (men ganska tunn) latex rand på det.

Ok tack, tror jag skippar att lägga dem vinkelrätt, slipper nog gärna pillet med att få till glipan snyggt... Så då är frågan om det ur släpljus-syfte funkar att lägga långsidorna vinkelrätt mot fönstret eller om jag ska åka och köpa 2700 skivor?

"Släpljus" får du oavsett riktning i tak, det beror på hur bra du är på att spackla... :)

Med 2700 långa skivor kommer du ju att få mycket mindre att spackla och dessutom bara fasade kanter vilket ju gör det hela väldigt mycket enklare.
Det värsta jag vet är att spackla och slipa tak så jag skulle definitivt varit iväg och skaffa 2700 långa skivor...

Det funkade bra i det första rummet så det lutar nog åt att jag kör likadant i rum 2 (dvs kapa skivor och lägga långsidan vinkelrätt mot fönstret). Det borde ju finnas en anledning till att YBG rekommenderar att kortsidorna ska vara vinkelrätt mot fönstret tänker jag men det är kanske inte det viktigaste rådet så att säga..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.