Färg, Måla & Tapetsera
bottes: Svampen i blåved (furu) är den allergisk, hur behandlas den, tanken jag har är att ha den som panel ex. i ett rum.
k_per: Tackar. Förhoppningsvis är sprutan tillräckligt start. Det är den "starkaste" Bosch-varianten. Jag ska prova. Tänkte oxå om nån hade erfarenhet med just den färgen.
nemlan: [citat] Exakt, och som med alla applikationsmetoder så har sprutning både för och nackdelar. På sågat virke går sprutan bet jämfört med en pensel om man ser till kvalitéen på appliceringen. Sett i volym / tid så är sprutan överlägsen. Har man sällskap under arbetet så kan man turas om att lägga på och efterstryka, så får man ut det bästa av båda metoder.
Semiproffset: Sätt en fyrkanslist i hörnen som du går med spontskivan mot. Denna kan med fördel vara bara grundad, så kan du köra lite latex och måla in den i samma färg som skivorna. Då blir det tätt och snyggt utan glipor. Alternativet är ju att latexs och måla in hörnen utan listen, men det ser mer jobbat ut med en list tycker jag..
Eva*: Hej! Jag har en mörkbrun rottingsoffa, undrar om det är möjligt att färga av och kanske vitlasera den istället? Någon kunnig där ute som vet vad som är möjligt att göra? Antar en färg ovanpå bara skulle flagna av? Tacksam för råd! ☺️ [bild]
Jumos: Jag målade vår furutrapp med Beckers golvfärg, och tycker inte att den blev hal. Man kan lugnt småspringa upp och ner utan att behöva tänka på stegen 😊
ghoti: Såg en kompromiss som jag gillade. En kollega lät barnen rita så mycket de ville, men bara på EN vägg. Ungarna ritade också bara på den väggen. Det blev en rätt kul vägg med tiden, huvudfotingar längst ner och stigande verkshöjd högre upp i takt med att barnen växte.
Asmodean: Jo självklart målar jag i system, men står ju att gråträ ska slipas bort. Men som du säger Oldboy så har färgen suttit bra dessa år så kanske det bara är att börja köra.
Stefan N: Nej, det är helt olika egenskaper på dom. Använd rätt grundfärg.
nemlan: Måla om med en annan akrylatfärg. Om du inte lägger någon vikt vid tester och så vidare, så är det bara att åka förbi närmaste färghandlare. Eftersom alpina trots allt var ett budgetmärke, så bör du kolla med lupp efter ålderstecken i ytan. Om färgen visar sig ha sprickor så kan det vara en god idé att grunda först.
Blixtmaskin: Hej Tänkte liksom många andra renovera trappa som har linoleummatta och då sätta dit laminatgolv. Har trappnos och tänkte sätta en furulist (smyg- eller foglist) för att täcka denna. Har ni några tips på lim? Har sett i en annan tråd MS-polymer (Tec7, bl.a. på byggmax). Är detta rätt val här?
nemlan: [citat] Lär bli läckert... men varmt att kliva på om solen har varit framme. Det finns färdigt altanvirke som kallas thermowood (eller luma?), vilket utnyttjar en liknande process där man bakar träet istället. Virket har en nötbrun nyans.
nemlan: Många på forumet verkar ha haft skaplig framgång med Herdins panelvitt, eller vad den nu kallas. Som jag förstår det är den relativt täckande i pigmenteringen, men soppan är tillräckligt tunn för att ge ett laserat utseende. Jag skulle tagit typ vit panellack eller bets till att börja med. Om / när gulningen blir påtaglig och påverkar färgupplevelsen så kan man gå vidare med en
nemlan: Kör med Fasadlasyr. Inte riktigt samma sak som bets, men det är utomhusdugligt och transparent.
MagHam: Frågan om hur gul ...02-Y är har varit upp många gånger innan. Min erfarenhet gäller Flugger vars recept skiljer märkbart mellan de båda NCS-serierna "S" eller inte. Den äldre är vitare hos dom, men det kan säkert skilja något mellan fabrikat. Personligen skulle jag aldrig våga försöka hitta en vit färg som precis matchar mexiteglet. Hur du än gör kommer dom på stora ytor att
Stefan N: Det är bara om man täckmålar som man måste vänta, du kan skicka på oljan på en gång.
Rolle85: okej, later ju bra. Jag köpte deras vita matta lackfärg då jag inte behöver glansen.
nemlan: [citat] Om du hittar och använder sådant så får du gärna skicka upp en bild på resultatet!
MissAnpassad: En möjlighet är ju att sätta renoveringstapet. Ex http://www.rusta.com/se/renoveringstapet-p20601059.aspx
Martin321: Oljefärg, finns även spray som kan funka "plet stop, isolerspray" etc!
nemlan: Du får antagligen ett snyggare resultat om du använder en riktig panelgrund. Väggfärg blockar inte gulning, och har en annorlunda textur. Vill du komma enkelt undan så kan du alltid chansa på att lägga på lackfärg direkt. Är det ett tak som bara ska vara vitt så kan du oftast lämna panelgrund som färdig yta.
gaia: Läste om Vattenglas att den bildar kemisk förening - en sorts kristallnät med kalcium som finns fex i betong,puts. Nättet stoppar vatten men släpper ångan genom. Man kan säga att "nätet" låter vatten vandra genom men endast i gasfas. Vet ej om tegel innehåller kalcium för att bilda en vattenavvisande "nät" men fogarna gör det :) gaia
gaia: lägg på tjocka klickar brunsåpa på färgfläckar och täck med plastfölje så det inte torkar ut. Låt det verka under natten. Färgen brukar bli mjukare och kanske slääpper glaset? gaia
nemlan: [citat] Högblank billack. Skämt åsido. Du får välja precis vad du vill efter egen smak. Det är dock en fördel att använda sig av en blankare snickeri- eller lackfärg eftersom fodren brukar vara det som nöts och smutsas ner fortast.
nemlan: Det lär blir rätt bra underhåll på skivan hursom, så om den ska målas skulle jag köra med fönsterfärg eller naftaburen lackfärg. Grundfärg känns som ett bra val i och med att det kan komma att bli fukt liggandes på skivan, men jag skulle nog skippa det och bara gå på med 2-3 svängar färg istället.
Paxman: Jag fyllde hål med puts helt enkelt. Det var helt nytt för mig, men det gick snabbt att lära sig tekniken och var riktigt roligt! Jag kommer antagligen ge mig på att putsa en mur utomhus i sommar, så kul är det! :)
Lottie Mattsson: Tack för svar! Jag får testa mej fram. Största problemet är taket som är helt svart av sot, ser täckmålat ut! Blir nog ett par timmar i källaren :o