Lasyr skall ha en mer täckande effekt, färgar på ytan o kan dölja träts ådring.
Bets suger sig ner i träd men inte lika täckande.
Lackbets finns också.

Mitt 40-tals skrivbord är fanerat, dock vet jag ej om toppskivan är fanerad. Bordet är märkbrunt, kanske valnötsfanér? Slitaget på toppsidan har fått trät att bli ganska ljust, där vill jag lappa igen, och sedan ev lacka.

Har ni tips på produkter att använda? Finns den en lämplig tunn lack för möbler som kanske kan rollas med fin roller?

Bild?

Fanéer är rätt knepigt att fixa, men ett tips är att kolla lite videos på hur man gör med t.ex. gitarrer och andra instrument. Beroende på skadornas omfattning så tror jag dock att det kan bli svårt att restaurera till originalskick bara genom att rulla på lack.

Låter som teak eller annat ädelträ. Ofta är faneret på äldre möbler betydligt tjockare än vad vi är vana vid idag, mitt köksbord från ungefär samma period har ett teakfaner på 7-8 mm.

Slipa och olja med en bra olja för ädelträ borde få liv i bordet igen.

tack tack. Jag har tyvärr inte tid att slipa ner bordet, så mkt andra projekt som är prioriterade. Men det blir nog att köpa en lackbets, magkänslar säger att det är de rätta :) Trät är mkt mkt mörkt, så oavsett så kommer det bli bättre när den ljusa "fläcken" försvinner. Kanske kör bets först, o sen lack, då kan jag styra nyansen genom att bets fler gånger tills jag är nöjd. Jag tror faktiskt hela bordet är lackat som original, känns inte som det är oljat.

Jag är ingen möbelsnickare (även om min far och morfar var).
Men som lite halvt lekman då:
Möbler från 40-talet var väl i regel ganska ljusa. På 30-talet däremot ofta betsade i riktigt mörkt brunt. Ibland med intarsia i ädelträslag, men tycker mig ha sett att större ytor lika väl kunde vara t ex betsad björk.
Jag skulle antingen låta det vara med sin ålderspatina eller slipa hela bordet någon millimeter, betsa om och lacka.
När det gäller lack var det förr cellulosalack, men du får nog välja en modernare variant här.

Tror inte på iden att laga vissa ytor, skitsvårt att få övergångarna snygga.

KUL att du vill försöka ta hand om gamla gedigna möbler. Tyvärr har dom flesta inte insett deras skönhet, kvalite och värde. :thumbup:

Dracula skrev:
Jag har tyvärr inte tid att slipa ner bordet, så mkt andra projekt som är prioriterade. Men det blir nog att köpa en lackbets, magkänslar säger att det är de rätta :)
Om du har en maskin så kan det väl knappast ta mer än en kvart? Varför säger magkänslan lackbets framför vanlig bets?

Tack för inputs.

*Nemlan
Jag menade att magkänslan säger bets/lackbets före lasyr.

Kan tyvärr inte fixa bild just nu.

*Magham
Ja slipa hela bordet, om jag hade tid o möjlighet. Har mkt andra projekt på gång just nu. Skall "lappa" bordet nu, o så får det ev bli en renovering senare. Det är bara slitet framkant av bordsskiva samt framför tangentbordet. Då är det ett 30-tals bort jag har o inte 40-tal. Stämmer med din beskrivning.

Dracula skrev:
*Nemlan
Jag menade att magkänslan säger bets/lackbets före lasyr.
Aha! Glömde att skriva det först, men lasyr vill du absolut undvika så där här magkänslan rätt. Lasering blir stripigt och ojämnt eftersom det lägger sig ovanpå, till skillnad från bets som bara färgar in.

IMG_7564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.