Färg, Måla & Tapetsera
Johan Gunverth: [citat] Lär inte vara några som helst problem. Det är dock lättare att måla rödfärg horisontellt i förväg och du slipper ljusa glipor när träet rör på sig på fasaden.
Stefan1972: Det låter ju mer som att det handlar om två olika fabrikat på burkarna? Då kan det ju definitivt skilja även om det är samma kod och glans.
kuntri: [citat] Det är medveten om. Målerijobbet gjordes genom Veteranpoolen och totalsumman var väldigt låg. Räknar man bort deras timlön och ROT så blev det inte mycket kvar. Dock minns jag inte några summor längre. :(
nemlan: Det där ser så rötet ut att det knappt är värt att lägga pengar på färg.
Elarssson: Absolut :-) har i planerna nu att måla räcket till trappen i svart. För att bryta av lite från det vita. Har du något tips på det slacker ? Aldrig målat något trä slag svart. Man vill ju ha det blankt, inte en susning om bävas för slags färg, om man måste grunda dem först. :screwy: [bild]
0lle: Jag ska måla ett källargolv med 2-komp epoxifärg, eller ja, det är 2-komp epoxigrund sen 2-komp epoxi täckfärg. Lurar på om jag kan använda den även till min lackade furutrapp, någon som tror sig veta? /Olle
Anna_H: Vad som inte syns (avsiktligt fotogrepp förståss) är att vänstra "stegbenet" faktiskt går emot golvet på övervåningen, det är därför jag kan hålla emot med benet mot väggen. Håller med om att det ser heltokigt ut, men det gällde ju bara två våder. Då var det värre för maken som har svindel, eftersom vardagsrummet och sovrummet är på övervåningen och vi var utan trappa i 5
HHenrik: [citat] Det ska inte vara några problem att tapetsera. Men det ska ju vara pappersremsa i skarvarna ändå. Vet inte om det var det du undrade eller jag fattade fel?
Pagno: Att spackla skarvarna om man vill ha vit färg och sedan dekor är väldigt vanligt, men det blir att synas små "bulor" på väggen om man inte har en helmatt vit! Slipa eller kör med tapethyvel, limma och måla! Skarvarna alltså.
Marlen Eskilsson: Jag har ju bett er att ta personligt tjafs via pm. Synd att ni inte lyssnar, nu stänger jag tråden.
Ainatar: [citat] Ok går det inte att fylla igen sprickorna med nåt som tål rörelserna?
Hajyt: Vad är era erfarenheter av knuafs fill & finnnish spackel, samt sheetrock pappremsor och stål förstärkta remsor för hörn?
Alriksson: Jag skulle säga att beroende på hur tapeten ser ut i mönstret också spelar in i hur man tapetserar. Vissa tapeter har jag skurit på längden för att få till mönsterpass vid hörn. Stora medaljonger syns väl om man inte anpassar tapeten vid hörn om dom inte mönsterpassar i hörn. Sen kan man välja vilket hörn man accepterar mest fel i mönsterpasset, dvs hörnet man ser minst, typ
falkn: [citat] Antingen byta skivor/sätta ny skiva över eller skrapa ner, tvätta med målartvätt, slipa, spackla o.s.v.
kikarhus: kommer du ihåg vad kostnaden på luckorna blev? Grejen är att jag är arbetssökande så just nu har jag tid men inte pengar
nemlan: [citat] Så länge du har tid och tålamod är inget omöjligt. Just för en bardisk skulle jag välja en vattenburen alkyd, typ servalac exklusiv. Den råkar också vara högblank. Se till att MDF-materialet är målningsbart, och inte impregnerat, vaxat eller på annat sätt olämpligt behandlat för exempelvis utomhusbruk. Grunda med lämplig lackfärgsgrund och spackla eventuella ojämnheter.
berne88: http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-a-vintage-book/tapet-1661/ http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-a-vintage-book/tapet-1662/ http://www.decormaison.se/tapeter/queen-3225/ http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-a-vintage-book/tapet-1668/ http://tapet.se/tapeter/a-vintage-book-1651/
MLA72: Inget alternativ att med hjälp av vattenspruta, rakbladskniv (och en hel del tid och tålamod) göra ett riktigt ordentligt underarbete? Jag är ingen expert, men en god vän som varit målare i 20 år sågade easycover-varianterna rätt ordentligt. Tror han menade att det blir aldrig riktigt bra - och dessutom skjuter du på problemet tills nästa gång du ska tapetsera. Någon kunnig som är
pozz2: http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/invandiga-putser/webergypsum-naturgips.html Ytor med GYPSUM Naturgips kan övermålas med akrylbaserade inomhus färger. Silikatfärg kan också användas, men då måste ytan primas med weber vidhäftare spädd 1:1 med vatten
intelligence: Blev Husfix för mig också. Det enda Clas Ohlson hade. Ska fylla upp med vanligt spackel så fort jag är färdig med taket :)
Bödde: [citat] Jag trodde nog att det var vanlig olja du menade, men jag fyllde i för säkerhets skull 😄
BjEagle: Då släpper vi den idén och kör på häftgrund och golvfärg istället! Tack för input! :-)
mg765: Jag måste slå ett slag för "Beckers Studio". Ett bra sätt för att få en uppfattning om kulörerna genom att färgsätta ett rum med deras färger. Man kan också välja färg på en NCS-karta. Gällande grå kulör tycker jag 2000-N är stiligt. Om man har "stockholmsvita/nikotingula" lister etc skulle jag starkt rekommendera att inte ha en grå med inslag av blått då det framhäver det
peppestc: [bild] Väldigt lik våran trappa, jag hade samma problem fast föregående ägare hade försökt att skrapa med resultat att det var väldigt djupa repor antagligen från hörnet på skrapan. Jag tog och kapade till täckskivor av ett gammalt billigt laminatgolv som jag hade rivit ut jag målade dom löst, sen spikade jag upp dom med spikpistol.
nemlan: [citat] Osäker på hur herdins lackbets är pigmenterad, men om du köper deras svarta och blandar lite av den i den bruna du har nu så borde det resultera i en starkare infärgning.
intelligence: Precis, vridas lite moturs och dra (rätt hårt) som ploppade den av. Sen skruva av ett par plastkåpor och slutligen själva uttaget. Tack!
anders07: Vävremsa fungerar bra. Papper är lite svårare att hantera då de lätt börjar bubbla om de blir för blöta. Jag brukar limma mina pappersremsor med våtrumsgrund istället för att spackla in den vått-i-vått. Den gropen är vanlig att få. Du har antagligen dragit för länge så du fått lite torrare spackel eller damm med och då släpper det i såna gropar. Bara att spackla på en gång
n0zen: [citat] Stort tack! Hade nästan gett upp. La en beställning direkt. Mvh Jerry
Micro: Försök ta reda på var ingående kablar kommer ifrån , kanske sitter en dosa till på vinden som dom är dragna ifrån ?. Utgå därifrån och ta bort dom helt om du inte ska ha dom kvar.;)
WaldenWoods: Det är just ett golv (betong) jag avser att eventuellt måla på detta sätt. Dock ett terrassgolv, så eventuellt lite bekymrande att Hagmans skriver att man inte bör ha flingorna utomhus. Nåväl, nu vet jag mer i alla fall, tack igen! Syftet är att få terrassgolvet lite mer "levande" än vad det blir om man målar med en slät kulör (och eventuellt också lite mer förlåtande om det blir