G
gaia: jag är amatör men läste om råd från danska proffs. man kan få sandiga fogar och puts litet fastare om man vattnar dom med kalkvatten. Man tillför lite kalk som försvann ur bruket . Kalkvatten är kalk löst i vatten tills att man får lagom mättat lösning . Sen bör man krafsa och fylla fogarna som Oceanis beskriver om man vill få en hållbar renovering. Själv skulle jag vattna med
18 svar · 8,9k läst
·
H
Hallerudsbo: Testa caparol isospärr ultra. Huset vi köpte hade de vart stor rökare i sen början av 60 talet. Måla hela huset med den färgen. All lukt försvann jag var riktigt imponerad av den färgen
6 svar · 8,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] 1. Jag blandade gipset något tjockare, för jag märkte precis som du att det blev för löst. Jag fyllde det i en spritspåse och applicerade välfyllt i tak/vägg-vinkeln. Strök sedan av med "rörspackeln" 2. En fuktig rödfärgspensel som man drar över det lätt torkade gipset?
4 svar · 14,5k läst
N
nemlan: [citat] Våtslipning, ja, men då måste ju färgen få härda riktigt bra mellan svängarna. Lacknafta nej (lösningsmedlet i vattenburen färg är vatten). Tycker inte att killen i videon verkar vara speciellt skicklig, utan han öser bara på med en förtunnad högblank lackfärg. EDIT: Kollade igenom videon lite mer noggrant, och snubben är ju totalt keff på att lägga färg. Det är
3 svar · 6,7k läst
N
nemlan: [citat] Det andas inte sämre, alla lager andas lika bra, men det andas längre.
3 svar · 7,8k läst
N
nemlan: [citat] Är du riktigt säker på det? Det har ju bara gått ett år knappt sedan målningen... ;)
4 svar · 3,6k läst
·
D
Donwoody: Är nog ett plåt/papåhörn skydd man ser. Är ju massa små hål i dom. Klassiska besiktning skador att d släpper. O de andra sprickan brukar man foga me mjukfog på 3 års besiktningen enligt peab iaf
5 svar · 1,1k läst
·
P
peroande: Jag har bestämt mig för att använda BIN. Som påpekats behöver jag inte isoleringseffekten hos färgen. Det är vidhäftningen jag är ute efter. En liter bör räcka så det är en marginell kostnad egentligen. Att Formtrappan rekommenderat färgen borde vara positivt. Förhoppningsvis har de erfarenhet och inte bara gjort en bra deal med sin limleverentör angående marknadsföring. Jag
5 svar · 5,9k läst
Ö
Öfremora: Annars om du kissar själv på väggen? Fett löser ju fett, så kiss kanske löser...
6 svar · 3,8k läst
·
I
intelligence: Ah, det är nog lättbetong skulle jag gissa. Hade en ganska grov spricka i väggen som gjorde att jag satsade på att dra ned allt istället för att försöka laga och måla ovanpå 5 lager tapet.. Vad gör jag isåfall? Den där tapeten verkar ju både dyr och ful..
2 svar · 1,8k läst
yonna
yonna: Om badrummet är välventilerat och du inte vänder duschmunstycket uppochner funkar det. Trots lite lägre i tak målade jag med vanlig, helblank, oljebaserad färg i mitt badrumstak och det höll ialla fall de resterande 15 år jag bodde i huset. Jag blandade i pyttelite grått i färgen för att förstärka vitheten då jag inte ville ha gulnad ton.
1 svar · 9,3k läst
·
D
daizy: Tack för hjälpen! :)
6 svar · 8,7k läst
N
nemlan: [citat] Vi kanske tänker på olika saker. http://www.beckers.se/produkter/utomhus/rengoring/fargborttagning - "färgborttagningsmedel som kan användas både inomhus och utomhus." står 2 gånger :)
8 svar · 11,3k läst
F
f91jsw: Jag har både bredspacklat och renoveringsgipsat en hel del på olika platser i huset. Om man börjar från scratch, med vävtapet, tycker jag gipset vinner. Viss man måste spackla skarvarna men det är mycket mindre än hela väggen, och man slipper riva ner tapeten. Resultatet blir också bättre om man är ovan att spackla. Men det beror också på hur lätt det är att lösa problemet med
3 svar · 6,8k läst
N
nemlan: Vanlig lackfärg är bra, men den bör få härda i en vecka eller så innan man utsätter den för det värsta stänket.
1 svar · 3,7k läst
A
Allinug: Jag skulle försöka slipa ner gamla tapetskarvar och andra tydliga ojämnheter. Det kan nämligen se ut som att renoveringstapeten täcker allting bra när man limmat upp den, men när man sedan målat så kan saker som tapetskarvar framträda i visst ljus. Det är inte så kul när man ändå lagt ner en massa jobb. Ytterligare ett tips är att inte snåla med limmet.
