Färg, Måla & Tapetsera
Lars_M: ok då slipar jag av det värsta. Kan jag spärra med våtrumsgrund istället för Alcro Kraft som jag gissar luktar en hel del?
Bysse80: Ok tack! Får kolla upp :) Men om det inte blir så, är det någon som vet om bilden visar sk Helsinki eller spaltbar strukturtapet? :)
Martin321: Sätt hörnlisterna i plast med lim på baksidan, aktiveras genom att vatten sprayas, sedan bara trycka dit, sen spackla ut, i mitt tycke bättre än dom i metall!
Flukie: Förresten ett tips angående detta med maskering, jag har upplevt problem även med blå maskeringstejp, därför tar jag den bredaste spackelspaden jag har och håller mot kanten och målar och håller undan färg led den. Har inte misslyckats än, det enda som kan vara lite svårt är hörnen, men där är de även svårt att tejpa..
rsa: http://www.hplush.se/documents/83447/97432/HH%20lattbetongputs
kuntri: Det blev klippgrå! Det blir en klassisk ladugårdsdörr i slätspont!
Martin321: Går ju såklart även att spruta spackel för att uppnå samma struktur som finns resten av taken, finns färg för sådant dock inget jag har någon erfarenhet av.
Maxwells demon: Riktigt snyggt! Synd att Osmos vaxolja är dyr som knark för de är en grym produkt annars.
nemlan: [citat] Hehe, det är vad de påstår ja. Tyvärr tar de inget ansvar när färgen inte fäster sen. Poängen med tvättmedel är att det ska lyfta smuts, fett, o. dyl. De verksamma komponenterna som gör detta måste ju bort från ytan - annars återaktiveras de så fort man lägger på nya färg (= vatten), för att inte nämna det enkla faktum att du får bort mer smuts om du eftertorkar.
SBH: färgen skall vara trevlig att sätta penseln i annars kan man späda den. annars behöver du ej späda ut färgen ny obehandlat trä vill ha falufärg utspädd med 20% vatten. glöm inte att borsta ytan noggrant med piassavakvast med stålborst eller stålborste. och som avslut innan du målar någon form av alg- & mögeltvätt
jtl: Du använder gipsbruk (gips). Köps som pulver och blandas med vatten. Fyll hålrummet, men inte för mycket utan hellre för lite (det är drygt att slipa bort gipsbruk). Lämna gärna en liten glipa längst ner för att ge trappan lite rörelsemån. När gipsbruket torkat så spacklar och slipar du med vanligt finspackel tills det är slätt. Glipan mot trappan tätar du med fogmassa (ej
Anna1984: Men "vanligt" vitt staket målas ju oftast med akrylatfärg. Menar ni att det ruttnar efter ett par år? Vita staket är ju vanliga och säkert minst lika vanligt att det är byggt med tryckt virke.
Sophie: Något konstigt måste det vara med hur du målar, jag har aldrig så lång torktid. På rent trä är det alltid torrt på 12 timmar och andra strykningen tar kanske 24 timmar och sen sista ibland 2 dygn. När den är torr är den sträv, inte klibbig. Vi har sedan 6 år tillbaka pärlspont målad med linoljefärg i vårt badrum samt golvlist i trä som står på golvet. Inga som helst problem
Mattias_Eson: Jag kanske hade lite för bra förutsättningar. Använde den ju bara mellan vägg och tak för att få en liten avrundning så de var ju inte så att jag fyllde några springor eller fyllde upp med mycket fog. Men jag upplevde den som mjuk och lättarbetad. Och resultatet för mig blev nästan exakt samma som med Sikacryl latexfog som vi använder på jobbet. Men som sagt så kostar den ju
Alej: Finns ångmaskiner för att tabletter tapet med, det fungerade riktigt bra hemma hos mig. Det kanske kan va värt att testa?
Pexi: Oroa dig inte så mycket! Svar ja. Pappen som ligger på taket kommer leda vidare vattnet ner i rännan. Dessutom är det vid takutsprånget och därför inte lika hankigt eftersom det inte är direkt in i huset. Föreslår ändå att du ringer snickaren och tar upp all funderingar du har. Är det en vettig jävel löser han dina problem :)
Hajhaj: Är det någon som har erfarenhet av att blanda ut rödfärg med gul järnoxid? Färgen jag vill åt är "Falu ljusröd". Jag har från början tänkt koka egen rödtjära med dalbränd trätjära och järnoxidröd för att få den klasiska Falu ljusröda färgen och för att i princip slippa svartmögel helt och hållet. Men nu rear de ut rödfärg på Jula som skulle kosta en tiondel så mycket
Kalarne: Men känsligheten beror ju mycket på kulören. Om du skall ha en mörkare färg är det ju inte lika känsligt.
Costanza: Ja, att fråga i lokala Nordsjö-butiken blir det väl till slut. Konsulterar dock gärna (åtminstone för det mesta) opartiska kunniga människor här också. Butiken lär ju inte tipsa mig om att exempelvis Flügger eller Beckers går väl så bra. /GC
MollyMoon: Rookien tackar TuXy och VW Transporter :) "De här har ingenting med din målning att göra" .... Puh! Tjollahopp! Färg finns, så måla är inget bekymmer, även om det händer igen... Och igen!
Bödde: [citat] Jag tror inte det, utan det handlar om färg. I alla fall förklarade Claessons på så vis. Jag ville ha en icke pigmentetad tjära, och då sa de att de hade tre olika opigmenterade tjäror: Furutjära, dalbränd och fintjära, där furu var mörkast och fintjära den ljusaste.
mexitegel: Efter 20 år börjar det ändå bli dax att renovera, så det spelar mindre roll att kaklet håller 980 år till. Men nu var det ju inte det tråden skulle handla om ;)
Wakeman: Har ju varit torrt och varmt väder, så tänker att det kanske borde gå att måla rätt snart. Kommer använda sockelfärg, inte silikatfärg.
Johan Gunverth: [citat] Då förstår jag. Jag brukar bara borsta bort det lösa som dammar. Två, kanske tre tag och så är jag nöjd. Gammalt svartmögel som kan dyka upp kommer lika snabbt igen oavsett om det är trärent med antimögelbehandling eller bara övermålat. Det gäller att inte stå och titta på huset väldigt nära, så är svartmöblet inga problem. :D Samtidigt är slamfärgen helt homogen,
Jonatan79: Kanske ljusgrå/mellangrå foder, vind och knutbrädor?
mickejn: Någon som har erfarenhet av denna färg? Var ju tyvärr inte med i Folksams test, kanske för ny? Bra hållbarhet? Hur är den i miljömässigt? Ska nämligen byta panel och måla huset.
nemlan: Hur mycket spackel får man plats med i en sådan manick? Gamla spackel-bazookan slutade man ju använda för att den var för tung och sabbade axlarna på användarna...
nemlan: [citat] Förhoppningsvis har TS använt innefärgen inuti huset... även om en utefärg hade varit att rekommendera i detta fall. Innefärger är inte med i Folksams test, och för övrigt så är en fuktutsatt yta i skugga nästan garanterad beväxning på kort tid.