Färg, Måla & Tapetsera
Pagno: [citat] Har du ingen grill? Man behöver inte koka inomhus, om det inte rör sig om dyrbara droppar och man bor i Dalarna...... Köp en kastrull på loppis koka på grillen.....
gizel: [citat] Vet inte, sån som man oftast ser på nyare dörrar! Ser nästan lackat ut, vit med lite glans. Det är en innerdörr.
tommib: Dåså, då finns det inga oklarheter. Om målaren har sagt att resultatet ska motsvara det ni gjort och inte presterat det så finns skäl att klaga. Speciellt det där med tapet som ligger omlott, det ska inte förekomma alls vid kant-i-kanttapet. Hoppas att ni inte betalt någon än. Jag har själv råkat ut för samma sak. Visserligen var det en lite knepig vägg och tapet men jag förväntar
tommib: Beror väl på byggställningen. Vi hade en Zip-Up på framsidan precis nyligen, där har vi en halvmeter på två meter och det var inga problem (justerbara fötter, med skruv). Det kan vara bra att lägga betongplattor under fötterna på ställningen för extra stadga om marken är lös. Om det är en hög ställning ska den ha stödben eller fästas i fasaden.
Oldboy: Perfekt läge att slakta en lågbudgetpensel med saxen så att det bara är en lite kortare och styvare tunn sträng med borst kvar, som kan komma ner i smala springor. Bara att pröva. Brukar alltid vara svårt att få in färg heltäckande ner i smala springor. Kan också underlätta om man späder färgen lite.
krillek: Det finns ju också betningsmedel som man kan pensla på hattarna och sen skölja!) så att färgen fästert. Ett annat alternativ är ju att vänta fem år och sen måla. Vi har betat utbytta fönsterbleck för att kunna måla direkt så att de smälter in med gamla bleck, och i de fallen tillhandahöll plåtslagaren medlet.
KjellTimell: Kan man inte ta in någon som torrblästrar? Visst dammar det överjävligt, men det gör det med betongslip också. Jag tänker mig att arbetet borde så mycket fortare och du kommer över damm-fasen relativt snabbt. Jag antar att blästerfirmorna har fläktar och utrustning för att minska spridningen. Kanske kan vara värt att ta in en offert eller två. Jag hade hit firma som blästra hela
richardtenggren: Såg att det fanns hos Beijer, så jag kan lika gärna köpa en flaska där, 1 L kostade bara en hundring, innehållet verkade inte vara samma som klorin. :)
Allinug: Fast att spackla är ju kul! :p Dessutom så måste jag ju matcha den uppvärmda delen av förrådet, där det är parkettgolv och tapet... :D
nemlan: [citat] Prexis, och då kanske de 6 litrarna kan användas till en första strykning. Med en sväng rätt kulör ovanpå lär man inte märka av något.
kimf: Kort uppdatering och slutpledering. Ångmaskinen och spackelspade funkade relativt bra. Tagit en jäkla tid, men nu är det bara några få kvadratmeter kvar. Underlättade enormt att vara två då det är ganska tungt att stå att skrapa flera timmar i sträck
shine76: Ingen som har något tips? Har någon testat denna färg? http://alabastersilikat.se/
leftrustle: Har ett hus som är målad med vanlig traditionell Falu rödfärg, vilket vi vill behålla. Tidigare var underspikning och vindskivor dock målade bruna med oljefärg. Nu när vi bytt tak så blev det nya vindskivor som snickaren satte dit grundmålade. Nu vill vi att hela huset ska vara falurött, vilket blir svårt på grundmålade bräder, så frågan är om någon vet hur de nya matta vanliga
jordraketen: vågar man måla med Teknos grundfärg och sen Demidekk över det? Ska måla ett nytt vitt staket. Tänkte köpa färdig grundade brädor. Där vet man ju heller inte vilken grundfärg som använts. Har nämligen överbliven Demidekk i rätt kulör men färghandlaren i byn säljer Teknos.
pr95: Du behöver en rtiktig vatten/olje avskiljare http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=DeVILBISS+AIR+LINE+FILTER+w+CONTROL+UNIT+Water+Oil+Trap&_itemId=220466637134&_trksid=p2047675.m4099
krillek: Komplettera den smala tejpremsan på den tunna plasten med silvertejp - den biter på det mesta. Den enda risken är väl att den fäster för bra och tar med sig lite färg/puts när du tar bort den.
sir_daniel: Syratvätta det och måla med Biltemas 2k betonggolvfärg
darkg: Går det bra att måla över täcklasyr med fönsterfärg? Går det bra att måla över fönsterfärg med täcklasyr?
Demmpa: Jag försöker knacka fram var reglarna finns, elen kollar jag genom att kolla i dosorna, rören går oftast bara uppåt/nedåt. Sågar med handsåg, sticksåg.
BirgitS: Utan överskåp kommer antagligen väggen att bli normerande för ögonen och underskåpen därmed upplevas kallvita/blåaktiga. Men med överskåp hela vägen förutom kring en icke-inbyggd fläkt kommer antagligen väggfärgen kring fläkten att se gulaktig ut.
nemlan: Dum fråga, men har du testat med målartvätt? I koncentrerad form tycker jag att det biter bra på det mesta, med hjälp av rotborste förstås :) Edit: inte vanlig målartvätt utan den tyngre varianten, typ Grovrent: http://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Rengoring/Rengoring/grovrent/.
jockeping: Skär tapeten grovt för att kunna vika den där det behövs. Finskär efterhand... Har svårt att se hur en mall ska fungera eller att det finns det ett verktyg. Använd de vanliga tapetverktygen och ha tålamod och stadig hand som övriga tipsar om ;) Lycka till:thumbup:
Marcussjogren: http://www.abcfargekonomi.se/kulturmålning/slamfärg-21050445
S_B_O: Är det något som kan rekommendera en webbutik som säljer kvalitetspenslar/svinborstpensar till bra priser? Förslagsvis utomlands. Jag skulle vilja köpare på mig lite svinborstpenslar typ de Gysinge säljer. Det kanske inte är billigare utomlands än hemma när det kommer till penslar, men man vet ju aldrig.
nemlan: ^ Off topic. Tråden handlar om färger som gör anspråk på självrengörande egenskaper, inte vilka produkter man kan blanda i, och var man får tag i dessa, för att åstadkomma en eventuellt beväxningsförhindrande effekt. EDIT: Och så har flera andra medlemmar redan nämnt båda produkten och hemsidan tidigare i tråden.