1 svar · 4,0k läst
Music Man
Music Man: Då fick jag det bekräftat som jag misstänkte. Tack alla.
5 svar · 1,6k läst
C
cpalm: Gipsputs sägs ju vara så pass elastiskt att det är lämpligt för lagning även av kalkputs, så det skall gå utmärkt. Jag har gjort massa småreparationer med gips på kalkputs med utmärkt resultat. Är det större skador skulle jag personligen använda "riktigt" bruk, men det handlar mer om att jag tycker det är lättare att jobba med.
1 svar · 899 läst
·
T
SBH: beror på hur du vill att det ser ut, spackla väggen först skarvar med skarvspackel. medium till resten så kanske du får bort den där springan. dock svårt att få fint med bara spackel
1 svar · 958 läst
·
B
berne88: köket står fort still.... har laggt den mesta tiden på matsalen, som nu börjar bli klar. har laggt fiskbensparkett som kommer bli mörkt tapeter blev den här http://www.borastapeter.se/sv/kollektion-pigment/tapet-7914/ så nu har jag en fond vägg att välja tapeter till. så önskar lite tips:) kommer bli väldigt clean rum, bord med storlar, en vitrinskåp ev någon golvlampa, så mkt
4 svar · 1,3k läst
·
B
Boatman1976: Har ett antal ytterhörn i gips som jag ska sätta hörnskyddslister på och sedan spackla. Hörnskyddet är av typen hydrotrim, dvs såna man sprayar med vatten för att aktivera limmet. Nu till saken: kanterna vid hörnen är väldigt ojämnt kapade och ser på vissa ställen vågiga ut. Måste jag förspackla innan och jämna ut? Fästet listen på spackel? Eller kan man bara sätta dit
0 svar · 1,9k läst
F
falkn: [citat] Ja, det tar några dagar för terpentinet att avdunsta. Sen kommer det lukta linolja i några veckor, men det är ju inget farligt.
32 svar · 24,4k läst
·
N
nemlan: [citat] Och där har du anledningen till varför de behöver måla om varje år, men det gör kanske inget när färgen kostar lika mycket som mineralvatten :D Det kan vara som så att färgen har fungerat dåligt pga bristande underarbete - borsta och slipa ner på en planka, och kolla så att det inte är smutsigt / grått trä eller gammal lasyr som de har försökt måla över. Bra färg är
5 svar · 10,3k läst
N
Niclas Forsberg: Radeeon Finns det på bilderna till salu? Vart i vårt avlånga land? MVH Niclas
6 svar · 4,9k läst
·
L
lukewalker: Prova att röra i den som har skiktat sig. Är det samma fabrikat och samma produkt så är det inga problem att blanda burkarna, Du kanske får en mysko kulör bara.
2 svar · 1,7k läst
H
Hedliden: Tar för närvarande bort färg från en murstock som ska putsas, med en varmluftpistol och spackelspade Inga problem med damm. Men det kan kanske också bero lite grann på vilken färg det är.
15 svar · 137,3k läst
N
nemlan: Dito tidigare svar: du behöver inte göra om om det inte börjar blöda igenom. Vidhäftningen kanske inte är den bästa om du har skippat att tvätta och slipa, men då får du helt enkelt göra om det när det börjar flaga. Jag skulle avvakta 2-3 dagar för att se att täckfärgen verkligen isolerar eventuell genomblödning - om inget syns så är det bara att köra på med en sväng till.
5 svar · 6,6k läst
F
FilipO: Okej. Blåste väggarna med tryckluft, höll munstycket helt mot väggen. Där färgen inte satt helt hundra lyckades luften komma under för att sedan blåsa bort stora sjok. Men satt värre på innerväggarna. Efter att jag blåst på allt så använde jag skurborste och vatten. Ska testa blåsa lite nu igen om vattnet kommit in bakom färgen som är kvar. Annars blir det nog lite stålborste
6 svar · 6,2k läst
FruJosefsson
FruJosefsson: Rivit och rivit och håller nu på att slipa ner alla ojämnheter. Har en massa renoveringstapet stående som vi inte betalat ett öre för, så tänkte göra ett försök att sätta den direkt utan spackling. Skadar ju inte att prova :) drar jag med handen över väggen där jag slipat är det helt slätt trots att tapeten är kvar på vissa ställen (sitter som berget)...
15 svar · 37,8k läst
·
N
nemlan: [citat] +1 på det. Såvida inte listerna är ådringsmålade, men det känns lätt osannolikt.
2 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.