6 449 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Behandla stavlimmad ek, fönsterbrädor mm
Håller på att göra fönsterbrädor till fem fönster just nu i obehandlad 26mm stavlimmad ek, vad bör användas för behandling för att de ska tåla lite vattenstänk, kyla/värme/fukt eftersom de ligger nära ytterväggarna.
Ytan just nu är matt och ljus - ganska tråkig kontrast mot vita fönster och smygar. Jag har tidigare använt Ronseal bänkskiveolja på grundoljade bänkskivor med både bra och dåligt resultat, vissa har blivit lite glansiga och andra underbart matta och gyllenfärgade, det sistnämnda hade jag gärna velat få.
Några tips på vägen dit? Jag har läst mycket gott om OSMO hårdvaxolja, är det något som passar?
Ytan just nu är matt och ljus - ganska tråkig kontrast mot vita fönster och smygar. Jag har tidigare använt Ronseal bänkskiveolja på grundoljade bänkskivor med både bra och dåligt resultat, vissa har blivit lite glansiga och andra underbart matta och gyllenfärgade, det sistnämnda hade jag gärna velat få.
Några tips på vägen dit? Jag har läst mycket gott om OSMO hårdvaxolja, är det något som passar?
Har du fått ringar måste du ha gjort något fel. Jag hade Osmo hårdvaxolja på min förra bänkskiva i ek. Slipade den upp till korn 500 och behandlade sedan 3 gånger med lätt mellanslipning mellan varven. Ytan blev helt hydrofob och några ringar eller andra vattenmärken blev det aldrig.Dsl skrev:
Då har du tagit på för lite, gjorde fel när jag gjorde min bänkskiva första vändan eftersom säljaren sa att man skulle ta lite och typ gnugga in det. Vilket blev fel, fick en annan instruktion där jag skulle ta så att det såg ut som nylackat. Dvs så mycket att det blir en hinna, det blev bra ☺Dsl skrev:
Ursäkta min inaktivitet i tråden, mycket att stå i nu innan jul... Har ni erfarenhet av de pigmenterade varianterna bärnsten/honung eller ni har kört på standard typ den här? http://www.golvpoolen.se/hardvaxolja-osmo-3032-originalet-sidenmatt-785
Vissa saker är så pass bra att man kan betala det dubbla priset, det tar dock emot att pröjsa 660kr/L Finns det några snitvarianter man kan testa med först innan?
Vissa saker är så pass bra att man kan betala det dubbla priset, det tar dock emot att pröjsa 660kr/L Finns det några snitvarianter man kan testa med först innan?
Klicka här för att svara