24 248 läst ·
5 svar
24k läst
5 svar
Hur målar man enklast parkeringsplats på asfalt?
Hej!
Vi behöver förbättra markeringarna för våra parkeringsplatser i Brfen. Finns det någon smidig lösning för detta? Jag tänker mig antingen någon form av reflekterande spray eller målarfärg. Funkar det att maskera med tejp, eller skära ut schabloner i kartong eller liknande? Var hittar man färg? Har sökt en del men inte hittat något bra.
Vi behöver förbättra markeringarna för våra parkeringsplatser i Brfen. Finns det någon smidig lösning för detta? Jag tänker mig antingen någon form av reflekterande spray eller målarfärg. Funkar det att maskera med tejp, eller skära ut schabloner i kartong eller liknande? Var hittar man färg? Har sökt en del men inte hittat något bra.
Vi använde en schablon bestående av två masonitremsor som hölls ihop på c:a 10 avstånd med träribbor.
Som färg kan man använda t.ex den här från Beckers, men det finns säkert andra av motsvarande typ från andra tillverkare.
http://www.beckers.se/produkter/utomhus/ovrigt/trafiklinje-markeringsfarg
Som färg kan man använda t.ex den här från Beckers, men det finns säkert andra av motsvarande typ från andra tillverkare.
http://www.beckers.se/produkter/utomhus/ovrigt/trafiklinje-markeringsfarg
Det är ju frågan om hur länge det skall hålla. Det hållbara sättet är är ju lägga ut termoplast, prefabricerat på rulle som smältas fast med gasolbrännare är smidigt. Färg som målas på slits fort om man kör på det så man måste bättra på med jämna mellanrum...
Sen är tejp också ett alternativ t.ex. 3M Stamark, mycket lätt att applicera.
Sen är tejp också ett alternativ t.ex. 3M Stamark, mycket lätt att applicera.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Problemet med massa är att:
1. Asfalten måste ha kvar bindemedel (ej vara för gammal o sliten)
2. Köras på/belastas för att inte torka och spricka/släppa.
På parkering skulle jag måla.
Sök på väglinjefärg så får du rätt färg för ändamålet (gammal linjemålare själv)
1. Asfalten måste ha kvar bindemedel (ej vara för gammal o sliten)
2. Köras på/belastas för att inte torka och spricka/släppa.
På parkering skulle jag måla.
Sök på väglinjefärg så får du rätt färg för ändamålet (gammal linjemålare själv)
Använd epoxifärg!
Har använt golvfärg 50 på både betong och asfalt och fäster hur bra som helst. Ska du måla på asfalt ska du bara se till att det inte är någon löst sittande asfalt, borsta med stålborste för att säkerställa att underlaget blir rent och stabilt. Epoxifärgen har ju en grym vidhäftning och slitstyrka.
Har använt golvfärg 50 på både betong och asfalt och fäster hur bra som helst. Ska du måla på asfalt ska du bara se till att det inte är någon löst sittande asfalt, borsta med stålborste för att säkerställa att underlaget blir rent och stabilt. Epoxifärgen har ju en grym vidhäftning och slitstyrka.
Klicka här för att svara