6 396 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Silikatfärg i källare på betong/putsväggar
Tjena!
Har ett par funderingar avs målning på källarväggar.
Sitter gammal sliten färg på väggen som jag försökt skrapa bort så gott jag kan, men sitter en hel del kvar som jag tänkte måla rakt över.
1) Fungerar det eller måste jag i såfall veta vad det är för färg som sitter där?
2)Kan jag måla med vanlig strukturfärg på väggen? (har väggen möjlighet o andas?)
3) Är det Okej att efter ett lager strukturfärg måla två lager med silikatfärg? Är det onödigt när man ändå kört strukturfärg först?
4) Om silikatfärg man målat har krackelerat, går det att måla över den i fint lager för o täcka och få bort synlig krackelering?
Tack på förhand!
Mvh Jesper
Har ett par funderingar avs målning på källarväggar.
Sitter gammal sliten färg på väggen som jag försökt skrapa bort så gott jag kan, men sitter en hel del kvar som jag tänkte måla rakt över.
1) Fungerar det eller måste jag i såfall veta vad det är för färg som sitter där?
2)Kan jag måla med vanlig strukturfärg på väggen? (har väggen möjlighet o andas?)
3) Är det Okej att efter ett lager strukturfärg måla två lager med silikatfärg? Är det onödigt när man ändå kört strukturfärg först?
4) Om silikatfärg man målat har krackelerat, går det att måla över den i fint lager för o täcka och få bort synlig krackelering?
Tack på förhand!
Mvh Jesper
Jag ska alldeles strax gå ner i min källare för att måla ett sista lager silikatfärg på en vägg. Jag har en torr källare, men ändå fungerade inte vanlig väggfärg. Puts och färg släppte efter ett år. Jag har nu spenderat åtskilliga timmar för att skrapa väggen helt ren från färg. Det är ett måste innan man målar med silikat.
Därefter band jag den dammiga väggen med silikat grundfärg blandat 1:1 med vatten. Därefter har jag nu målat en gång.
Använd bara silikat och då direkt på den putsade väggen. Ingenting emellan.
Därefter band jag den dammiga väggen med silikat grundfärg blandat 1:1 med vatten. Därefter har jag nu målat en gång.
Använd bara silikat och då direkt på den putsade väggen. Ingenting emellan.
En sak till. Fuska inte med underarbete och grundfärg etc. Använd heller inte vanlig väggfärg bara för att det är enklare och "värt att testa". Så tänkte jag och får nu betala priset med timmar och åter timmar av "gör om, gör rätt".
Klicka här för att svara